Nekromanti Hur zippar man filer ?

Johan K

Gammal & dryg
Nu är det som såhär att jag inimellanåt skulle ha behovet av att zippa filer, så min fråga är enkel: Hur f*n gör man !?!?!?!?
& ja, förklara som man vore en nybörajre på datorer ! :gremtongue:

/ Johan K, som fortfarande är förkyld ! :gremcrazy:

Jambu

Swordsman
Dumt Snabbsvar

Tja, jag markerar filerna, högerklickar och väljer "WinZip/add to wip file" eller något sånt, fast så lätt kanske det inte fungerar för dig... Annars tror jag att man kan ta och öppna WinZip, skapa ett nytt arkiv (namnge det först) och sedan lägga till filer (det borde nog komma upp ett fönster automatiskt).

/Jakob, som tror någon annan kommer med ett mer ingående svar snart

Troberg

Sinister eater
Dra ner gylfen, häll i ett paket fil, zippa upp den igen. Ta sedan en bild och skicka till oss andra.

Det finns andra metoder, men de kräver ett program. WinZip, WinRar, WinAce och 7Zip klarar alla det. Mina favoriter är WinRar och 7Zip (gratis). De lägger in sig i högerknappsmenyn, så bara högerklicka på filen/katalogen och välj alternativet som zippar den.

När vi ändå är inne på packning så rekommenderar jag i princip vilket format som helst utom zip. Zip är uppemot 20 år gammalt och packar riktigt uselt jämfört med andra. Det är inte ovanligt med 20-25% mindre filer med moderna format. Dessutom har inte zip stöd för sådant som solid archives (effektivare packning av många filer på bekostnad av uppackningstid av enstaka filer), redundans (möjlighet att återskapa innehållet även om delar saknas eller är skadat), stöd för större arkiv och så vidare. Zip har dessutom en allvarlig brist i sin kryptering vilket gör den onödigt sårbar mot brute force-attacker (filtabellen är krypterad separat och har en okrypterad hash, så man kan testa lösenordet på en väldigt liten datamängd vilket går mycket fortare).

Johan K

Gammal & dryg
Dra ner gylfen, häll i ett paket fil, zippa upp den igen. Ta sedan en bild och skicka till oss andra.
Önska inte för mycket !!!
Vem vet var det kan sluta... :gremelak:

Åxå så får man tacka för tippsen !