Nekromanti Hur vanligt är det att spelare har egna Players Handbook?

Landrim

Warrior
Passar på och slänger upp ytterligare en Dungeons & Dragons tråd:

Jag har fått uppfattningen att det är ganska vanligt bland D&D spelare att äga en egen PHB, men hur vanligt är detta egentligen? Jag har spelat D&D från och till med olika grupper under 16 års tid men jag har ALDRIG haft någon spelare som ägt en egen PHB, utan det har alltid varit min uppgift som SL att tillhandahålla en sådan (nu när D&D5 kom så köpte jag två stycken PHB så jag kunde ha en själv medan mina spelare kunde samsas om den andra :p). Inte för det spelar så stor roll för min del, men jag blir lite nyfiken, när jag snackat med D&D-spelare på konvent eller på internationella forum så framstår det som att spelarna för det mesta också har ett exemplar av boken. Hur ser det ut för er andra här?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vi har tre PH för spelarna och så har jag Basic i PDF på iPad. Vi är fem spelare.

DM har en egen.

När vi spelade Pathfinder hade två av tre spelare en egen regelbok (Pathfinders motsvarighet till PH).

Arfert

Facit
Senast jag var DM hade nästan alla en PHB. Och så har det varit alltid, känns det som.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Om det är ett spel jag gillar vill jag gärna ha egna regelböcker även som spelare.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har aldrig sett någon som inte är en spelledare äga en Players handbook. Men spelar du Pathfinder finns ju alla regler och alla regler från andra böcker på deras SRD så då kan folk ha dem på telefonen och då har alla haft en.

chrull

Stockholm Kartell
När vi i Kartellen spelar LotFP så sitter nästan alla med regelboken tillgänglig, när jag spelar 5e så ser det ut som Magnus säger här uppe, när jag har spelat 2nd ed eller LotFP eller nästan vilket annat spel som helst med min "orginalgrupp" så har det bara varit i något enstaka fall som mer än en person har haft regelboken.

Jocke

Man med skägg
Min grupp äger fler ex av 5:ed PHB än någon anna modern rollspelsbok. Vi har mellan 4 och 5 stycken mellan oss. Tror att det finns i alla fall tre grundböcker till Symbaroum också.

Bolongo

Herr Doktor
De enda av mina spelare genom åren som skaffat en egen PHB är de som gått vidare till att bli DMs själva.

anth

Vetefan
När jag spelade spelade DnD5 sist (något halvår sen) skaffade de flesta av spelarna en egen PHB (flera av dem var inte spelledare, men skaffade boken iallafall).
När jag spelade LotFP skaffade sig de flesta regelboken.

DnD/OSR-spelare vill helt enkelt ha tillgång till regler så de kan mecka med sin gubbe. :)

CapnZapp

Myrmidon
Alla mina spelare har köpt en egen PHB, så de kan lusläsa reglerna och kombinera ihop den "bästa" gubben.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n143308 said:
DnD/OSR-spelare vill helt enkelt ha tillgång till regler så de kan mecka med sin gubbe. :)
Det här är inte särkilt begränsat till DnD (även om jag antar att om man jämförde alla spelare från alla olika spel skulle nog DnD vinna bara för att de är så jäkla många överlag). Vissa typer av spelare gillar helt enkelt att mecka med sina gubbar, eller hänga med i vad som händer runt spelbordet.

I flera grupper jag är med i är vi överens om att vi _ska_ köra enligt spelets regler (möjligen med eventuella husregler) och om vi då hamnar i en situation där vi inte vet vad reglerna säger, då slår vi upp vad reglerna säger. Då är det väldigt praktiskt att ha gott om regelböcker (och inte bara PHB:er).

Det här är ju så klart inte för alla, många föredrar ju istället det motsatta där det egentligen bara är SL som vet något om reglerna och tolkar helt fritt i alla situationer. Men det här har funkat bra för oss, i synnerhet i grupper där alla inte riktigt är på samma sida (haha) i olika frågor.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
anth;n143308 said:
OSR-spelare vill helt enkelt ha tillgång till regler så de kan mecka med sin gubbe. :)
Vadå mecka? Efter tärningarna är slagna då är det ju bara utrustning kvar. Är ju inte mycket att fila på hemma på kammaren. :)

anth

Vetefan
Zoth-Ya;n144723 said:
Vadå mecka? Efter tärningarna är slagna då är det ju bara utrustning kvar. Är ju inte mycket att fila på hemma på kammaren. :)
I teorin har du rätt, men jag har märkt att det inte riktigt fungerar så i praktiken. :)

Krille

Super Moderator
Zoth-Ya;n144723 said:
Planeeeera för framtiiiiiden!

dawnrazor

Veteran
Några av mina spelare köper egna böcker ibland, men oftast är det jag som GM som har böckerna. Med 5e tänker jag mig att spelarna kan använda online SRD:n med fördel. I vårt gäng har vi fn två uppsättningar med 5e-böcker. Jag har ett set och den andre GM:en har ett eget set.

Inkognito

Swordsman
Jag är mest spelledare och mina spelare har för det mesta inte böckerna. En spelare har Mutant (båda böcker tror jag..)

Symbaroum är det tänkt att en annan i gruppen ska spelleda. Där äger jag nu både regelbok och spelarbok! :)

Torbjörn

Swordsman
I vår spelgrupp är det bara jag som har PH. Traditionellt har det varit så i vår spelgrupp. Men å andra sidan har spelarna bra tillgång till SRD via sina smartphones och ipads.

Botulf

Hero
Jag tror inte att jag i något sammanhang varit med om att jag sett spelare ha med egna böcker till ett spelmöte förutom just en session D&D5e. Så en gång iaf. Annars så har jag alltid uppfattat just rollspelare ( utom SL som äger spelet) vara extremt snåla när det kommet till den biten. Då jag har spelat en hel del med folk som varit djupt inne i svindyra spel att hålla igång med såsom Magic och WH40K, men stirrat helt oförtående på frågan om de redan har relevant PHB/splatbooks/players guide osv de vill använda.

charl

Veteran
Har några spelare som också äger ett ex av boken, men ingen tar med sig några böcker till våra speltillfällen. Däremot har alla spelare ständigt tillgång till informationen digitalt som har påpekats. Det har vid mitt bord gått så långt att de flesta spelare (mig inkluderat) numera inte ens har karaktärspapper framför sig utan väljer en lösning med pdf med formulär och molnlagring istället. Mycket praktiskt, fast kanske inte lika charmigt alltid.