"Hur viktigt är strid i era äventyr?"
I äventyret? Inte det minsta. I kampanjen? Ganska ofta.
Eftersom jag sällan spelar enskilda äventyr, utan nästan alltid planerar långa kampanjer, så spelar strid i de enskilda äventyren ingen roll.
Vad jag däremot tänker på är att kampanjen ska stegras till ett klimax och avslut. I det sammanhanget är våldsamheter väldigt praktiska varande en konflikt dragen till sin spets, och eftersom all drama bygger på att det finns konflikt så är det också naturligt att det då och då går till våldsamheter.
"vad tycker ni själva?"
Strider i rollspel är allt för ofta en kasse sifferskyfflande. Det är inte kul. Inte heller är det särskilt kul med ett rent taktiskt spel - det förtar närvaron i spelet och för upp striden på en abstrakt nivå som är lika inlevelsefullt som Bingolotto eller Statistisk årsbok.
Däremot kan omständigheterna kring striden göra striden till ett intressant moment. Ta till exempel följande situationer:
Om rollpersonerna försöker fly från en borg men hamnar i strid mot slottsvakten på borggården får vi in ett element av stress, då vägen ut måste vara rensad på tio rundor, annars fälls vindbryggan upp.
Rollpersonerna i Star Wars är jagade av en Imperial Star Destroyer och konstant pucklade på av fyra TIEs. Det tar dem en minut = 12 rundor att genomföra astrogationsberäkningarna så att de kan hoppa och komma undan. Varje lyckad sköldslag eller sprängd TIE köper i alla fall en runda till som någon kan astrogera på.
Eller rollpersonerna är jagade av stormsoldater för att komma till sitt skepp. Plötsligt delar leden på sig och Darth Vader kliver fram. Gängets unga och näst intill odugliga jedi tar på sig jobbet att hålla Vader och pojkarna i vitt borta från skeppet så att det kan panikstarta och fly.
Eller så kanske en bunt rollpersoner bär ett snorviktigt dokument som måste till Hans Majestät helst i förrgår. På något sätt måste den person som bär dokumentet förbi en bunt med hemska thalasker så att han kan ta sig till kungen och avlämna brevet.
Eller så...
Kort sagt. Strid är ointressant så länge den inte har något syfte. Gör den intressant istället genom att ge den ett annat syfte än att bromsa spelare och sno deras hit points.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>