Inför varje spelkväll med Eon återkommer ständigt samma problem. Hur fixar man rumslig stämning under spelsessionerna? Är stämning överhuvudtaget nödvändigt? Är stämningsskapande metoder töntiga? Alla som lirat rollis ett tag känner till att det finns hur många olika rollspelskulturer som helst. Inte minst som spelledare kan man ibland känna sig synnerligen splittrad mellan en spelstil man helst skulle tycka var ballast men som spelarna själva kan uppfatta som extra nördig. Själv föredrar jag att spelleda med stämningsskapande finesser såsom stearinljus, specialmixad musik för rollspel och en stark betoning av det narrativa. Mina spelare däremot är uppfostrade i en helt annan tradition, som går ut på att man utan några problem kan sitta vid köksbordet belysta av kökslampa inhandlad på IKEA och med Radio City 107,0 i bakgrunden samtidigt som någons flickvän tillreder köttbullar och makaroner vid spisen. Jag har vid något tillfälle försökt köra med rollspelsmusik i dämpad belysning (exempelvis har jag en helt förtjusande hemmamixad och hemmabränd CD med skogsmusik som passar alldeles utmärkt för resor genom Sunariskogen eller Iracsskogen). Men jag har till slut känt mig tvungen att stänga av musiken och tända taklampan eftersom spelarna tydligt ger uttryck åt att känna sig illa till mods och se ut att obönhörligen vilja ge mitt spelledarskap en präktig töntstämpel (som om rollspelande inte vore tillräckligt nördigt redan i sig själv). Suck! Vad gör man?
- Targon, skrivare
- Targon, skrivare