Beroende på typ av alkoholist behöver du knappt spela full över huvudtaget. Jag har dock ingen aning om vad suput i Western faktiskt innebär rent regelmässigt, men spånar lite mer utifrån vad jag vet om alkoholister.
Många av de som är i princip konstant berusade (första supen bara för att komma upp ur sängen och sen vidare i stadigt tempo) framstår inte ens som fulla om de byggt upp vanan. De kan fungera tillräckligt bra i sitt arbete och socialt för att kunna hålla på i åratal utan att någon inser att de faktiskt går runt med en promillehalt som skulle skicka en "vanlig svennson" till akuten med alkoholförgiftning. De kommer antagligen ha lite sämmre omdömme, lite långsammare reflexer och lite klumpigare rörelser, men detta är troligtvis inget du kommer märka om du inte var väl bekant med dem innan de blev alkoholister. Här har du istället den märkbara skillnaden när de inte får alkohol och snarare blir apatiska eller rent av deprimerande (alltså riktigt deprimerande, inte bara lite nere).
Om du kör på det här spåret skulle jag i normala fall, så länge karaktären får i sig alkohol i lagom mängd regelbundet under dagen, köra på en fullt fungerande "normal" person som möjligen skämtar lite för ofta i situationer där det inte riktigt passar, och skrattar lite för mycket åt sina egna skämt. Dessutom kanske har en tendens att upprea samma skämt och historier om och om igen, ha lite sämmre minné (både långtids och korttids).
Ifall karaktären super till mer än vanligt skulle jag egentligen bara köra på än mer social, än fler och sämmre skämt samt lite allmän förvirring (blanda ihop namn, tider och händelser).
Eventuella påpekanden eller kommentar angående överdrivet drickande bemöts först med humor och nonchalans, men om de upprepas flera gånger kommer de bemötas med ilska ("skit i vad jag gör och sköt dig själv", typ).
Slutligen en viktig grej är brist på konsekvenstänkande när det kommer till alkoholförtäring. Karaktären kommer att ta sig sin sup oavsett om det är en bra idé eller inte. I en "överlevnadssituation" där spriten kan ta slut är det möjligt att ett försök till ransonering görs först men det kommer att falera. "Just den här gången tar jag mig en rejäl hutt, men nästa gång jag är sugen så ska jag börja ransonera lite".
När karaktären istället är nykter kommer den stora förändringen. Rent fysiskt: skakikga händer (skakig i hela kroppen rent utav), huvudvärk, ljuskänslighet, trötthet, allmän butterhet, depression, självömkan, apati. I dessa stunder är det fullt möjligt att karaktären inser att hon håller på att supa ihjäl sig och lovar och svär att sluta dricka (till och med uppriktigt), men detta glöms troligen bort så snart hon får en sup i händerna.