Nekromanti Hur typsätter/designar man sitt rollspel?

Markehed

Warrior
poniz said:
Vilket typsnitt skulle annars rekommenderas som är extremt vanligt? Med andra ord ska det helst finnas i de flesta ordbehandlare från start :gremsmile:
Cambria, Calibri, Candara
Centuy Gothic till en del saker med där får man vara lite försiktig. Kanske inte den bästa till långa texter.
Palatino Linotype

Där har du några snygga som följer med windows.

Jarre

Swordsman
poniz said:
Vilket typsnitt skulle annars rekommenderas som är extremt vanligt? Med andra ord ska det helst finnas i de flesta ordbehandlare från start :gremsmile:
Gör du en pdf av dokumentet kommer typsnittet att följa med filen, så du behöver inte tänka på att läsaren måste ha det på datorn för att kunna se texten på rätt sätt. Tekniskt insatt kanske kan rätta mig om jag är ute och cyklar.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Georgia är tydligt och brukar följa med de vanligaste operativsystemen. Nackdelen är att det har gemena siffror som standard, vilket är direkt olämpligt när man sätter tabeller.

(Här finns f.ö. en liten snabbguide till vad man bör tänka på när man väljer texttypsnitt.)

Markehed

Warrior
Dante said:
Georgia är tydligt och brukar följa med de vanligaste operativsystemen. Nackdelen är att det har gemena siffror som standard, vilket är direkt olämpligt när man sätter tabeller.

(Här finns f.ö. en liten snabbguide till vad man bör tänka på när man väljer texttypsnitt.)
Vad grymt fördömande du är i din utrensning av typsnitt i din guide. Men i princip har du rätt även om det mest gäller längre texter där läsbarheten är viktigare än allt annat.

Markehed

Warrior
Yaaraer said:
poniz said:
Gör du en pdf av dokumentet kommer typsnittet att följa med filen, så du behöver inte tänka på att läsaren måste ha det på datorn för att kunna se texten på rätt sätt. Tekniskt insatt kanske kan rätta mig om jag är ute och cyklar.
Du har i princip rätt men det är inte så att en font nödvändigtvis måste följa med till din pdf. Det handlar om någon inställning någonstans.

Dante

Staff member
Markehed said:
Vad grymt fördömande du är i din utrensning av typsnitt i din guide.
Det fanns varken tid eller utrymme att gå in på individuella typsnitts brister och förtjänster, så jag nöjde mig med att rangordna ett antal generella egenskaper.

Markehed said:
Men i princip har du rätt även om det mest gäller längre texter där läsbarheten är viktigare än allt annat.
Jo, det var exakt det jag menade med »texttypsnitt«.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Rätt tänkt. Jag tänker inte betala för ett typsnitt när jag gör ett rollspel som hobbyprojekt... Speciellt eftersom jag inte kan garantera att jag blir klar, samt att jag mest troligt aldrig kommer att tjäna pengar på det.

Arfert

Facit
Yaaraer said:
poniz said:
Just det, det är ju "själva grejen" med PDF.. att layouten blir som DU vill ha den, och inte behöver anpassas för att funka med enbart de typsnitt som finns färdiginstallerade.

Ett gratistypsnitt som blir bra för längre texter är Gentium. Vill du se hur det ser ut så finns en PDF HÄR. Typsnittet laddas ner från den här sidan.

Tillägg:

DEN HÄR SIDAN har ett antal riktigt snygga gratis-typsnitt, som Fontin och Tallys, till exempel.

omgbambi

Veteran
Förövrigt, som svar till första OT.

Satte mig själv helt noobie med Indesign igår, visserligen har jag väll en del erfarenhet med photoshop så vissa saker känner man ju igen, men i mångt och mycket var det bara learning by doing som någon så fint uttryckte det.

Visst, det har kanske inte resulterat i världens snyggaste PDF'er men med endast ett par timmars lekande kan jag ändå säga att jag är hyfsat nöjd.

Så låt dig inte skrämmas, det är faktiskt enklare än man tror :gremsmile:

Ulfgeir

Swashbuckler
Arfert said:
Yaaraer said:
poniz said:
Just det, det är ju "själva grejen" med PDF.. att layouten blir som DU vill ha den, och inte behöver anpassas för att funka med enbart de typsnitt som finns färdiginstallerade.
Om det är PDF/A. Filer i det formatet är arkivbeständiga och bakar in teckensnitten. Det vanliga PDF-formatet gör det inte helt ut vad jag förstår.

/Ulfgeir

Arfert

Facit
Om du gör det från InDesign funkar det. Har aldrig var med om att typsnitten inte blir inbakade, och jag har gjort tusentals PDF:er det senaste decenniet. Och det har inte krävts nåt extra fix.

Ulfgeir

Swashbuckler
Möjligt att Indesign är inställd som standard att göra det.

PDF/A är ju en strippad och utvecklad version av PDF just för att göra dokumenten arkivbeständiga. Nu verkar dock den funktionaliteten funnits med bra länge i Adobes grejer.

Länk till Wikipedia.

/Ulfgeir

Arfert

Facit
Det man oftast använder, och som är bäst lämpat för det, för tryck är PDF/X. Kan vara bra att veta för de som funderar på att trycka sina spel.

Det formatet har tagit bort en massa onödigt (som stöd för diverse interaktivitet) för att fungera med även äldre rippar. Kör man på det uppstår nästan aldrig problem.

Jarre

Swordsman
Kort fråga: var tog resten av din guide i Liten typografiskola vägen? Jag tycker att de är guld värda som en introduktion till området.

Dante

Staff member
Yaaraer said:
Kort fråga: var tog resten av din guide i Liten typografiskola vägen? Jag tycker att de är guld värda som en introduktion till området.
De blev, pga. tidsbrist/uttråkning/lathet, aldrig skrivna.

Caligo

Swashbuckler
Arfert said:
...
Om dokumentet är i färg så se till att du använder rätt tryckgprofil. Om du inte fått några speciella instruktioner från tryckaren brukar inställningen "CoatedFOGRA27" vara bra, alternativt "UncoatedFOGRA29", beroende på glättat papper eller inte. ...
Uncoated: Obestruket
Coated: Bestruket
Dessa två varianter har inte (så mycket) att göra om pappret är glättat eller inte.

Bestruket är ett papper när det lagts på en slags "hinna" på pappret för att förbättra tryckkvalitén. Det flesta papperssorter för offsettryck är bestrukna (både glättade och matta sorter).

Obestruket är ett papper som är inte har någon speciell "hinna". Ofta gäller detta vanligt kontorspapper eller tryckanpassat papper med lite "struktur" i.

PS.
Det finns papper som är bestrukna på ena sidan och obestrukna på andra. Speciellt vanligt är detta på kartong (kolla in pizzakartongen nästa gång).

Caligo

Swashbuckler
Ulfgeir said:
Möjligt att Indesign är inställd som standard att göra det.

PDF/A är ju en strippad och utvecklad version av PDF just för att göra dokumenten arkivbeständiga. Nu verkar dock den funktionaliteten funnits med bra länge i Adobes grejer.

Länk till Wikipedia.

/Ulfgeir
Skillnaden är att PDF/A bäddar in alla tecken och teckensnitt medan en PDF oftast bara bäddar in de tecken som används i dokumentet.

Arfert

Facit
Så är det. Det är papper som gjorts blankt genom mekanisk bearbetning, som att pressas mellan två valsar. Lite som att matt papper blir blankt om man gnuggar på det med nageln. Bestrykningen i sig har inte så mycket med glansen att göra egentligen.

Bokpapper, med en ruffare yta, saknar dock oftast bestrykningen (som görs av en slags lera). Obestrukna papper har ofta (men inte alltid) ord som cream, book eller nåt liknande i namnet. Många är lätt gultonade. Klassiska Munken-serien bokpapper från Arcticpaper (som jag har i Saga), är obestruket till exempel.

Ofta blandar man ihop det här med UV-lackade tryck, men det är inget pappersleverantören gör, utan tryckeriet.

Jag var lite otydlig.