Re: yuh fe read tu mash yuh self
Spelet påbörjades 1984 och har under tre versioner växt till det det är idag. För tre år sen satt jag en natt med en polare och spelade Paladium. Vid 4 tiden testade vi det sdåvarande Starchallenge. Jag tänkte, hell jag förenklar det här och skriver ut det på data så kan vi lira lite SC sen. Introduktionen var å 2 sidor. idag är den 38. Men det var långt innan jag hade planerpå att ge ut det. Så under 20 år har projeketet ältats fram o tillbaka med mängder med olika alternativ till färdighetssystem och stridssystem.
Starchallenge utspelar sig i en galax tusentals år från nu. Långt härifrån. Med mängder av olika typer av världar där alla torde kunna hitta sin favoritmiljö. Världskapitlet är 450 sidor och det är det för att jag vill ge allt i en enda box. Sen kan man utvidga det senare så klart. men SC ska kännas som ett spel man kan spela väldigt länge utan att fundera på expansioner. En bok är allt ni ska behöva. jag tänker inte överleva på detta så jag behöver inte släppa titt som tätt. Tabken är nog snarare att SC entusiaster ska kunna slänga upp saker på Starchallenges hemsida och på så sätt kan alla bygga vidare på spelet.
Regelsystemet bygger på två saker. MULE (Multilevel) som innebär att man i selets enklaste form har ett simpelt spel men som fungerar väl. Använder man alla regler så är det ettsmått avancerat spel där saker tar längre tid. Anledningen till MULE är för att jag där också vill tillfredställa alla spelare så man själv kan knåpa ihop de regler man tycker funkar bäst för sin spelgrupp. De som vil köra enkelt kör på och de som vill ha det mer avancerat slipper ävnta på expansionskit. Helt enkelt.
SC bygger också på något jag kallar CIA - Character in action. Inom manusvärlden så säger man att Character is everything och det är mycket sant. Det där går att översätta till rollspelsvärlden. Därför har jag lagt mycket krut på rollpersonen. Inte så att du slår fram om du har tvillingar eller inte utan helt enkelt att du får en mycket fyllig karaktär. jag ägnar många sidor åt detta och tror att resultatet blir att du får en fylliogare karaktär från början än i de flesta spel. Som bara kommer byggas på. Det är inga regler. Det är hjälpmedel för att få in ännu mer i rollspelandet.
Så. Stor värld, MULE och CIA kan mycket kort sammanfatta spelet. Till jul ska jag försöka vara klar med den här korrläsningen (men kommer säkert få etty gäng rättelser senare) och ungefär dåp ska jag lägga upp en sida med preliminärt relesedatum och en mer detaljerad beskrivning av vad Starchallenge är.