I den här tråden frågade jag efter specifika grejer man kunde tänkas stöta på när man utforskar spelvärlden i Rotsystem.
Nu funderar jag på en annan grej: Hur förbereder man och hur spelleder man utforskning av den här sortens miljöer? Jag pratar alltså om Rotsystems gröna postapokalyps (övervuxna städer etc) specifikt men också landskap i allmänhet. Det är ett område där jag är helt grön, om ni ursäktar ordvitsen.
Jag har tänkt på några saker:
- Blanda easy going med specifika hinder, och specifika hinder är öppna problem. Alltså; om man ska kunna ta sig någonstans kan inte varje meter göra motstånd i form av att man måste klättra eller hitta vägar. Ibland måste det vara lätt; man hittar en väg, eller "ni vadar genom gräset i tre timmar", eller så. Och så kommer ibland hinder; man kommer till ett stort hus som rasat, eller måste ta sig över ett vattendrag, eller så. Och då gäller det att SL har förberett eller kan improvisera intressanta miljöhinder.
- En karta är bra grejer, för en sådan kommer rollpersonerna antagligen också att ha. Dock bör den karta rollpersonerna har inte alltid stämma.
- Perspektiv blir viktigt för att skapa känslan av vidsträkthet. Beskriv saker som finns i den omedelbara närheten, men också sådant som finns lite längre bort och i fjärran. Ska man ha en mall för detta tror jag de tre nivåerna blir lagom.
I just Rotsystem tänker jag mig att ett visst mått av expeditionsförberedelser också blir en del av grejen; att ordna skyddsdräkter, medicinska supplies, ett terränggående fordon av något slag kanske... Och ofta handlar äventyrande i de här miljöerna om resande: Man har ett mål (man ska rädda en forskare som fångats av vildar, eller hitta en krashad kommunikationssatellit, eller undersöka källan till en konstig signal) och man behöver ta sig dit...
Hur gör ni när det gäller vidsträkta miljöer och utforskning / genomresa av dessa? Eller blir det bara "det tar tre dagar, nu rullar jag tre slumpmöten från den här tabellen"?
Nu funderar jag på en annan grej: Hur förbereder man och hur spelleder man utforskning av den här sortens miljöer? Jag pratar alltså om Rotsystems gröna postapokalyps (övervuxna städer etc) specifikt men också landskap i allmänhet. Det är ett område där jag är helt grön, om ni ursäktar ordvitsen.
Jag har tänkt på några saker:
- Blanda easy going med specifika hinder, och specifika hinder är öppna problem. Alltså; om man ska kunna ta sig någonstans kan inte varje meter göra motstånd i form av att man måste klättra eller hitta vägar. Ibland måste det vara lätt; man hittar en väg, eller "ni vadar genom gräset i tre timmar", eller så. Och så kommer ibland hinder; man kommer till ett stort hus som rasat, eller måste ta sig över ett vattendrag, eller så. Och då gäller det att SL har förberett eller kan improvisera intressanta miljöhinder.
- En karta är bra grejer, för en sådan kommer rollpersonerna antagligen också att ha. Dock bör den karta rollpersonerna har inte alltid stämma.
- Perspektiv blir viktigt för att skapa känslan av vidsträkthet. Beskriv saker som finns i den omedelbara närheten, men också sådant som finns lite längre bort och i fjärran. Ska man ha en mall för detta tror jag de tre nivåerna blir lagom.
I just Rotsystem tänker jag mig att ett visst mått av expeditionsförberedelser också blir en del av grejen; att ordna skyddsdräkter, medicinska supplies, ett terränggående fordon av något slag kanske... Och ofta handlar äventyrande i de här miljöerna om resande: Man har ett mål (man ska rädda en forskare som fångats av vildar, eller hitta en krashad kommunikationssatellit, eller undersöka källan till en konstig signal) och man behöver ta sig dit...
Hur gör ni när det gäller vidsträkta miljöer och utforskning / genomresa av dessa? Eller blir det bara "det tar tre dagar, nu rullar jag tre slumpmöten från den här tabellen"?