Nekromanti Hus-Regler

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Vi har bytt ut fummelregeln. Det vill säga det krävs att man slår 3 sexor innan Ob-tärningarna (istället för 2, som reglerna säger) för att fumla.

Dessutom har vi ganska nyligt börjat använda nya blödningsregler som känns mycket mer realistiska. Hitta dem här: http://w1.920.telia.com/~u92002249/eonbleeding.html. Har till och med gjort formulär för dem (jaaa det är de formulären jag har snackat om förut och ja jag ska lägga upp dem - fast på skolhemsidan som ska behandla vapen och rollspel).

Sabelkatten

Swordsman
De blödningsreglerna verkar faktiskt riktigt bra. Men jag skulle nog inte ge extra utmattning för handlingar när man har förlorat mycket blod, utan helt enkelt lägga på en utmattningspoäng för varje poäng blodförlust.

En fråga: räknar ni med separata sår? Det kan nog vara en god idea för att minska farligheten av en stor mängd småsår, om blödningstakten minskar per sår per x minuter.

Jag har en egen regel för brytvärde också:

Anvämd reglerna som vanligt. Men när du slår för att se om ett vapen går av, lägg på användarens vapenfärdighet på vapnets BV. Det gör så att även små/klena vapen kan användas för parering ett par gånger om man är skicklig - men det är fortfarande hopplöst att parera ett kraggsvärd med en dolk.

/Henrik

Bargad

Veteran
Se mitt inlägg i hästdebatten ovan för en kort beskrivning av mina regler för långfärd.

Bjorn

Hero
Vi kör med bland annat dessa.

* Vid erfarenhet pga av perfekta slag så kör vi med att man helt enkelt får ett förbättringslag med samma antal obt6 som slaget man "critade" på. Dvs får man perfekt på ob2t6 så får man slå ett förbättringsslag med ob2t6, får man perfekt med ob5t6 får man slå förbättringslag med ob5t6 osv.

* Vi tänker också införa en regel där BV för vapen och så räknas som att "effektivt" vara lika med BV+FV. Detta för att inte ett normalt svärd skall gå av varanan strid vilket känns något fånigt.

/Bjorn

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Tack för förslagen! Ska genast börja köra med den regeln! /images/icons/smile.gif

Vi räknar förresten separata sår också - har lagt dit en ruta för det på nya formuläret.

Dizzy

Veteran
Vid förbättringsslag gör vi så att man får lägga till +1 för varje misslyckat förbättringsslag man gjort i den färdigheten på sitt nästa slag. Om man t.ex. misslyckats höja ockultism 5 ggr så får man slå sitt nästa förbättringsslag med ob 3t6 + 5. Detta illustrerar att man alltid lär sig något.