Nekromanti Hur tror ni det går för julbocken i Gävle ??

Johan K

Gammal & dryg
Kom & tänka på jultraditionen att bränna ner julbocken i Gävle. Nånstanns så läste jag att de hade impregmerat den till förbannelse. Dock så tror hjag att man lyckas få fyr på den i vilket fall. Eller vad tror ni ?

Troberg

Sinister eater
Dock så tror hjag att man lyckas få fyr på den i vilket fall. Eller vad tror ni ?
Med tanke på hur lätt det är att göra thermite (aluminiumpulver och järnoxid (dvs rost), tänd med magnesium eller något annat attans varmt), vilket kan bränna rakt genom hela motorblocket på en bil, så tror jag att någon kommer att bränna den på något sätt.

Det blir ingen riktig jul om inte den brinner.

Feuflux

omjonasson.se
Kan du inte fråga Dewil direkt bara? ;)

Men jag tror att bocken kommer flytta till en annan stad och leva lycklig i alla sins dagar.

Troberg

Sinister eater
Och om det inte går att tända eld på den...

...så är det ett acceptabelt substitut att helt enkelt spränga den.

solvebring

Superhero
Bränn... eller SPRÄNG!

Man kommer inte kunna göra den omöjlig att antända -det är nog omöjligt?

Men OM det inte går att tända på den kommer säkert någon att spränga den eller något istället... Tycker jag de borde göra i alla fall, är någon vrång skall man vrånga sig tillbaka. Hihi!
Det vore lite coolare :gremlaugh: ...Speciellt när en ny Bond-film är ute i år...

Och med tanke på hur ofta de gör en svensk actionfilm så kan vi väl få en brinnande julbock i alla fall?

Om ingen gör något med den kommer jag att bli besviken, eftersom de varit onödiga (dumma i huvudet) alla andra år kan de väl lika gärna vara lika slut i skallen det här året med?
Tradition är väl tradition?
:gremgrin:

Lindenius

Swashbuckler
Jag håller med majoriteten i tråden. Jag fattar inte att det Gävliska (?) kommunledningen inte fattat att det är brännandet som är tradition, inte bocken som sådan.

//erik. le havre

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: ...Någon som tycker att den INTE ska brinna?

Det finns de som tycker att det är pinsamt att bo i en stad som inte vill vara känd för något annat än sina pyromandåd.

"Varför skjuta på saken? Flytta till Malexander!"

Dewil

Marukusu

Hero
Re: ...Någon som tycker att den INTE ska brinna?

"Det finns de som tycker att det är pinsamt att bo i en stad som inte vill vara känd för något annat än sina pyromandåd."

Äh, vad är det för några meserier... jag förknippar, har alltid förknippat och kommer alltid att förknippa Gävle med kaffe och Brynäs. Dessutom så tänker jag mer på "kul grej" och "tradition" snarare än "pyromani" i samband med den årliga julbockabränningen (jag tvivlar på att det är samma gärningsman genom åren, så några direkt psykopatiska motiv för att fjutta på bocken går inte hem hos mig).

-Danne, undrar vad bocken annars fyller för syfte.

Johan K

Gammal & dryg
Det vore ju lite nyskapande !

...så är det ett acceptabelt substitut att helt enkelt spränga den.
Humm, det vore ju faktsitk lite nyskapande. Om nu det inte skulle gå att få fyr på den.
Dock så skulle jag isåfall förespråka en snäll smäll, så inga andra åkte på nån form av skada pga att man smällde upp bocken istället för att elda upp den.