Tomatalven
Hero
- Joined
- 22 Sep 2012
- Messages
- 1,175
Vad tycker ni? Behöver bli bättre på det. Tacksam för tips!! Hur gör man det roligt och spännande, hur väcker man spelarnas upptäckarglädje?
För vilket rollspel?Tomatalven said:Vad tycker ni? Behöver bli bättre på det. Tacksam för tips!! Hur gör man det roligt och spännande, hur väcker man spelarnas upptäckarglädje?
För att vara precis- Jag slar F!osg:s introdungeon "Guden i Berget" i en rätt så egen creepy tolkning. Vi har kört en session i själva dungeonen och jag känner att det skulle kunna bli MYCKET bättre, jag har aldrig sl:at en dungeon och spelarna har aldrig spelat en dungron förut.anth said:För vilket rollspel?Tomatalven said:Vad tycker ni? Behöver bli bättre på det. Tacksam för tips!! Hur gör man det roligt och spännande, hur väcker man spelarnas upptäckarglädje?
Även om det inte är mycket så är det lite skillnad på dungeon crawl med olika regelsystem.
God45s förslag är t.ex. skitbra - om man spelar OSR.
lasergreger har rätt och jag har fel. Det tar ungefär dubbelt så lång tid att göra en level 10 Pathfinder karaktär som det tar att göra en 4ed karaktär av samma level. Mea culpaSen så bara för att jag inte kan hålla mig så måste jag påpeka att jag tycker det går bra mycket snabbare att slapa en karaktär i 4E än PF
Det här kan vara det bästa inlägget på hela WRNU det här året.Eksem said:Ja, det är bra att påpeka, det är en "dungeon crawl", inte en "dungeon jog". Det är farligt, omständigt och hårt att utforska dungeons. Annars skulle inte uteslutande knasbollar ägna sig åt det.
Kung Arthur-settingen :')God45 said:Motivation:De flesta människorna i en fantasy värld är bönder, borgare, handelsmän eller liknande trygga yrken där man skyddas av samhället. Spelarkaraktärerna är folk som har bestämt sig för att gå ner i ett mörkt hål i marken befolkat av monster från alla tänkbara världar (som inte bara kan döda dem men också sluka deras själar) med motivationen att döda sagda monster och sno deras grejer. Det kräver ett visst sorts psyke eller en viss sorts desperation. Har dina spelare svårt att komma på en motivation rekomenderar jag att du skriver upp ett par förslag i förväg. Du kan säkert sno ett par anledningar från min tråd med anledningar för munkar att äventyra, även om spelarkaraktären i fråga inte är en munk: https://www.rollspel.nu/threads/57376/post-754840
Religon och namn: Det här är till och med värre än att hitta på en motivation. Ingenting fyller spelar med så mycket tvivel och beslutsångest som att hitta på ett namn eller en gud till sin karaktär. Jag föreslår antingen en namn lista eller en namn generator som den här: http://www.rinkworks.com/namegen/
När det kommer till gudarna föreslår jag att du inte bara har ett färdigtr pantheon (du kan sno ett från den här tråden: https://www.rollspel.nu/threads/58660/post-783713 eller hitta på ett eget) men att du också har en standard gud. Så om spelaren inte kan välja är de automatiskt en clerik till tex Pelor om Pelor är din världs standard gud.
Världen runt grottan: Behöver inte vara ett dugg utvecklad och i många fall är det bättre om den inte är det. Mitt tips är att du svarar på 20 frågor som hittats på av Jeff Rients och som definierar allt dina spelare behöver veta om din värld. Du kan hitta de frågorna här: http://jrients.blogspot.se/2011/04/twenty-quick-questions-for-your.html
När jag körde min fantasy version av Europa såg mina svar tex ut så här:
20 questions and answers about gameplay
1. Ability scores generation method? - 3d6 in order
2. How are death and dying handled? -At -1 hits you start taking wounds. You poor bastards.
3. What about raising the dead? - 1,250gp; 1,000gp in advance
4. How are replacement PCs handled? - roll, then beam in
5. Initiative: individual, group, or something else? - group d6, high wins, ties are re-rolled.
6. Are there critical hits and fumbles? How do they work? - 1 fumble, 20 crit. Double damage on crit, GM cruelty on fumble.
7. Do I get any benefits for wearing a helmet? - No, but you look cool.
8. Can I hurt my friends if I fire into melee or do something similarly silly? - No.
9. Will we need to run from some encounters, or will we be able to kill everything? - Cry like children and run like women or die like dogs.
10. Level-draining monsters: yes or no? - No.
11. Are there going to be cases where a failed save results in PC death? - Very yes.
12. How strictly are encumbrance & resources tracked? - Almost not at all unless it is something stupid.
13. What's required when my PC gains a level? Training? Do I get new spells automatically? Can it happen in the middle of an adventure, or do I have to wait for down time? - immediate advances and a "Bing!" sound.
14. What do I get experience for? - treasure, defeating foes and questing.
15. How are traps located? Description, dice rolling, or some combination? - either/or
16. Are retainers encouraged and how does morale work? - Not really and GM fiat on morale for enemys, player decision on character morale.
17. How do I identify magic items? read magic or consult the local witch (250gp)
18. Can I buy magic items? Oh, come on: how about just potions? - Only from satanists, buyer beware. Cure light wounds (100 gp)
19. Can I create magic items? When and how? - No
20. What about splitting the party? - Go for it, Muhahaha.
20 questions and answers about the gameworld
1. What is the deal with my cleric's religion? You are probably a medieval catholic christian priest. Jewish or muslim clerics would also work. You can also be a satanic anti-cleric.
2. Where can we go to buy standard equipment? Merchants have set up shop close to the nearby monestary for basic supplys. For more special items you will have to travel to either the Viking infested city Vångaborg or the british town Admas.
3. Where can we go to get platemail custom fitted for this monster I just befriended? Exonbury, 90 miles of war torn, monster and bandit infested mostly viking controlled countryside away.
4. Who is the mightiest wizard in the land? Merlin. THE Merlin.
5. Who is the greatest warrior in the land? Lancelot or Mordred, but they are ocupied in the war. Robert the Earl of Gowan with the magical sword Morglain and William the Mohn, scourge of the west are also total combat monster on the side of Law. On the side of chaos we have Olof Troll-breaker of the viking hordes with the hammer of the frost giants.
6. Who is the richest person in the land? Henry of Blois, cousin to King Arthur. Chera of Winsthonchire the jewish money-lender/magic-user is the richest woman.
7. Where can we go to get some magical healing? Abby of st. Emmeth free of charge if you are christian or can fake being christian. The local witch if you are not.
8. Where can we go to get cures for the following conditions: poison, disease, curse, level drain, lycanthropy, polymorph, alignment change, death, undeath? The abbot can fix those up for about 1000 gp. Harder cases are refered to the bishop of Cornwall 60 miles to the southeast.
9. Is there a magic guild my MU belongs to or that I can join in order to get more spells? Satanic coven or pagan coven. The vikings have surprisingly good magic-user training available to friends.
10. Where can I find an alchemist, sage or other expert NPC? Admas, Vångaborg or if really specific Extonbury.
11. Where can I hire mercenaries? Small numbers of welsh bowmen, flemish crossbowmen and desperate pesants are availabel. Other troops are found in Extonbury. Or you can hire vikings, they look trustworthy and totally wont kill you in your sleep.
12. Is there any place on the map where swords are illegal, magic is outlawed or any other notable hassles from Johnny Law? Magic is not illegal but magic used to hurt someone is a burning crime in all citys as is satanic and dark magic.
13. Which way to the nearest tavern? The monks have one connected to the abby.
14. What monsters are terrorizing the countryside sufficiently that if I kill them I will become famous? The great dragon Drugael sleeps somewhere below the green castle. The great cat-beast hunting pesants around the barony and might be undead or from hell. The death-knight Lord Samael.
15. Are there any wars brewing I could go fight? Besides then civil war between Arthur and Mordred ther are the on-going conflict to drive out the vikings.
16. How about gladiatorial arenas complete with hard-won glory and fabulous cash prizes? Gladiatoral contests are outlawed by the church as barbaric and pagan. Go ask the vikings, they love that shit.
17. Are there any secret societies with sinister agendas I could join and/or fight? No, the sinister stuff is pretty much out in the open. There are satanists that have infiltrated the church rumor says but that is of course just nonsens.
18. What is there to eat around here? Since you are staying at a monestary, lots of porridge, hard bread and fish. Farmers sell fresh game and vegetables at the local market.
19. Any legendary lost treasures I could be looking for? The lost spellbook of Morgan le fay, the black blade Glam, the ark of the covenant, the shield of Hercules or maybe the grail.
20. Where is the nearest dragon or other monster with Type H treasure? The dragon is in the dungeon, don`t say I didn`t warn you.
Min grupp spelar om något knasbollar/galningarEksem said:Ja, det är bra att påpeka, det är en "dungeon crawl", inte en "dungeon jog". Det är farligt, omständigt och hårt att utforska dungeons. Annars skulle inte uteslutande knasbollar ägna sig åt det.
Appropå det sista finns det ju en story, men fraktioner kan jag experimentera mer med!DanielSchenström said:Det beror på lite vad som menas med dungeon crawl och vad man vill ha för känsla. Det är ju en hel del skillnad mellan grottsystem som är en nöjespark med något speciellt i varje rum och de som är mer realistiska, eller tråkiga som vissa här kallar det.
Men, oavsett typ av grotta skulle jag säga att eliminera tråk är steg ett. Ha hellre serier med rum som hänger ihop än korridorer med dörrar. Mindre dött utrymme och mindre onödig kartläggning.
(Jag skulle till och med skippa kartläggning och hellre ha SL rita kartor om det ska ritas öht. Återigen tidssparande, men om spelarna tycker det är kul ska det givetvis vara kvar.)
Det ska inte förknippas med att layouten av grottan inte ska vara komplex, bara eliminera onödiga utrymmen.
Relaterat till kartor är beskrivningar. Grottor kan lätt bli "ni ser en korridor med tre dörrar, ni ser en t-korsning" osv så eftersom det är så koncentrerat, ge områden små visuella teman, typ målade väggar, sprucket och rämnat. I beskrivningar, så gäller anths råd att inte glömma andra sinnen också.
Utan denna del så går en grotta från att vara en mystisk ruin till en grå byggnad.
Ha gärna äventyr i grottorna, alltså, kör inte grottor som enbart en stor plats att springa omkring på utan ha mål. Grottan har en artefakt som ska hämtas/förstöras, faktioner i grottan har uppdrag osv så det finns lager av mål.
Jag tenderar till att rita kartor för mina grupper det är enklare för mig, jag vet att man gör en stor sak av kartritandet i OSR kretsar (och EGG själv gjorde ju "Castle Greyhawk" oerhört svårt att kartlägga med teleporters, slides och nivåskillnader) men för mig fungerar det bättre på det sättet.DanielSchenström said:(Jag skulle till och med skippa kartläggning och hellre ha SL rita kartor om det ska ritas öht. Återigen tidssparande, men om spelarna tycker det är kul ska det givetvis vara kvar.)