Wilmer
Hero
Det här är kanske inte något rollspel men björna med mig ett litet tag.
I spelet finns två sorters civilizationer, expansionistiska och harmoniska. Kanske kan samma civilization vara både och i större eller mindre grad. Hursomhelst ska det gå ut på att den harmoniska gör saker genom att skörda resurser ur en eller flera pölar som sedan växer tillbaka, snabbare ju mer som finns kvar (tänk skog) medan den expansionistiska tullar på ickeregenererande resurser men kan å andra sidan expandera sin förmåga att använda resurser per runda så de växer i kraft hela tiden tills det blir peak plupp. I verkligheten verkar det som att expansionistiska civilizationer alltid sparkar de harmoniskas röv, äter upp pölarna och sedan går de under och blir antingen mindre stora eller harmoniska.
De här videorna illustrerar skillnaden bra tycker jag:
http://www.youtube.com/watch?v=4YJxqUY0TMs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=7v7m1XSrj6Q&feature=related
Om det är ett brädspel, vad skulle vara roligt? Och hur vinner man? Jag menar, man skulle ju kunna göra det till något jävla management/krigsspel men hur kul är det? Komplicerad poängsättning är också drygt. Om målet är överlevnad är det också trist då den expansionistiska kommer krossa den harmoniska och sedan fortsätta spela själv innan den får slut på resurser.
Man kanske kan göra ett rollspel också som illustrerar skillnaden mer subtilt typ att vildar har mana som reggar men civiliserade personer kan göra bättre ifrån sig men blir fördärvade.
Kanske berättas den här historien bättre i film (även om Pocahontas och Avatar handlade mer om personlig längtan och kändes lite onyanserat vit man = ovis) eller genom bra kampanjskrivande i ett rollspel.
I spelet finns två sorters civilizationer, expansionistiska och harmoniska. Kanske kan samma civilization vara både och i större eller mindre grad. Hursomhelst ska det gå ut på att den harmoniska gör saker genom att skörda resurser ur en eller flera pölar som sedan växer tillbaka, snabbare ju mer som finns kvar (tänk skog) medan den expansionistiska tullar på ickeregenererande resurser men kan å andra sidan expandera sin förmåga att använda resurser per runda så de växer i kraft hela tiden tills det blir peak plupp. I verkligheten verkar det som att expansionistiska civilizationer alltid sparkar de harmoniskas röv, äter upp pölarna och sedan går de under och blir antingen mindre stora eller harmoniska.
De här videorna illustrerar skillnaden bra tycker jag:
http://www.youtube.com/watch?v=4YJxqUY0TMs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=7v7m1XSrj6Q&feature=related
Om det är ett brädspel, vad skulle vara roligt? Och hur vinner man? Jag menar, man skulle ju kunna göra det till något jävla management/krigsspel men hur kul är det? Komplicerad poängsättning är också drygt. Om målet är överlevnad är det också trist då den expansionistiska kommer krossa den harmoniska och sedan fortsätta spela själv innan den får slut på resurser.
Man kanske kan göra ett rollspel också som illustrerar skillnaden mer subtilt typ att vildar har mana som reggar men civiliserade personer kan göra bättre ifrån sig men blir fördärvade.
Kanske berättas den här historien bättre i film (även om Pocahontas och Avatar handlade mer om personlig längtan och kändes lite onyanserat vit man = ovis) eller genom bra kampanjskrivande i ett rollspel.