Jag har inte någon direkt åsikt om hur det skall vara, men jag kör med följande:
- 3D6 in order, slå om ettor, byt plats på två stats med varandra, men charisma kan aldrig sänkas (jag föredrar detta framför 4D6 ta bort den lägsta, eftersom det ger färre riktigt höga stats, vilket jag tycker passar bättre med bonuskurvan i "classic"/Labyrinth Lord, i AD&D tror jag att 4d6-varianten är bättre, eller kanske 3D6 på tre valfria stats och 5d6 på tre dito?)
- Jag tycker att en skyddsmekanism mot riktigt låg HP på level 1 kan vara vettig. Jag kör med max Advanced HP, men det kanske är lite väl snällt.
- Jag kör med halv negativ CON som dödsgräns. Slå en Save vs. Death Ray varje runda för att se om man blöder ett HP. 1 minuts (6 rundors) bandagering (där den som bandagerar såklart inte kan göra något annat under tiden) stoppar blodflödet liksom en 20:a på dödssavet. Det gör att man om man blir skadad tidigt i striden förmodligen dör, men blir man det i slutet så har man hög chans att överleva.
- Hyfsat, men hellre i snitt två träffar = död än en träff = död. På de senaste fyra spelmötena jag har spellett har totalt sex karaktärer (och ca fyra följeslagare) dött. Det känns ganska lagom, eftersom de var väldigt oförsiktiga första spelmötet, då tre karaktärer dog.