Nekromanti Husliga frågor

nicole

Warrior
På sidan 270, 271, 272, 274 beskrivs örter och gifter. Vilka av dessa kan man tänka sig att de kan växa inomhus i kruka hos någon som har gröna fingrar och vilka kan absolut inte odlas på det viset. Har folk i övrigt krukväxter.

Hur vanligt är det att man har gardiner?

Om växterna torkats hur förvaras de då? Jag gissar att det är som nu, i glasburkar av typen apoteksglas (tätslutande) eftersom växter som hänger fritt smular sönder och dammar ner på golvet. Finns det andra idéer?

Hur städar man ett hem och hur hög är standarden på hygien. Vädrar man sängkläderna varje dag eller aldrig? Hur ofta badar man, och om man inte badar så ofta vad använder man då för att dränka stanken. Vad använder man för medel för kroppshygien och rengöring av golv?

I vilka kulturer används smink?

Använder män smink?

swazze

Swordsman
Hur vanligt är det att man har gardiner?
Hur vanligt är det att man har fönster? inte så vanligt om man bor på landet iaf.

På sidan 270, 271, 272, 274 beskrivs örter och gifter. Vilka av dessa kan man tänka sig att de kan växa inomhus i kruka hos någon som har gröna fingrar och vilka kan absolut inte odlas på det viset. Har folk i övrigt krukväxter.
Just kryddor/örter/gifter tror jag man odlar i en köksträdgård. Så brukar det beskrivas i många blöcker iaf.

Om växterna torkats hur förvaras de då? Jag gissar att det är som nu, i glasburkar av typen apoteksglas (tätslutande) eftersom växter som hänger fritt smular sönder och dammar ner på golvet. Finns det andra idéer?
Små tygpåsar, lerkrus, lådor, plåtburkar etc

Vad använder man för medel för kroppshygien och rengöring av golv?
Bor man på landet så består golven oftast av trampad jord/grus eller utströdd halm. Detta brukar nog sällan rengöras :gremwink:

I vilka kulturer används smink?

Använder män smink?
Det var i consaber män använde peruker va. Då pudrar man kanske dem också, om du klassar det som smink så.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Svarar på det han tror sig kunna

"Hur vanligt är det att man har gardiner?"

Om man är rik så tvekar man nog inte att dra till men några gardiner. Gärna av fint tyg och dyr färg, för att visa att man har status.
Vanligt folk använder nog istället fönsterluckor.

"I vilka kulturer används smink?

Använder män smink?"

Ett enkelt smink är vanligt kalkpuder. Används med fördel för att göra huden lite mer blek. Adeln brukade ofta göra det då blek hud var ett tecken på att man inte behövde vara ute och arbeta.
Blek hy var på högsta mode under europeiska 1700-talet, men jag kan tänka mig att det ansågs fint i andra tidsåldrar också.
Jag skulle nog inte anse att det var helt malplacerat om t.ex. Dana-sabrisk (dom från den södra ön) adel vitsminkade sig lite lätt.

Övrigt smink har jag inte en aning om. Tänk dock på att färger så som grön och blå är väldigt dyra att framställa, och purpur är fantastiskt dyrt att framställa.
Jag skulle nog tippa på att smink så som vi känner det idag är uteslutet.

/Naug, spekulerar lite

nicole

Warrior
Re: Svarar på det han tror sig kunna

Jag diskuterade detta med en person utanför forumet som menade att gardinernas uppgift ursprungligen var att fungera som ett isolerande lager för att hålla den varma luften inne i huset.

Om det i Mundana finns fönster och fönsterglas borde det då inte finnas gardiner av praktiska skäl?

Krike

Veteran
vanliga människor som tex. bönder tror jag bor extremt enkelt som dom har ett bord några stolar och en säng... på runt 1500-talet i sverige så fick barnen såva vid ungnen för att hålla sig varma... så det finns nog inte så mycket krukväxter.. och när jag läste riddaren så fick jag det uppfattningen att fönsterglas var tillräcklig lyx... och om man va redigt rik så hade man kanske ett skynke för väggarna... så nån lyx är det nog inte tal om i mudana.. man lever enkelt.

Alharra

Warrior
Fönster och Gardiner

Historiskt sett så hade så gott som alla fönster, även om de inte hade fönsterglas. För att hålla kvar värmen inne använde de gardiner eller träluckor efter behov. Dock så var ju gardinerna gjorde av lite olika tyg beroende på vilken samhällsklass man var medlem av. Så gott som alla hade något ylle- eller bomullstycke att hänga för, och andra lite rikare personer använde så klart dyrbarare tyger - bara för att visa att man hade råd med det. Hur många fönster man hade berodde lite på vem man var och var man bodde. Men du kan ju utgå från att en normal bonde bor i ett litet hus tillsammans med sina djur, har ett hål i väggen som är igensatt med några brädor som används till vädring och ljusinsläpp.

Krille

Super Moderator
En del av de där husliga frågorna tar jag till viss del upp i Geografica Vistfarthi till Västmark. Huvudsakligen rör det sig om sent 1100-tal eller tidigt 1200-tal i Europa, så det passar inte helt rakt av i Västmark. Jag skulle dock kunna tänka mig att det skulle kunna funka i norra Consaber, Drunok och delar av Soldarn.

Schyte

Veteran
Gardiner

Gardinens uppgift är att vara i ett fönster så att man vill ha det öppet så alla glada inbrottsyjuvar kan komma in^_^

Farbror Funkus

Warrior
Människor i mundana är inte så noga med hygienen.
Vad jag vet gör alver det.
Frakk är väl dom som bryr sig minst om hur dom ser ut.
Dvärgar vet jag inte.

Gardiner har säckert adeln men vanligt folk har fönsterluckor istället.
Dom nor mala Människorna har heller inte råd med fönsterglas.