Nekromanti Hur tänker du när du sätter ihop en Magic-lek

Rickard

Urverk speldesign
Det var år sedan jag spelade Magic, men efter den senaste Magic-relaterade tråden kom jag att fundera över hur jag brukar tänka när jag skapar en lek.
  1. Hur ska jag vinna? Vad är strategin med leken som jag skapar? I regel brukar jag utgå från ett kort och sedan fundera kring kombinationer.
  2. Vilka färger ska jag ha? Vilka färger finns det för att uppnå min strategi?
  3. Vad har korten för prioriteringar?
    1. Fullt antal av kort som är livsviktiga för leken.
    2. 3 stycken av kort som är bra men inte viktiga för lekens strategi, typ Disenchant och liknande.
    3. 2 stycken av kort som ger en boost till lekens strategi men inte som är ett måste för lekens levnadskraft.
  4. Sålla bort kort. I regel får jag fler än 60 kort så då brukar jag sålla bort de kort som jag har två (ta bort helt) eller tre av (minska till två stycken av den typen).
Hur brukar du gå tillväga när du sätter ihop en lek?

/Han som kan tänka sig att det skiljer sig åt från person till person

Unfair

Hero
Jag spelar ju visserligen en hel massa magic. Men jag spelar nästan uteslutande commander (aka EDH) och limited (främst draft).

I Draft så är det ganska lätt. Jag pickar de kort som ser mest lovande ut och sedan så bygger jag. Sure, det är mycket tänk, men jag tolkar tråden som ämnad för prat om constructed byggande.

I Commander så är det lite annorlunda än i vanliga lekar. För det första så är det 100 kort istället för 60. Och sedan så är det max en av varje kort, istället för 4, undantag för Basic Land kort. Och sedan så väljer man ett kort, som man alltid kommer ha tillgång till, vilken måste vara en legendary creature. Utöver det så spelar man med 40liv vilket ger längre matcher och tyngre mana kurvor.

Så när jag bygger en commander lek så brukar jag först välja det speciella kortet, lekens general. Den bestämmer färgerna för leken och även hur leken kommer spela, i stort. Med en aggressiv general så bygger jag en aggressiv lek.

Sedan så vill jag spela något annorlunda, då commander främst handlar om att spela stora dyra kort, så känns inte alltid kort poolen så stor även om alla expansioner är legala att spela. Det är många kort som har blivit stapel kort, sådana som blir i praktiskt taget alla lekar av en viss färg. Dessa får det att kännas som att man inte bygger en lek med 60 non land kort utan en med 30 non land kort, vilket är tråkigt, så dessa försöker jag undvika till stor del, jag vill inte att alla mina lekar i blir lika, så jag brukar välja ett udda tema när jag väljer general och sedan prioritera kort som stödjer temat högre än de som bara är bra.

När jag kommit så här långt så börjar jag plocka kort. Då jag inte behöver finna 4st av alla intressanta kort så börjar jag bara gå igenom mina pärmar/buntar och slänga ut alla roliga/intressanta kort så ett bord. När jag känner mig nöjd, eller inte orkar gå igenom fler kort så kollar jag på bordet. Där är en stor hög.

Jag tar då itu med att börja gå igenom högen, sorterar ut de kort som jag omedelbart känner inte kommer få plats och sedan så bildas det en preliminär lek. Den brukar vara alldeles för stor. Jag får då börja kolla igenom den, ta ut kort och kolla igenom, få en känsla för hur leken ska vara, och sedan ta ut fler kort. Till sist, så är högen äntligen på ≈60kort. Då lägger jag till en så där 10 non basic land kort och sedan basic land kort upp till 99+general.

Sedan spelar jag några gånger, ser att oj, dessa kort gjorde inget för leken, de tar jag ut, och då kan jag lägga in de här, som hjälper perfekt mot denna här situation jag har problem med.

Detta har tagit drygt en timma. Phue..

Och nu är jag färdig. :gremsmile: Då spelar jag några gånger och sedan tröttnar jag på leken och börjar om.

Petter42

Swordsman
Brukar försöka tänka i spelets olika steg också. Se till att jag har kort som är bra i början eller som gör att jag kan ta mig vidare till mitten av spelet där jag har bra kort eller kan ta mig vidare till slutet där jag har sinnessjukt bra kort.
Frågan blir då: När ska jag vinna?
Grejen blir den att man kan skippa de två senare delarna och prioritera de tidigare, men inte tvärtom. Att prioritera början gör att man kan satsa på BARA det, men man kan inte satsa på BARA senare spel.
Det finns sedan allt som oftast tre taktiker för att ta sig vidare eller vinna:
a) Fördröja motståndaren. Det kan handla om counter spells, direkt skada på alla creatures, förstöra länder, tappa saker, lägga ut defensiva varelser etc. På det viset kan du fördröja spelet till senare stadier, där du kanske har övertaget.
b) Stärka dig själv. Det kan vara att skaffa grejer som ger mana, få ut extra land, få lägga ut dyra varelser billigare och liknande och är till för att få in DIG snabbare än motståndaren till nästa stadie.
c) Direkt skada. Det handlar oftast om skademagier eller offensiva varelser. Du satsar på att vinna i det stadiet du är i NU.

Fråga dig när du ska vinna, och hur du ska ta dig dit. Givetvis utgår man alltid från några speciella kort som man gillar och något roligt koncept som man skulle vilja bygga en lek runt. Annars skulle man nog ha för många valmöjligheter.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag brukar kolla igenom vilka kort som ingår i standard.
Efter det så börjar jag fundera på vad det finns för funktioner som är starkast i det nuvarande.
När jag har hittat en strategi som den nuvarande standard stödjer så börjar jag bygga leken på ett optimalt sätt och försöker bygga en lek med så många combos som möjligt.

Jocke

Man med skägg
Jag har bara spelat i några månader, och har därför inte hur mycket kort som helst. Jag spelar mest med några av mina kompisar och jag brukar ha ungefär den här checklistan när jag gör förstautkastet på en lek.

1. Den ska vara rolig att spela med. Jag tycker att det är roligt att interagera med den andra spelaren och jag tycker att det är roligt att exploit:a saker.

2. Jag kollar på mina kort (särskilt de nyaste, vilket just nu är en display innistrad) och hittar några kort som verkar kul tillsammans. Senast blev det parallell lives, som dubblar mängden tokens som kommer ut i spel och det vita kortet som ger alla tokens +1+1 och vigilance.

3. Jag fyller på med kort som verkar funka, i exempelfallet olika sätt att få tokens i vitt och grönt. Jag ser till att dessutom hitta ett gäng andra kort om de jag tänkte på först inte skulle funka.

4. jag spelar och reviderar och reviderar igen, tills leken antingen blir bra eller tråkig.

5. Jag börjar om med en ny lek. Oftast för att jag fått tag på nått nytt spännande kort eller för att leken visade sig vara tråkig.

Ram

Skev
Generellt sett precis som du. :gremsmile:

I "skarpa" dueller så försöker jag undvika att spela två av någonting om jag inte har sök eller blå kortdrag. Om jag har det (främst sök) så tycker jag att det är mycket kul (om än kanske inte vinnande) att spela många one-of:s.

Men nu var det hiskligt länge sedan jag spelade Magic. Jag köpte nyligen Magic 2012 till PS3:an dock och det har fått lusten att vakna rejält i mig igen. :gremsmile:

Jag kollar om det finns några nya goblins eller röda spells som är värda att ha i min goblin-lek jag haft sedan 1998.

Eksem

Champion
Jag spelar Magic relativt tävlingsinriktat, vilket påverkar processen väldigt mycket för min del.

Bland de som mer eller mindre tävlar i Magic så händer det ofta det uppstår ett enormt kollektivt konsensus om hur en bra lek ser ut. Ibland leder det till att en miljon hjärnor destillerar fram något som är så mycket bättre än allt annat att det är löjligt (se Caw Blade); men det förekommer också att den här "hive mind"-grejjen gör att inga friska tankar tar sig in i systemet (se Ghost Dad).

Mitt lekbyggande bygger väldigt starkt på vad "massan" uppfattar som rätt. Däremot är enskilda kort sådant jag verkligen kan gilla eller ogilla. Jag är väldigt lättsåld på blå lekar, och särskilt tempostrategier. I det nuvarande Standard är jag t.ex. extremt förtjust i Vapor Snag.

Så mitt lekbyggande ser ut så här:

Kolla på en massa leklistor som andra har gjort, och välja ut sådana jag gillar. Fundera över vad jag gillar med dem, gruppera dem, och välja en grupp jag tycker verkar extra kul.

Sedan försöker jag lista ut en "bas", testspela en genomsnittlig lista, och sedan konstruera allt från grunden när jag fattar vad som får leken att fungera och vad alla andra spelar. Sen utvecklar och justerar jag till att jag tröttnar och går vidare till något nytt.