Nekromanti Hur slutar Half-Life? (spoilervarning)

Dewil

Skrivbordsgeneral
Hmm, jag frågar här för att någonstans ska jag väl fråga...

Förra hösten tog jag mig äntligen för att spela igenom Half-Life. Jag tog mig fram till vad jag antar är slutbossen - ett stort ihopsytt spöke som flyger runt i en tom cistern och skjuter stjärnor på en. Jag lurade efter ett tag ut att man ska peppra honom med plasmavapnet (som man fyller på genom att låta sig bli ivägteleporterad till de andra rummen i närheten där det finns mer ammo).

Emellertid kom jag raskt fram till att det nu bara handlade om ren nötning med ena handen på avtryckarknappen och den andra på ladda-om-knappen, så att säga, och eftersom poängen med Half-Life är själva problemlösningen så bestämde jag mig för att lägga ned spelandet här. Jag hade ju löst problemet, det var genomförandet av lösningen som inte kändes lustfylld över huvud taget, bara mekanisk och trist. (Spelet blev förresten trist redan när man kom till rymd-delen. Så länge man befann sig på jorden kunde man bli överraskad av och nyfiken på alla märkligheter som dök upp, men när man väl befann sig mitt i märkligheternas källa så upphörde överraskningsmomentet. En fråga om kontrastverkan, helt enkelt.)

Så, jag undrar, vad händer när man har pepprat spöket? Får man månne se en brinnande stad och ett kaninhuvud på en påle? :gremtongue:

Dewil

När du fått in sista träffen i skallen på slutbossen (som du mycket riktigt pekat ut) så börjar det blixtra överallt. Du teleporteras ett tag och tappar uppenbarligen dina vapen och står sen framför "G-man" (alltså mannen i kostym som man försöker döda igenom hela spelet men aldrig lyckas). Man teleporteras runt till olika platser i rymdvärlden och Black Mesa där det ligger döda soldater och Aliens samtidigt som G-man snackar, huvudkontentan av vad han säger är att rymdvärlden Xen nu kan bli koloniserad av företaget som G-man jobbar för, att det har varit kostsamt men att företaget är Gordon Freeman evigt tacksam. Men så hamnar man på tåget i början av spelet, men tillsammans med G-man. Han ger dig ett val, då man är ett vittne så säger G-man att han måste anställa en, vilket man väljer om man går genom en portal. Om man inte väljer det så kommer han att skicka en till en strid som man inte har en chans att vinna. Går man genom portalen får man texten: Gordon Freeman - Status: Hired och om man inte gör någonting tar G-man det som ett nej och skickar dig utan några vapen till en alienhall med cirka några hundra grunts som ser arga ut.

Snow

Swashbuckler
hmm... striden mot slutbossen är inte någon nötning precis, han tål inte så mycket. Däremot... tja.. jag kan komma med lite pointers men det är roligare att lista ut det själv.