Nekromanti Hur svårt ska DnD vara vid level 1?

anth

Vetefan
Frågan hur man slår fram abilities och hp vid level 1 verkar beröra väldigt många.
- Ska abilities slås fram med 3d6 en gång per värde eller med 4d6 drop lowest?
- Ska man slå fram hp vid level 1 eller ska man börja med max-hp?
- Ska man dö vid 0 hp eller vid -10 hp?
- Hur dödligt ska det vara?
O.s.v.

Vad tycker ni?

Sapient

Swashbuckler
Personligen gillar jag när rollpersonerna är ganska bra OCH det är hög dödlighet. Så gärna "all of the above", typ.

Dödligheten bör komma av "fighting as war" och rejält "tryck" i spelet snarare än "oj, jag slog en etta i HP", tycker jag. (Inga "ten minute adventure day" med ständigt maxande av spells o HP.)

Rob_UBBT

Warrior
För grundegenskaper använder jag mig av Ad&d RAW d v s 4d6 drop lowest arrange as desired, slå om om du inte har två stats mellan 15-18.

För HP får de max på första leveln (förutom Monk och Ranger som har två hit dice på level 1, de får max på ena och får slå andra) och varje level får de välja att slå om samtliga hit dice (plus den nya) eller bara slå den nya. Detta gör att de får ungefär snitt över tiden och att väldigt låga slag kan förbättras senare, fick den regeln ifrån Grognardia och jag gillar den mycket.

Jag använder Ad&d 2nd editions dödsregler d v s att man dör på minus 10, men jag kommer att ändra det till A&d där man dör om man får över -3 i en smäll men om man inte dör så blöder man en hp per runda tills minus 10 då man dör.

Jag tycker att det skall vara dödligt, i min kampanj så har inga karaktärer dött men de har klarat flera ”save or die” slag och två utav deras henchmen har dött under kampanjens gång, de hade lika gärna kunnat vara spelarnas karaktärer som hade dött då det var random vem som träffades.

Hunk

Hero
Jag har inte någon direkt åsikt om hur det skall vara, men jag kör med följande:

- 3D6 in order, slå om ettor, byt plats på två stats med varandra, men charisma kan aldrig sänkas (jag föredrar detta framför 4D6 ta bort den lägsta, eftersom det ger färre riktigt höga stats, vilket jag tycker passar bättre med bonuskurvan i "classic"/Labyrinth Lord, i AD&D tror jag att 4d6-varianten är bättre, eller kanske 3D6 på tre valfria stats och 5d6 på tre dito?)

- Jag tycker att en skyddsmekanism mot riktigt låg HP på level 1 kan vara vettig. Jag kör med max Advanced HP, men det kanske är lite väl snällt.

- Jag kör med halv negativ CON som dödsgräns. Slå en Save vs. Death Ray varje runda för att se om man blöder ett HP. 1 minuts (6 rundors) bandagering (där den som bandagerar såklart inte kan göra något annat under tiden) stoppar blodflödet liksom en 20:a på dödssavet. Det gör att man om man blir skadad tidigt i striden förmodligen dör, men blir man det i slutet så har man hög chans att överleva.

- Hyfsat, men hellre i snitt två träffar = död än en träff = död. På de senaste fyra spelmötena jag har spellett har totalt sex karaktärer (och ca fyra följeslagare) dött. Det känns ganska lagom, eftersom de var väldigt oförsiktiga första spelmötet, då tre karaktärer dog.

God45

#PrayersForBahakan
3d6 i ordning men inga minus för låga stats förutom att tjuvande är svårare.

Vid noll hp tar man warhammer fantasy eller dark heresy critical hits tills man dör.

De flesta dör av fällor eller liknande, få dör i en strid om de inte är dumma nog att göra ett direkt anfall och inte flyr när man börjar få pisk.

Hp spelar nästan ingen roll fören level 5, AC och list är det som håller dig levande. Jag har sett en level 5 fighter med 7 hp. Han hade extra tjock rustning och klarade sig bra :gremsmile:

Storuggla

Champion
Svårt ska det väl vara, men inte så svårt att man måste ha femtioelva rollformulär med sig till spelmötet. Man kanske skulle ha en buffert, säg minus 10 HP innan man dog, eller något. Jag vet inte.
Jag minns att ACKS har att man på noll HP ramlar ihop och kan vara död. Man kan också vara svårt skadad, eller bara medvetslös. Det får man veta när en allierad når fram till en för att kolla hur man mår, då slår man på en tabell. Det är rätt charmigt. I DCC är det svårt att dö eftersom man kan räddas och vårdas till hälsa igen om bara ens vänner agerar snabbt och bär ut en ur dungeonen.

Storuggla, men inte heller en paj

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Storuggla said:
Jag minns att ACKS har att man på noll HP ramlar ihop och kan vara död. Man kan också vara svårt skadad, eller bara medvetslös. Det får man veta när en allierad når fram till en för att kolla hur man mår, då slår man på en tabell. Det är rätt charmigt.
Ja, det låter riktigt trevligt!

Arfert

Facit
Så här körde vi 1979:

Slå stats i följd. Allt utom CHA kan bytas 2 mot 1.
Slog man 1 HP fick man slå om. För att man teoretiskt skulle kunna överleva en träff.
Man dog vid -1 HP. Medvetslös vid 0 HP.

Resten som det var skrivet i modulerna, vi körde bara färdiga äventyr då. (Det kom ju nytt hela tiden).

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Arfert said:
Resten som det var skrivet i modulerna, vi körde bara färdiga äventyr då. (Det kom ju nytt hela tiden).
Det där är koolt, "Det kom ju nytt hela tiden" från början så släpptes det ju inga äventyr av TSR, dom trodde att ingen skulle vilja spela någon annans grejer utan att alla skulle såklart skriva ihop sina egna grejer, men dom hade ju fel upptäckte dom :gremsmile:

Botulf

Hero
- Ska abilities slås fram med 3d6 en gång per värde eller med 4d6 drop lowest?
Svar: Nej, det finns ingen anledning att slå träning om det i min bok. Förutom för henchmens om man ens låter dom ha stats. Använder en köpmetod som också är balanserad efter att rp kommer få ökade stats med level.

- Ska man slå fram hp vid level 1 eller ska man börja med max-hp?
Svar:Har alltid haft som standard att man får max HP vid level 1.Tycker man som SL borde ge en någulonda sportslig chans för spelarna att klara sig. Seden så får man fast HP som i varianten i 3,5 när man levlar: Om man har en T8 HD så så får man 4 HP vid jämn level och 5 HP vid ojämn level. För det andra är det mer praktiskt även för SL att rollpersoner inte dör som flugor vid första kontakt med fienden. Det finns dock en random metod som jag skulle kunna tänka mig sätta i bruk och det är att rp slår varje gång efter det blivit helade,vilat eller per nytt äventyr(inte riktigt kunna bestämma mig om intervallen).

- Ska man dö vid 0 hp eller vid -10 hp?
Antingen som i Pathfinder där man dör vid -Con. Eller att man får göra dödslag varje runda där det blir svårare för varje runda som går. Gärna i så fall i kombination med den teoretiska möjligheten att stabiliseras om det går att implementera.

- Hur dödligt ska det vara?
Frågan för mig är snarare: kan en spelare spela en Conan, Fafrd, Elric etc? Spelet tycker jag ska kunna emulera sin påstådda inspirationslitteratur någolunda i alla fall. Kan en ensam tjuv klara klara av Tower of the Elephant(fast kanske inte på Level 1)? Om inte så måste man själv se till att det i alla fall är rimligt att kunna på samma premisser som Conan hade. För exemplets skull alltså. Om man vill ha samma dödlighet eller dödligare än BRP så tycker jag inte det finns så stor mening med att köra D&D för mig personligen. D&D är ett spel för hjältar. Men jag tycker också meatgrind, typ som i Tomb of Horrors eller de flesta äventyren till LotFP, är bland det tråkigaste man kan spelleda. Vilket också är en anledning till varför jag heller inte gillar megadungeons så mycket. Ständig karaktärsdöd bryter narrativet om och om igen tills man tröttnar och blir uttråkad. Det ska finnas en överhängande risk att rp kan dö, men det ska inte vara garanterad död.

Bassejr

Hero
Personligen kör jag med principen som följer
- Grundegenskaper slås fram med 3d6, och spelaren får slå om valfri grundegenskap till det att karaktären har en genomsnittlig modifier på +2
- max HP för alla karaktärer och klasser vid start
- man dör vid -10 HP
- dödligheten ska inte vara hög vid första leveln, men det ska vara mycket strid, och mycket möjlighet att tjäna XP för att utveckla karaktärerna.

Men det hela varierar om man har tänkt spela längre kampanjer och levla upp tidigt i spel.

Basenanji

Postd20modernist
Svårt.

Jag tycker att det vore häftigt att:

-grundegenskaper slås med 3d6. Och i den ordning man slår dem.

-slå hp i OD&D etc. I 3.x börja med högsta värde+ev con-bonus, i Paizo tycker jag att man har varit för frikostig med hitpoints.
-man dör vid -10 hp.
-dödligheten ska vara hög som en konsekvens av att spelarna fattar korkade/inte tillräckligt kloka beslut/utforskar farliga miljöer. Varning för "10-minute adventure per day".

Vill man kolla in en kampanjjournal som ligger närmast mitt ideal läser man här! (Caligulas 3.5-kampanj 'Red Hnad of Doom'.