Nekromanti hur vet man?

Tyfet

Veteran
hur vet man vad sifrorna på atribut betyder om man har t.ex 20 i styrka hur stark är man då eller om man har 2 i psyke?

Mr SL

Warrior
ja du 11 är normalt. så 20 i styrka är det inte många som har. då dänger man två normaltstarka människor. 18 i styrka är man as stark och 20 är man starkare. psy 2 ja då är man som min kommpis flickvän.. hallå vadå bumbibjörnar hallå???
asså är man inte så 100. 11 är normalt där med.

jag har 6 i sty och 14 i psy i person hehe!!

Demiurg

Warrior
jag har 6 i sty och 14 i psy i person hehe!!

jaha... själv har jag 4 i STY, 12 i FYS/TÅL och 18 i INT/PSY

det är ju bara att dubbla det värde du fick när du mönstrade...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Varför nöja sig med de värdena när man kan slå OB när man slår värdena?
Sty 32
Tål 27
Rör 43
osv...

*POWERGAMER*

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Attribut och grejer

Det här är mitt ganska personliga förhållningssätt till attribut skalan.

3patetiskt lite
5sjukligt lite
7bra lite, asså...
9lite
11medel
13lite över medel
15Bra mycket
17Löjligt mycket
18Extremt mycket
19+Omänskligt mycket

ANM Termen 'Omänskligt mycket' används just för att en vanlig snubbe inte kan slå fram värden på över 18 (om man inte använder nån skum framslagsmetod, men då är dom inte 'vanliga' snubbar längre/images/icons/wink.gif)

Perenna

Swordsman
Re: Attribut och grejer

Jag tänkte bara påpeka, eftersom sååå många anser att 11 är medelvärdet på 3T6, att så inte är fallet... 10 OCH 11 ligger BÅDA som medel. Ibland sägs det att 10,5 är medelvärdet, i och med att det ligger i mitten, men för det första kan man aldrig slå värdet, och dessutom 'spökar' det då man vanligtvis avrundar till 11.

Det lustiga är ju i så fall att rollpersonerna, det vill säga äventyrarna och hjältarna, i snitt blir sämre än en medelmåttlig knegare, om knegaren skall anses ha 11 i alla värden...

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Och jag som jämt trodde den vanligaste kombinationen av 3 sexsidiga tärningar var elva /images/icons/blush.gif.
Jag har nu spenderat 25 min med att göra en stor tabell över alla potentiella tärningsslag som 3T6 kan utfalla. Sån är jag, måste kolla allt själv...

Fast vi har alltid kört med att 11 är medelvärdet så jag tror vi fortsätter med det. Det är ju trots allt en sån fin tradition /images/icons/smile.gif

Perenna

Swordsman

Och jag som jämt trodde den vanligaste kombinationen av 3 sexsidiga tärningar var elva

Tio är precis lika vanligt...

Jag har nu spenderat 25 min med att göra en stor tabell över alla potentiella tärningsslag som 3T6 kan utfalla. Sån är jag, måste kolla allt själv...

...och vad kom Du fram till? /images/icons/smile.gif

Fast vi har alltid kört med att 11 är medelvärdet så jag tror vi fortsätter med det. Det är ju trots allt en sån fin tradition

Men just siffran 11 'skär sig' lite, tycker Du inte? 10 är jämnare, och låter bättre. Dessutom är det ett lika vanligt resultat som 11, och innebär för övrigt att hjältarna (rollpersonerna) hamnar lite över medel om man använder den 'vanliga' framslagsmetoden...

Nåja... Själv fortsätter jag med att säga att både tio och elva är medel.

Donk_UBBT

Veteran

Nu är ni nog ute och velicopedar/images/icons/doh.gif.

Har för mig att det står skrivet att "vanliga" människor inte har ett medel på elva (eller tio och en halv) utan att RP ligger över medel just för att de är "hjältar"/images/icons/devil.gif i spelet, själv brukar jag låta de flesta "normala" SLP vara ganska halvsopiga medans skurkar (för att inte tala om megaskurkar) för det mesta är übermänniskor.

DONK

Perenna

Swordsman

Har för mig att det står skrivet att "vanliga" människor inte har ett medel på elva (eller tio och en halv) utan att RP ligger över medel just för att de är "hjältar" i spelet, själv brukar jag låta de flesta "normala" SLP vara ganska halvsopiga medans skurkar (för att inte tala om megaskurkar) för det mesta är übermänniskor.

Njae... Det står väl snarare så att rollpersonerna helst skall vara något bättre än medelmänniskan, eftersom de trots allt är 'hjältar'. Därför finns de alternativa metoderna med.

I både Eon och Drakar och demoner gäller tärningskombinationen just medelvarelser av en viss typ. I Neotech står inte exakt detta, utan endast det som står i stycket ovan. Med det i tanken, samt Eons 'kompatibilitet' och andra rollspels syn på det hela, så förutsätter jag att det är så även i Neotech.

Att sätta medelvärdet för 3T6 till 11, som man till exempel gjort i Drakar och demoner (åtminstone gamla DoD), innebär att hjältarna i snitt blir sämre än vanliga Svenssons...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vi slog OB-slag när vi slog attributen en gång. Blev ganska högt... /images/icons/laugh.gif
Vi spelar ingenting med de tre rp vi gjorde på det viset. Gjorde de mest på kul för att köra en DeathMatch.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hjältar och grejer

...utan att RP ligger över medel just för att de är "hjältar" i spelet

Så klart !
Alla rollspelare har en liten liten liten kobold innerst inne som ibland tittar ut och säger hej. Folk tycker om höga värden, även fast dom kanske inte jämnt erkänner det.
Mycket vanligt är det att RP:nerna är extraordinära på något vis, för det kan nämligen leda till den där Fy-fan-vad-jag-rockar-sten-hårt känslan som alla tycker om.

Sen är det bara upp till SL att se till att dom får lite tuggmotstånd så att säga. Och SL får framför absolut allt, inte glömma bort att det viktigaste är fortfarande att det finns en bra story att spela. Sen att spelgruppen består utav av tuffa pojkar och flickor som gör tuffa saker på tuffa sätt är en liten bonus på köpet /images/icons/wink.gif

Fast det absolut bästa är egentligen om man kan arbeta upp det inom kampanjen steg för steg så att dom börjar som ganska medelmåttiga och slutar som nån j-vla uppväkt gammal babylonisk gud (OK, inte riktigt. Men du hajar poängen).
Det är därför jag lät mina spelare börja som 15-åringar i min kampanj. Dom är nu 21 och har precis gjort sin första sysselsättningsperiod, idéen var ganska experimentell till en början, men den verkar funka bra, och mina spelare har aldrig varit lyckligare. /images/icons/smile.gif

Fast det är en ruggigt svår balansgång att gå, mellan en medryckande historia och alla siffror på papperet, som har en tendens att döda stämningen.

Nu blev mitt korta inlägg så där okort igen....

DAKRilla

Hero

Att sätta medelvärdet för 3T6 till 11, som man till exempel gjort i Drakar och demoner (åtminstone gamla DoD), innebär att hjältarna i snitt blir sämre än vanliga Svenssons...

Det har du rätt i! Det har jag aldrig tänkt på, men det blir ju som så att en RP i genomsnitt (om denne använder 3T6 utan modifikationer för ras eller annat) får 10.5 i sina attribut, d.v.s. 10 i varannan, resten 11. Jämfört med en "normal" SLP som i genomsnitt har 11 i alla sina attribut så är det ju, som du säger, RPn som är sämre, trots att denne borde vara en hjälte. Rent statistiskt sett alltså.

Donk_UBBT

Veteran

Oooops!/images/icons/blush.gif

Så hade man fel igen då./images/icons/sad.gif
Men jag skrev ju faktiskt "Har för mig..." så jag går trots allt ned med flaggan i topp.

DONK

Donk_UBBT

Veteran
Re: Hjältar och grejer

Håller med fullständigt!
(Börjar likna klubb för ömsesidig beundran nu.)/images/icons/cool.gif

Det är nog så att även de mest anti-kobold som påstor att de tar det största avstånd från allt vad powergaming heter jublar inombords när de slår fram 18 i både STY och RÖR, men det är inget de talar högt om./images/icons/grin.gif
Som du skriver så är ju tuggmotståndet viktigt, hur kul vore det att spela Neo om det inte fanns några agenter? Man måste ha lite motstånd annars känner man sig bara tom inuti trots att det ligger drivor av skurkar omkring en, man fick ju aldrig riktig nytta av sina superkrafter och sina megavapen./images/icons/sad.gif
Jag läste tidigare om dina försök att starta med fjortisRP:er (jag vet att de var 15 men det låter bättre!) och tyckte idén lät helt OK, har det nu visat sig att spelarna tyckte det var skoj så är det väl dubbelOK då.

DONK

nomardiculdacar

Warrior
Kobolder och grejer

Powergaming är jätteskoj, men det ska ju inte vara för enkelt. Jag läste i en gammal Codex att det fanns ett fansin som hette just Kobold...