Sorry, 4E har helt släppt idén/illusionen/idealet att reglerna simulerar världen ens lite grann.
I 4E är det bara spelarkaraktärerna som följer reglerna för spelarkaraktärer. INGA andra varelser i världen (allierade, fiender, monster, etc) använder de reglerna. Inte de konkurrerande äventyrsgängen. Inte de NPC-allierade ni slår er ihopa med. Inte ens din karaktärs mamma.
Men det innebär inte att du ska tänka "ok, så vårt party är unikt". Det är ju inte så att NPCs du möter reagerar otypiskt för att du är någonting speciellt.
Kunskapen (på metanivå) om vem som är PC och vem som är NPC är ju okänd i världen; precis på samma sätt en Solo eller Minion inte vet om detta.
Hela frågeställningen antyder ett simulationistiskt synsätt, något som 4E helt lämnat. Spelet hymlar inte med att spotlighten ligger hundra procent på spelarkaraktärerna. Övriga aktörer har bara precis så mycket regler som behövs för att klara minimal interaktion med hjältarna, och det finns ingen tillstymmelse att förklara hur de överlever och livnär sig på egen hand.
När hjältarna tittar bort eller lämnat rummet finns inget kvar. Då är allt tomt. Ointressant. Hitta på vad du vill, för reglerna bryr sig inte.
Detta gör D&D 4E till ett fundamentalt annorlunda spel än de flesta traditionella spel av gamla skolan som exempelvis 3E/d20.
Svaret på din fråga är således "det finns precis så många NPCer som kallas hjältar, tror sig vara utvalda, etc som passar storyn, kampanjen och spelledaren. Men dessa är fortfarande monster/companions etc och är inga fulla PCs, oavsett vad de säger och tror sig vara."
Zapp
PS. Om du - eller någon av dina spelare - händelsevis försöker något "smart" som att testa sina och andras förmågor för att avgöra om de är PCs eller NPCs har reglerna inget svar att hjälpa dig med.
Precis som tanken på att peta på orchersoldaterna för att avgöra vilka som är minions (med 1 hp) och vilka som är "rejäla" monster är själva tanken (ur synvinkeln från 4E's filosofi) absurd. Det är ju först i kontakt med spelarkaraktärerna orcherna får liv, värden och mekanik och det är först när de träffas av spelarnas kewl powerz som det i världen avgörs vilka som är minions och vilka som är regulars - oavsett hur länge spelledaren vetat detta.
Själva idén är inkompatibel med tänket i 4E. Det finns inget bättre svar eller råd än "Tänk inte så. Eller byt spel".