Haha, så det var som sketchen från Varan-TV, fast ni hade ingen C3P0?afUttermark;n337591 said:När jag spelade Wookie i Star Wars för massor av år sedan var jag tvungen att grymta och låta som en wookie. plus skriva ner det jag ville säga på post itlappar. Alla andra i gruppen sög på språk så det blev inte mycket vettigt sagt för mig i den kampanjen.
Ja, det är ju inte alltid det är så. I vår nuvarande kampanj så känns det som att alla har träffat rätt. Ibland märker man någon famlar lite och försöker hitta sin RP men det märks när spelarna är hemma. Så för vår del är det tre grejer som klickat:Nässe;n337600 said:Jag tycker det är spännande ur något slags filosofisk vinkel men också rent praktiskt—hur går det till rent konkret liksom? Hur mycket väljer man vad man ska säga ur ett meta-tänk och om man inte väljer—hur går det till när man ”känner ln” sin rollperson? För mig är det lite magiskt när det sker, man liksom känner av, inåt i sig själv.
Påminner mig om när jag var del av en spelgrupp för sisådär 15 år sedan och vi spelade nån fantasy kampanj och alla spelare tillhörde olika folkslag med sitt egna distinkta språk och ingen talade nån form av gemensamt språk så det blev en massa handtecken och pekanden och grymtande.afUttermark;n337591 said:När jag spelade Wookie i Star Wars för massor av år sedan var jag tvungen att grymta och låta som en wookie. plus skriva ner det jag ville säga på post itlappar. Alla andra i gruppen sög på språk så det blev inte mycket vettigt sagt för mig i den kampanjen.
Såna situationer älskar jag som spelare! Åtminstone när det mest är technobabbel det handlar om. Jag preppar för dem genom att anteckna några nyckelord eller fraser att använda ("I en artikel i senaste Annals of Oncology påstods att..."). När det istället rör sig om frågor som rollpersonen verkligen borde kunna svaret på ("var ska vi lägga snittet, doktorn?") så går det ju att snabbspola förbi det med ett "jag pekar och visar var det ska vara" eller ett "jag svarar på frågan och vänder mig sedan mot X".Dr_Dängrot;n337608 said:tex att jag spelar en akademisk person så som en kirurg eller en professor skolad i Mesopotamisk historia eller liknade och plötsligt skall yttra mig i tex medicinska termer eller berätta massa fakta om Mesopotamisk historia då blir det att man antingen drar nått ur röven eller håller käft och stirrar obekvämt ner i bordet ..
OT men det här är även en utmärkt tabell att använda för SLPs i vissa situationer.God45;n337614 said:Något har hänt och du står helt handfallen och vet inte vad du ska göra? Ibland kan detta vara för att din karaktär är överväldigad också men ibland är det bara du som inte vet vad du ska göra. Enkla responser är alltid bra och kan ofta få bollen i rullning igen så att du kommer vidare. Mina standards är:
Fly!: Lämna situationen! Det kan vara "Jag springer!" men det kan också vara "Jag reser mig upp, säger ingenting, och går".
Slåss!: Skjut någon! Eller slå dem med ett svärd! Hantera konsekvenserna senare.
Fråga en vän: Vänd dig som din karaktär till en annan karaktär och säg "Vad tänker du om det här?". Nu har en annan spelare som inte fryst just nu bollen.
Frys!: Säg "Jag är helt bestört och vet inte vad jag ska säga/göra!" spelledaren har nu bollen.
Ha ett sammanbrott!: Kasta dig på marken (som din karaktär om ni inte lajvar) och skrik över din ångest/hur fruktansvärd situationen är/något annat. Folk tror det är bra rollspelande och det kanske det till och med är! Men ingen vill ha något från snubben som täcker sig i säckväv och askor just nu!
Varför är detta något dåligt?Nässe;n337584 said:(denna frågeställning kommer av att jag i de stunder rollspel ”går dåligt” när jag är spelare, just inte vet vad min rollperson ska säga eller göra)