Nekromanti Hur vill redaktionen att vi ska diskutera saker?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
ja ni ser frågan.

I dagsläget så är den feedback vi får från redaktionen i praktiken alltid negativ (folk får varningar och bannas liksom).

Hur vill redaktionen att medlemmarna på forumet skall diskutera?
Skulle man kunna dela ut "guldstjärnor" när detta skett på ett exemplariskt vis (kanske i en fin orange-gul text :))?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kul idé med en gul-moderering. :grin:

Annars är det faktiskt inte alls svårt att lista ut hur vi vill att det diskuteras. Det står tydligt i reglerna.

https://www.rollspel.nu/threads/699...502’t-be-a-dick-shall-be-the-whole-of-the-law

MVH

/Magnus

Sapient

Swashbuckler
Min första tanke när jag såg att Magnus Seter låst diskussionen "Jag täkte så här..." var ungefär "att den ens levde så länge!"

Men efter en liten stund, tänkte jag att det _kanske_ går att se en viss "sund" reaktion i att många trådar just nu tycks gå över i metaperspektiv, diskussion om diskussionsklimatet mm.

Det kan kännas trist och det är inte sällan det snabbt urartar - men kanske beroende på att konflikten redan fanns där och att dessa trådar på många sätt är årligt menade försök att komma till något slags bättre fungerande "överenskommelser" för hur samtalet ska föras.

Jag vet inte, men jag vill ändå tro att alla som är så engagerade här har "ärliga uppsåt".

Sen är det förmodligen inte så lätt att veta om dessa metadiskussioner är _rätt_ sätt att gå tillväga. Men jag tror att de framför allt signalerar ett behov av att diskutera "spelreglerna". (Och med det menar jag ingen kritik mot moderatorkåren eller de riktlinjer som finns, utan snarare att det handlar om en kollektiv process att omsätta forumsreglerna i ett gemensamt beteende...)

Mundo

Myrmidon
Enda problemet med "guldstjärnor" är att risken finns att meningsfränder får dem och meningsmotståndare inte får dem.

.113

Swashbuckler
Jag tycker moderatorerna då och då går in och skriver en liten eloge när någon sköter sig exemplariskt. Fast jag kanske inbillar mig ;) men har den känslan av nån anledning.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Magnus Seter;n157861 said:
Kul idé med en gul-moderering. :grin:

Annars är det faktiskt inte alls svårt att lista ut hur vi vill att det diskuteras. Det står tydligt i reglerna.

https://www.rollspel.nu/threads/699...502’t-be-a-dick-shall-be-the-whole-of-the-law

MVH

/Magnus
Och alla de reglerna handlar om hur vi inte ska bete oss ;)
Hur vill moderatorerna att vi faktiskt ska bete oss?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sapient;n157864 said:
Men efter en liten stund, tänkte jag att det _kanske_ går att se en viss "sund" reaktion i att många trådar just nu tycks gå över i metaperspektiv, diskussion om diskussionsklimatet mm.
Det största problemet med metatrådar i min uppfattning är att de oftast blir en arena för personliga attacker, under förevändningen "nu ska jag vara ärlig och rak" och så recenseras andra användares person oftast på ett otrevligt och förolämpande sätt.

Och. Det. Hatar. Jag.

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tony.Meijer;n157873 said:
Hur vill moderatorerna att vi faktiskt ska bete oss?
Det står också i reglerna.

EDIT: Lessen om jag är lite stingslig över detta, men i just den här frågan är min humorreserv i stort sett uttömd.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tony.Meijer;n157873 said:
Och alla de reglerna handlar om hur vi inte ska bete oss ;)
Okej, ett kompletterande svar.

Jag vill att användarna beter sig som på den fantastiskt trevlig forumsträffen vi hade häromdagen. Som människor som delar ett intresse och vill prata med andra, och lyssna på vad de andra har att säga. Och som kan skratta tillsammans.

/M

Sapient

Swashbuckler
Magnus Seter;n157874 said:
Det största problemet med metatrådar i min uppfattning är att de oftast blir en arena för personliga attacker, under förevändningen "nu ska jag vara ärlig och rak" och så recenseras andra användares person oftast på ett otrevligt och förolämpande sätt.

Och. Det. Hatar. Jag.

/Magnus
Ja, jag förstår det. Och som sagt, jag vet verkligen inte om fler metatrådar är _rätt_ lösning. Men jag tror det signalerar behov av en diskussion, från många av de inblandade. :)

Även om jag nu kanske går lite offtopic. Så ville jag säga att nu när det varit en hel bunt, ska vi säga "hetsiga" diskussioner där inte alla deltagare skött sig på ett bra sätt. så Tycker jag at moderatorerna har gjort ett bra jobb. även om jag kanske inte i alla beslut hållit med dem till 100% så tycker jag de gjort det väldigt bra.

Jag skulle då inte ha klarat av att sköta det hälften så bra.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Till att börja med så ursäkta Magnus. Jag läste bara reglerna och inte stycket efter, mea culpa.

Med det sagt så tycker jag att moderatorerna ska börja dela ut "det här är en bra post badges" eller dylikt, för som det är nu så tycker jag mig se en växelvärkan, där folk hetsar varandra till gränsen för vad som är ok, moderatorerna kliver in och delar ut varningar och banningar och folk fortsätter att hålla sig precis på gränsen för vad man får göra fram tills nästa gång osv fram tills tråden stängs. Därefter så skapas en ny tråd där ungefär samma beteende repeteras.

Jag hoppas att peka ut poster som föredömmen ska få folk att börja röra sig mer mot att uttrycka sig som dessa poster snarare än att sitta kvar precis vid gränsen på vad som är acceptabelt. Människor reagerar trots allt bättre på positiv reinforcement och uppmuntran än negativ dito.

För jag tycker inte om hur det är nu och det tror jag inte ni (som i redaktionen) gör heller.

Mina två cent då ;)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Denna redaktör tycker att det är trist med debattörer som, i stället för att poängtera vad de tycker är bra med det de gillar, tar varje tillfälle att kasta skit på det de ogillar.

Om alla kunde ha följande citat av Robin D. Laws (från Robin’s Laws of Good Game Mastering) i åtanke när de vill kritisera något vore jag en glad redaktör:

»The tendency to confuse personal taste with objective quality is nearly universal. When we have a negative emotional reaction to something, whether that be a song, a movie, or a rules set, we rarely think, ‘Oh, that's not my cup of tea.’ Instead, we think, ‘Ugh! That's awful!’«

Att någon gillar X medan du inte gillar X utan i stället föredrar Y betyder inte att X är skräp och att alla som gillar X är dumma i huvudet.

Det betyder att ni har olika personlig smak.

Krille

Super Moderator
Tony.Meijer;n158056 said:
Med det sagt så tycker jag att moderatorerna ska börja dela ut "det här är en bra post badges" eller dylikt
Enda problemet är att utan en teknisk lösning för att underlätta detta så blir det en sjuhelsickes massa merjobb för oss moderatorer. Det är mycket lättare att bedöma att ett inlägg bryter mot reglerna än att det är värt en guldstjärna, och guldstjärnan kräver en massa mer engagemang i trådens innehåll.

Kan det outsourcas till viss del (typ ett anmälningsystem, eventuellt en utveckling av det vi har, plus en guldstjärne-knapp) så har jag inget emot det, men det innebär en teknisk lösning. Och det lär väl inte vara aktuellt förrän på tidigast nästa plattform.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Om alla lovar att sköta sig från och nu, då slipper ni varna och banna. Då borde ni ha tid med lite guldstjärna inlägg.
Ok?

Nässe

Myrmidon
Krille;n158278 said:
Enda problemet är att utan en teknisk lösning för att underlätta detta så blir det en sjuhelsickes massa merjobb för oss moderatorer. Det är mycket lättare att bedöma att ett inlägg bryter mot reglerna än att det är värt en guldstjärna, och guldstjärnan kräver en massa mer engagemang i trådens innehåll.

Kan det outsourcas till viss del (typ ett anmälningsystem, eventuellt en utveckling av det vi har, plus en guldstjärne-knapp) så har jag inget emot det, men det innebär en teknisk lösning. Och det lär väl inte vara aktuellt förrän på tidigast nästa plattform.
Det finns ju ett gilla-system. Man kan ju trycka lite extra för de inlägg som känns sköna.

.113

Swashbuckler
Dont be a Dick är ju en ganska bra grund till diskussionsklimat, det är ju dessutom det folk blir bannade för i stort sett hela tiden så jag tycker reglerna är rätt tydliga ;)

Och alla vet nog vad som bör ske egentligen, Alla som skriver på gränsen vet precis hur nära gränsen de är. Alla som går över den och blir bannade vet precis vad de gjort.

Alla som säger nu ska vi vara snälla talar för döva öron.

Tyvärr.

Hejda redaktionen!