Hur spenderar man 60 miljoner kr på ett rollspel?

God45

#PrayersForBahakan
Ja, det här handlar om Avatar Kickstarter.

Du kan bara spendera dem på rollspelet. Så att göra något vettigt som att köpa en ö eller investera dem eller något är inte på bordet. Du har 60 miljoner för att skapa ett rollspel, hur gör du för att bränna ALLA pengarna?

Jag hade hyrt in en kändis för att skriva varje sida och olika konstnärer för varje bild. Med den här budgeten kan jag nog få Louise Glück att skriva något. Första rollspelet med en Nobelpristagare som författare! Och sedan 300 andra kändisar också.

Hur hade du gjort?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag hade lagt mycket pengar på reklam i olika medier för att locka ny publik. Försökt att göra reklamfilmerna väldigt distansierade från vad folk som inte spelar vanligtvis associerar med rollspel (tärningar, spelledarskärmar, gäng i källare etc.) Så att folk inte skulle tänka: "Avatar är ju ball, men är inte rollspel sånt där nördigt där man går runt i grottor och dödar drakar?" Utan istället fokuserat på att försöka sälja en upplevelse utifrån spelvärlden. Stor budget, mycket, animation etc.

EDIT: Jag tror att vi aldrig mer får en sån här chans till att locka in nya människor till hobbyn och jag tror att om spelmakarka sköter detta på rätt sätt så kan Avatar springa om D&D i popularitet.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag hade 1) sett till att hela produktionen är 100% klimatneutral plus 2) att alla som arbetar med produkten (anställda och frilansare) har bra lön och bra arbetsvillkor (inkl saker som att folket på tryckeriet får vara med i facket, att datorerna på kontoret inte i något led har byggs på slavarbete, etc).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nej, gör vilket spel du vill. Men du har alla pengarna! :)
Dåså! Mitt svar förändras inte, men dagdrömmandet kring projektet blir därmed mycket trevligare. =)

Bifur

Veteran
Ni som har lite koll,vad är det för marginal? 50 %?
Jag har absolut ingen koll men det låter som väldigt hög marginal, i alla fall om lön till medarbetarna ska räknas in.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har absolut ingen koll men det låter som väldigt hög marginal, i alla fall om lön till medarbetarna ska räknas in.
Jag killgissar att marginalen är ofantligt. För att kostnaden för att trycka en bok är relativt låg, och kostnaden per bok blir lägre ju fler du trycker. Och för att det kostar lika mkt att framställa själva boken (text, bilder, korrektur, sättning, etc) oavsett om du ska trycka den i ett ex eller två miljoner ex.

Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Nej, gör vilket spel du vill. Men du har alla pengarna! :)
Ah, det fattade inte jag. Då skulle jag inte lägga pengarna på reklam eller att försöka fånga in folk som inte spelar rollspel. Jag skulle köoa rättigheterna till Mutant 2089 och äntligen kunna släppa en ny version av det spelet som är precis som vill ha den! Jag skulle samla alla glada kreativa människor som vill jobba med spelet, författare, layoutare, konstnärer etc. Vi skulle kunna jobba heltid med att göra spelet så vanligt kneg inte skulle hundra vårt kreativa flow. Vi skulle släppa en massa moduler och äventyr så att spelet skulle hålla sig levande länge länge.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Well... det tråkiga svaret är så klart att anställa mig själv för en skyhög lön. Men jag gissar på att det inte är såna svar du vill ha =D

Jag hade gjort ett dataspel baserat på rollspelet. Utvecklingen skulle gå hand i hand så klart, med enhetlig artwork och allt sånt. Och jag har någon slags vag idé om att spelet också skulle kunna fungera som ett slags VTT-verktyg för SL, men det beror lite på vad för rollspel och vilken typ av dataspel det skulle röra sig om. Men jag tänker inte ett superkomplicerat (ur programmeringssynpunk) dataspel som Cyberpunk 2077, utan något mer i still med FTL eller Skyshines Bedlam.

Jag skulle också se till att producera en kort "actual" play serie på youtube på kanske 3-6 avsnitt på max 60 minuter vardera. Actual är inom citattecken för den skulle antagligen vara delvis scriptad, eller i vart fall ihopklippt från väldigt många tagningar (Som typ parlamentet och såna tv-program), med erfarna skådisar/uppträdare.

Finns det pengar kvar efter det skulle jag skicka ut gratisex, och kanske till och med arrangera demospel, på olika fritidsgårdar och ungdomsgårdar.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Money up front? Sweet.

Då spenderar jag några miljoner på ”utvecklingsfasen”: typ hyra ett hus på Irland för att spåna, skriva och speltesta med ett handplockat team. Vi går kurser i spelrelevanta saker som historisk fäktning, ridning, kastar spjut, dansar och diktar.

Eventuellt blir spelet något i stil med Thieves' World-boxen med stats till nio olika spel (men typ 5E, Savage Worlds, Fate, osv.

Spellinjen stöttas med äventyr, solospel och skönlitteratur (9-12 år, samt young adult - eventuellt ger vi helt enkelt bort några ton böcker och kallar det marknadsföring).

Blåser massor av pengar på konst, samt att köpa loss rättigheterna så att det finns mycket tillgängligt under Creative Commons-licens eller dylikt så att fans kan använda till grejer både hemma på kammaren och sånt de vill dela med sig av.

luddwig

Lawful evil
Eftersom vi pratar rollspel antar jag att det är rollspelsmiljoner (= ca 600 kr) och så himla mycket får man inte för 36 000 kr men jag kan kanske hyra in någon att göra välproducerad AP med Blod & bly. AP förefaller ju vara den nya tidens nyckel till framgång. Blir det pengar över bjuder jag väl @DeBracy och FSF-INK på flådiga tackmiddagar.

entomophobiac

Low Prep High Play
Du har 60 miljoner för att skapa ett rollspel, hur gör du för att bränna ALLA pengarna?
Det skulle vara snyggt, väldesignat, vältestat, spelat av varenda kändis-AP, ha customtärningar, heltidsanställda illustratörer för en period, och vara så galet påkostat att det blir ett rollspel du kan vara stolt över att visa även för ickerollspelare.

Sedan trycker jag jättejättemånga exemplar! Sådär många så att Sverok kommer dela ut dem gratis i århundraden framöver, när de inte sålt och företaget gått under och fallit i glömska.

Xyas

Swashbuckler
Jag skulle utlysa en internationell tävling i att skriva ett rollspel, med mig själv som helt arbiträr domare (varken bedömingskriterier eller garantier att ens tävlingsbidrag läses kommer att utfärdas) och hela summan som vinstpris.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om det funnits något gammalt IP som jag brydde mig tillräckligt mycket om, så skulle jag använda pengarna för att köpa loss det. Sedan skulle jag skapa det spel jag själv ville ha, och därefter släppa licensen fri via nån CC-variant.

Så till exempel – köpa loss Mutant Chronicles, skapa den mashup av Modiphius och COG jag länge drömt om, och sedan släppa allt fritt så vem som helst kunde få skapa sitt egna MC och använda både logga och alla tillhörande megaföretags- och apostelnamn etc.

Om det finns pengar över? Göra samma sak med fler IPn. Jag skulle kunna hävda att det blir "ett rollspel" jag spenderar pengarna på eftersom alla mina varianter av spelen ju ändå skulle använda Krank* som regelsystem.

Jocke

Man med skägg
Räknar med att man kan bränna hälften på lyx och knark utan att nån gnäller. Resten räcker gott och väl till att ta fram något oklart som ska slå alla andra rollspel. Faktum är att det kommer vara rättesnöret för alla nya rollspel. Det är mer rollspel som en tjänst än som ni är vana vid.
Det kommer ta sex år av utveckling men det är värt det. Nej, jag tar inte ut en orimlig lön.
*Släpper Anthem men som penna pappers rollspel*

Efter två år upphör supporten till spelet och ens tärningar går sönder. Jag gör ett uttalande "Bara för att ni har köpt JoakimRPG betyder det inte att ni äger det!".