Nekromanti Hur spelar man musiker?

erti

Veteran
Hur ska man på ett vettigt sätt gestalta att man lirar ett instrument? Jag menar, det blir tråkigt efter ett tag när man har sagt "Jag spelar på min luta" X antal gånger. Risken finna att det blir lite såhär:

SL: OK, du pratar med värdshusvärden, du sitter vid bordet med legosoldaterna... vad gör du? *vänder sig mot stackarn som spelar bard*
RP: Jag spelar fortfarande på min lyra ju...
SL: Just ja... aja, ok... *vänder sig bort* du som pratar med soldaterna ialla fall... osv...

Vad kan man göra? SPela en skiva varje gång man spelar? Tröttar inte spelarna snabbt på musiken då? Jag menar i spelet går det längre tid än i verkligheten, så RPna tröttnar nog inte, men spelarna gör nog det rätt snart...

Finns det nån som har en lösning? Någon som spelat en bard och inte bara sagt "Jag spelar en asbra låt..." ???

Rickard

Urverk speldesign
Är luta det enda du kan spela?

Du kan väl byta instrument eller sjunga en visa för hela ölstugan.. Du kan fråga värdshusvärden om denne vill betala för underhållning, till exempel genom antingen mat eller husrum.. Du kan stämma upp i smädande låtar á la barden i Monty Pythons "Quest for the holy grail" (sp?).. Du kan charma in dig genom att flörtigt/humoristiskt uppvakta en dam utan någon som helst baktanke..

Du kan sitta och komponera nya visor (alltså komma på dem IRL).. Tänk på att en bards visor ofta kan höja dina färdkamraters rykte om du sjunger om deras bravader. Det är en av anledningarna till varför jag är med som bard och färdas med ett par råbarkade äventyrare, för äventyren och därmed chansen till insperation till hjältehymner.. Se dig själv mer som en historierberättare än som musikant.. Ute på landet må dina färdkamrater vara hjältarna och du själv är i bakgrunden men i staden där du kan vara social så är du kungen, då det viktiga efterspelet sker..

/[color:\\"green\\"]Han[/color]s favorityrke är spe- och nyckfulla barder

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag trodde man spelade instrument... ;)

Att rollspela barder är ofta vanskligt om de inte har något egentlig funktion. När det gäller sådana saker som att spela musik, supa, och sådant som man bara göra kör vi i min spelgrupp med att barden (i det här fallet) får säga till när han känner för att agera alternativt sluta spela.

Att spela en skiva varje gång är nog ingen bra idé. Det blir lätt tjatigt och det förstör stämningen lite om man ska börja fibbla med stereoapparater och så. Nynna en liten bit istället... :gremsmile:

erti

Veteran
Re: Är luta det enda du kan spela?

Ja men hela grejen med att göra "fantastiska epos" eller "otroliga symfonier" eller så, är ju att alla andra måste föreställa sig dem. Då musik åtminstone för mig är något som måste upplevas, inte kan återberättas, blir en bard som hela tiden måste säga "jag spelar en glad melodi" ganska platt. Dessutom kommer de andra spelarna ha hans bakgrundsmusik i åtanke i kanske en minut, även om den stackars barden fortsätter spela i veckor... Om han hela tiden säger "Jag spelar en glad trudelutt" kommer de andra spelarna tröttna. Det är iaf min erfarenhet.

Kom gärna med uppmuntrande exempel som bevisar motsatsen. Skalden som skriver hjältesånger är en skön karaktär men kommer ohjälpligt hamna i samma fälla...

Eller också så kan det vara tvärtom... Att man har samma skicklighet som den gode trubaduren i Asterix o Obelix, men inte inser detta...Kan också bli underhållande...
annars kan du beskriva lite mer vad du gör exakt mer än att du sjunger en trudelutt, säg att du hoppar upp på ett bord, slår an ett ackord och tittar ut över publikhavet och sen jävlarimig.....

Zire

Swashbuckler
Hur spelar man krigare? Tja han slår ju inte ihjäl folk hela tiden!

Hur man spelar honom beror ju på karaktärsdragen och inte yrket.
Men jag tror jag förstår vad du menar.
En bard som har framfört ett stycke (vers, sång, musik eller nått) blir oftast bättre uppskattad. Folk som gillade det han gjorde (vilket de flesta gör i min värld.. eftersom professionell musik är ovanligt) blir mycket positivare inställda, och barden kan lätt få en socialt mycket bättre situation till de som hört hans musik, än vad de andra RPna vanligtvis får.

Dessutom brukar jag låta barderna ha "folkkunskaper". De har ofta hört nått lite kväde om platsen eller varelsen eller vad det nu kan vara. De vet "folkskrock", vilket till viss del kan användas som information om någonting och till viss del används för att veta vad de flesta tror om det.

En bard kan med andra ord vara rejält praktisk att ha med sig när jag SLer.

- Zire

Rickard

Urverk speldesign

Jag tror lite att du tänker från (för mig) fel håll.. Du ser barden som bara något som kan spela på ett instrument.. Se det från andra hållet istället.. Du har en karaktär med en personlighet.... som kan spela på ett instrument.. eeeh.. Det kanske inte är glasklart, men som Zire skriver: "Hur spelar man krigare?"

Krigaren i ditt exempel sitter och snackar med soldater, så varför ska inte du kunna söka upp några andra, för din RP, intressantare folk att vara med.. Du kanske säger till krigaren "Äh, jag drar ut på stan istället" och medan du spatserar så råkar kanske du på ett gycklargäng.. Jag vet inte.. Du får ju för fanken inte sitta som en hjärnlös amöba och spela på ditt instrument.. Jag tycker du missförstått bardens roll.. Barder är inte med för att spela instrument.. De är med för att ge lite färg till sällskapet.. Ser du yrkerna som "Tjuven är med för att dyrka, krigaren för att slåss och magikern för att hela" har du missförstått hela konceptet med rollspel.. Du spelar en annan individ som råkar kunna en massa och nu råkar det vara spela instrument.. Du behöver inte göra det hela tiden (liksom krigaren inte behöver slåss hela tiden), det var därför jag skrev de förslag som jag gav i förra inlägget, för att din inte bara är "något som spelar" utan en varelse som gör något..

Det var också varför jag skrev att en bards visor (om sällskapet) kan höja sällskapets rykte, för att visa en av bardens "roll" i äventyrargänget..

"Om han hela tiden säger 'Jag spelar en glad trudelutt' kommer de andra spelarna tröttna. Det är iaf min erfarenhet."
Det är inte min erfarenhet.. Jag säger vad trudelutten handlar om och i vissa fall även sjunger den eller citerar texten från den.. Att säga "Jag spelar en glad trudelutt" är ungefär som att säga "Jag slåss lite".. Du ser väl själv för Etins/Gaves skull hur ospecificerat det blir? Brodera ut "Spela en glad trudelutt" lite med vidare beskrivning, i alla fall för att få en liten omväxling..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tolkar hur erti spelar och tolkar yrken och därmed kan ha väldigt fel