Nekromanti Hur undviks köksbordsrollis?

Targon

Hero
Inför varje spelkväll med Eon återkommer ständigt samma problem. Hur fixar man rumslig stämning under spelsessionerna? Är stämning överhuvudtaget nödvändigt? Är stämningsskapande metoder töntiga? Alla som lirat rollis ett tag känner till att det finns hur många olika rollspelskulturer som helst. Inte minst som spelledare kan man ibland känna sig synnerligen splittrad mellan en spelstil man helst skulle tycka var ballast men som spelarna själva kan uppfatta som extra nördig. Själv föredrar jag att spelleda med stämningsskapande finesser såsom stearinljus, specialmixad musik för rollspel och en stark betoning av det narrativa. Mina spelare däremot är uppfostrade i en helt annan tradition, som går ut på att man utan några problem kan sitta vid köksbordet belysta av kökslampa inhandlad på IKEA och med Radio City 107,0 i bakgrunden samtidigt som någons flickvän tillreder köttbullar och makaroner vid spisen. Jag har vid något tillfälle försökt köra med rollspelsmusik i dämpad belysning (exempelvis har jag en helt förtjusande hemmamixad och hemmabränd CD med skogsmusik som passar alldeles utmärkt för resor genom Sunariskogen eller Iracsskogen). Men jag har till slut känt mig tvungen att stänga av musiken och tända taklampan eftersom spelarna tydligt ger uttryck åt att känna sig illa till mods och se ut att obönhörligen vilja ge mitt spelledarskap en präktig töntstämpel (som om rollspelande inte vore tillräckligt nördigt redan i sig själv). Suck! Vad gör man?

- Targon, skrivare

IndraTisteltagg

Veteran
slår dem på käften och skriker.
sedan byter du grupp.
för det finns flera olika metoder:
1.spelhall
2.konvent el. lajv
3.byta telefonnummer, flytta, slå upp en lista med shallar, spy, fortsätta och tillslut slipper du dem...

eller så kan du ju bara byta grupp...

- Endast när helvetet fryser till is(osv)...
...DÅ kan jag KANSKE tänka mig kyssa en missla.

Krille

Super Moderator
Varför undvika köksbordsrollis?

Är det verkligen ett problem att dina spelare kommer i rätt stämning utan dämpad belysning vid köksbordet? Tvärtom brukar jag se det som rollspelens stora fördel - man kan, med lite fantasi och föreställningsförmåga och helt utan yttre attiraljer, förvandla köket där flickvännen steker köttbullar till en stor skog på en fjärran värld, eller ett stort rymdslag över den heliga månen Endor, eller ett tempel i Sydamerika där ett stort stenklot håller på att göra mos av en pisksvingande arkeolog...

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Stämning ja

Jag själv är en sådan som har lättare att komma i stämning med dunkelt ljus och hela den baletten. Men det är inget måste det är bara lättare, vilket gör att man snabbare kommer in i spelandet och allt flyter på finare. Dessutom så kommer jag inte av min så lätt som om mötet äger rum i köket.

Men om du och alla (kan ju vara jobbigt om en eller två inte kommer in i stämningen) i gruppen kan spela vid köksbordet så är det väl det okej. Det är ju inte ett måste att ha det dunkelt och stearinljus.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Nightowl

Champion
Klart man måste ha en stämning - men frågan är hur man uppnår den.

"Jag har vid något tillfälle försökt köra med rollspelsmusik i dämpad belysning (exempelvis har jag en helt förtjusande hemmamixad och hemmabränd CD med skogsmusik som passar alldeles utmärkt för resor genom Sunariskogen eller Iracsskogen). "
Du har valt musiken efter situationen - OK. Du har fattat galoppen där även om de finns folk som inte gillar musik alls medan de använder hjärnan - jag t.ex. kan inte koncentrera mig, sedan får musiken vara hur stämningsfylld som helst.

Men vad gäller belysningen - vad får dig att tro (missuppfatta mig rätt här) att dämpad belysning automatiskt medför "stämning"? _Vilken_ sorts stämning är du ute efter?

(Åke Rosenius, tror jag det var, definierade någon gång elakt storytellers som "folk som envisas med att släcka taklampan och tända stearinljus oavsett vilken atmosfär de försöker uppnå")

Jag antar att det faktum att man ser omgivningen minskar potentialen för att uppnå stämning för dig (köksbord etc)... men dina spelare kanske hellre vill se sina rollformulär...

Nu är jag kanske inte så hjälpsam, men att kolla vilken musik som _de_ tycker om att ha i bakgrunden (om man skall ha någon) liksom att variera belysning etc. efter stämning (ett klart kallt ljus betyder annat än ett varmt ljus, osv.) kan ju vara någonstans att börja nå en kompromiss.

Ännu mindre hjälpsamt är att konstatera samma sak som Krille: Om dina spelare verkligen kommer i gasen och lever sig in i spelet bara genom det gemensamma berättandet - vilket rollspelande är, och gör inte misstaget att göra det till DIN story som spelarna passivt skall deltaga i - varför då förlita sig på andra medel än Ordet?

Det finns folk som tjatar om att rollspel är en slags teater - jag tycker det är snicksnack, men de har vissa poänger, och kom då ihåg att mycken teater de senaste hundra åren har rört sig BORT från rekvisita etc. - även om de fortfarande använder ljus och ljud. Rollspel är baserat på Ordet från början (själv föredrar jag spelare som inte måste springa omkring för att visa att deras rollpersoner springer omkring) så varför skulle det vara sämre?

Nightowl, hoppas han inte lät elak...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Rosen

Myrmidon
<I>(Åke Rosenius, tror jag det var, definierade någon gång elakt storytellers som "folk som envisas med att släcka taklampan och tända stearinljus oavsett vilken atmosfär de försöker uppnå")</I>

Och kuslig musik - glöm inte den kusliga musiken! Känns oändligt weirdo när det är fest på värdshuset... (-:

--
Åke

Big Marco

Läskig
Re: Varför undvika köksbordsrollis?

Jag gillar att göra rummet levande istället. När någon frågar hur hög trukhen är säger jag "till taket" istället för någon vag cm-angivelse. När mina spelare förstod att deras motståndare gick till taket och var bred som alkoven till vårt vardagsrum blev spelarna livrädda.

Att spela ut i rummet är inte fel - låtsas som att barflickan ställer ned saker på spelbordet är en höjdare.

Man måste vara kreativ med det man har att jobba med. =)

-Marco Behrmann
-Neogames AB

hatten

Swashbuckler
Re: Själv så

Brukar vi använda vardagsrummet väl upplyst spelarna sitter kring kaffebordet själv sitter jag som SL i en fotölj och har ett litet te bord ( VÄLDIGT LITET cirka 25cm i diameter ) brevid mig på denna lilla bord sitter kampanjens viktigaste SL hjälpmedel EN tea kopp...
Vid sidan av fotöljen ligger spelböckerna väl usbrida inom armlängs avstånd så att jag snappt kan greppa och slå upp nödvändigheter.
vilande på mina ben ligger en bricka där jag förvarar tärningar anteckningar och penna+sudd och slår tärningarna.
Ibland så har jag försök med musik men spelarna tycke det stör allt för ofta...

Ibland så brukar spelkvällen gå till så att vi först grillar eller något och äter sedan när alla är mätta börjar vi spela..
DOM spelkvällar vi grillar är bäst i mitt tycke även om det blir mycket mycket disk för mig *suck* ...

När Jonas är SL blir det lite annorlunda då sitter alla runt köksbordet hemma hos han och han går omkring som en varg på jakt medans han elegant för historien framåt bakom sig har jonas spelböcker och tärningar och i sina händer håller han äventyrs antecknigarna..

*ler* som sakt köksbord är inte fel :)

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Sodivra

Champion
Det där var väl lite onödigt..

Slå dom??
Och sedan byta grupp?
Hehe.. Hur hanterar ni t. ex vem som ska ha sista glassen därhemma? /images/icons/tongue.gif

Nä, jag bara jävlas med dig! /images/icons/smile.gif

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Nightowl

Champion
Re: Varför undvika köksbordsrollis?

"När någon frågar hur hög trukhen är säger jag "till taket" istället för någon vag cm-angivelse. "
Jag ställer mig på en stol när jag gör SLP-minotaurer i Gondica ;-) (de som var på LinCon kan vittna). Annars är jag egentligen med Krille - jag föredrar att jobba med rösten.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!