Jag har funderat lite på det här med armborst och pilbågar, och jag har även kommit fram till en fungerande, avancerad, men ändå inte alltför komplicerad lösning - för alla 'regelbögar' (såsom jag).
Det hela går i korthet ut på att armborst är lättare att skjuta med än pilbågar, om man är otränad i att skjuta med en pilbåge så suger man verkligen på att göra det jämfört med om man skjuter med armborst, och lite annat jox. Hoppas någon får nytta av det hela.
Först och främst en regel för att göra pilbågsskjutande mer realistiskt: Som det är nu så baseras skadan man gör med en pilbåge på råstyrka - alltså hur långt tillbaka man kan dra strängen. Detta är inte riktigt korrekt om man jämför med verklighetens pilbågar, vilket jag anser relevant. Eftersom att den enda effekten man lär uppnå av att dra tillbaka strängen 'för hårt' eller 'för långt' på en pilbåge är att strängen antingen brister eller att pilen dimper rakt ned i backen efter någon meter, så inför jag följande husregel:
Istället för att pilbågar baseras på krosskada, baseras de numera på hur hög färdighet man har i att använda den aktuella pilbågen (specialiseringar inräknade). Tag då och slå upp sidan 23 i Eon II boken och leta dig fram till tabell 2-14. Numera, med denna husregel, kommer pilbågars skada istället baseras på skicklighet - eller i regeltermer: Skadan räknas fram på samma sätt, förutom att krosskadan utgår och istället ersätts med färdighetsvärdet. Skadan avläses ur samma tabell som krosskadan.
Inte nog tydligt? Lär från exemplen nedan:
Den lägsta färdigheten man kan ha i pilbåge är grundchans (eller färdighetsvärde fem, för att vara mer korrekt). Om man har det så avläser man att 5-8 i styrka skulle innebära en skada på Ob1T6 - 1. Istället för att använda styrka, så använder man färdigheten i båge (eller aktuell stridskonst). Så, om man har mellan fem och åtta i färdighetsvärde i 'båge', och använder en kortbåge, så blir skadan Ob3T6+1 ((Ob1T6-1) + (Ob2T6+2)) på första avståndet.
Antag att Iznoxir har färdighetsvärde tolv i båge, med specialiseringen 'långbåge'. Han gör då en skada på Ob5T6 ((Ob1T6+2) + (Ob3T6+2)) på första avståndet.
Observera att man numera inte kan få extra skadebonus (sidan 113 i regelboken till Eon II) för pilbågar, eftersom att skadan redan baseras på hur mycket färdighetsvärde man har.
Observera dessutom att 'grundskadan för pilbågar' aldrig kan bli över Ob3T6. För att höja skadan ytterligare krävs alltså magi eller en stridskonst.
För att återgå till 'problemet' med armborst:
Det sägs av experter att ett armborst var mycket lättare att använda än en pilbåge. Det sägs att till och med de bepansrade riddarna hade svårt för armborst, speciellt för att vilken simpel bondlurk som helst kunde ta upp ett armborst och skjuta ned en riddare.
I Eon fungerar det inte riktigt så. Pilbågar är mycket värre, främst eftersom att man skjuter väldigt snabbt med dem. Därför inför jag följande husregler:
Tag alla första räckvidder på armborst och gör om dem till halva andra räckvidden. Alltså skulle ett armborst med räckvidderna 10-50-100-225 istället få 25-50-100-225. Nu kommer nästa problem: Vissa armborst har en andra räckvidd på 35 meter, vilket blir klumpigt att föra in i räckviddsrutan på rollformuläret eftersom att första räckvidden i sådana fall blir 17,5 meter. Avrunda därför antalet meter nedåt till närmaste 5-tal.
Med andra ord skulle ett lätt armborst få räckvidderna 15-35-75-175, istället för 5-35-75-175.
På detta vis får man ett armborst som når lite längre på första avståndet, detta symboliseras av att det helt enkelt är lättare att sikta med ett armborst, än med en pilbåge.
Inte nog med det: Grundchansen för pilbåge tas härmed bort, så lägsta nivån man kan ha i båge är numera noll - och det börjar alla med såvida man inte höjer färdigheten. Det går dock att använda en pilbåge ändå, eftersom att färdigheten är besläktad med armborst. Detta är på grund av att det ska vara svårt att använda en båge om man inte är tränad i det, och att det ska vara lättare att använda ett armborst under samma förutsättningar. Om man däremot är tränad i att använda pilbågar så blir de ungefär lika mäktiga, förutom att armborstet gör lite mer i skada och når lite längre (vilket kompenseras av pilbågens "skjuthastighet").
Dessutom så måste armborst användas med två händer, såvida man inte har och använder ett stativ. Att avfyra en lång klump på minst 3,2 kilo med en hand går helt enkelt inte lika bra som om man skulle hålla i den med båda händerna - oavsett hur stark man är. Därför får man minst +Ob1T6 på svårighetsslaget om man uppfyller dubbla styrkekravet. Om man inte uppfyller dubbla styrkekravet och försöker skjuta med en hand, så får man +Ob2T6.
På det så påverkas skjutandet heller inte om man har ett stativ (eller ligger ned och avfyrar vapnet) om man har en lägre styrka än styrkekravet. Man får alltså bara +Ob1T6 i svårighet om man är för klen för att använda armborstet om man står upp och använder båda armarna (och inget annat) att stödja det på. Att sikta och trycka ned en avtryckare kräver ingen styrka (och ger heller ingen utmattning, som dock pilbågar gör. Man får dock utmattning av att kämpa med att spänna armborstet).
Klarar man inte styrkekravet tar det dock en extra runda att spänna armborstet. Om man har en styrka som är lägre än hälften av styrkekravet, exempelvis styrka tre mot ett lätt armborst med styrkekrav sju, så kan man överhuvudtaget inte spänna armborstet. Undantaget är dock det tunga armborstet, som vevas upp. Istället tar det en extra runda per gång styrka överskrids av styrkekravet. Skulle man alltså försöka använda ett tungt armborst (styrkekrav åtta) med en styrka på ett, så skulle det ta sju extra rundor att spänna armborstet.
Dessutom, för att spänna ett tungt armborst för hand måste man uppfylla två krav. Först och främst måste ens styrka överskrida styrkekravet, annars har man inte en chans att lyckas. För det andra så tar det lika lång tid som att veva upp det, man får ett poäng smärta per försök och varje försök har en svårighet på Ob4T6. Om man lyckas perfekt slipper man smärtan och det går dubbelt så snabbt, ett fummel leder till att man skadar sig lite värre - exempelvis sträcker någonting eller helt enkelt får Ob1T6 smärta istället för ett poäng smärta. Detta gäller inte bara tunga armborst, utan i regel alla armborst med styrkekrav på nio eller mer som saknar anordning att spänna armborstet med. Om man använder sig av en krok blir det en nivå lättare (-Ob1T6), och om man sätter armborstet mot marken och håller fast den med foten så blir det ytterligare två nivåer lättare (-Ob2T6) - detta kräver att armborstet har möjlighet för att användas på det sättet (vilket tunga armborst inte har). Krell-Hon är ett annat exempel på armborst utan den där lilla 'metallgrejen' längst fram, den har dock en anordning som användes till att spänna den (svårighet Ob0T6).
För bågar gäller en nästan liknande regel. Om man inte uppfyller styrkekravet så blir det inte bara Ob1T6 svårare att skjuta, alla räckvidder halveras dessutom. Om man inte uppfyller halva styrkekravet så kan man inte skjuta med pilbågen ifråga. Exempelvis kan inte en person med styrka fem använda en pilbåge med styrkekrav tolv. En annan person med styrka åtta kan använda samma pilbåge, dock med halverade räckvidder och en nivå svårare (+Ob1T6) att träffa.
Dessutom så påverkas fummelrisken onormalt mycket med nuvarande regler i Eon II om man skjuter på långt håll. Chansen att skjuta sig i foten med en långbåge ökar alltså katastrofalt om man skjuter någon som är 100 meter längre bort. Därför införs följande husregel:
Först slås Ob3T6 för att träffa målet, modifierat med utmattning, smärta och dylikt, oavsett avstånd (förutom om det är 'mycket nära', då är svårigheten bara Ob2T6). Om det slaget inte fumlas så lägger man till fler ObT6or beroende på avstånd för att avgöra om man träffar eller inte. Alltså påverkar inte avståndet om man fumlar eller inte. Om slaget däremot fumlas på de första Ob3T6orna, som inte påverkas av avstånd eller sikt, så slås slaget färdigt och räknas som fumlat eller misslyckat (beroende på effekten av slaget). Sedan slår man på fummeltabellen. Låtom oss lära med ett exempel:
Bertil ska skjuta ned Rudolf som står på 220 meters avstånd med ett tungt armborst. Han siktar på ryggen (räknas som bröstkorg), det är mörkt ute och han är på 'mycket långt' avstånd.
Först slår Bertil Ob3T6. Så långt är allt väl, han slår ett, ett och fem (totalt sju). Han har inte fumlat och har nu ingen risk för att göra det heller. Han kan dock fortfarande lyckas, lyckas perfekt och misslyckas.
Sedan läggs modifikationer för att han siktar på bröstkorgen till, nämligen +Ob1T6, plus att det är mörkt vilket ökar det hela med +Ob1T6. Dessutom är han mycket långt borta, så det blir ytterligare +Ob2T6.
Ytterligare Ob4T6 slås, alla blir sexor. Den totala effekten av slaget (med de första sju inkluderade) blir ungefär -30, vilket i normala fall skulle innebära fummel. Med nuvarande regel missar han däremot bara, och slipper skjuta sig i foten för att det mörkt ute.
Om alla fyra nya tärningar hade blivit ettor så hade han lyckas perfekt, förutsatt att de fyra tärningar plus sju hade blivit under hans färdighetsvärde. På samma vis hade han lyckas om de fyra tärningar plus sju blev under hans färdighetsvärde.
Bertil laddar, irriterad som fan själv, om sitt armborst och försöker skjuta Rudolf en gång till. Nu springer han däremot, så det blir ytterligare två nivåer svårare.
Men först slås dock de vanliga Ob3T6orna. Två av tärningarna blir sexor (man fumlar först på tre sexor med en ny fummelregel, uttänkt av Marco Behrmann (Neogames)), och en tärning blir en etta. Sexorna slås om och resultatet av alla de tre första tärningarna blir tolv.
Sedan slås +Ob1T6 för mörker, +Ob2T6 för avståndet och +Ob2T6 för att målet springer. En av dessa tärningar blir en sexa, och effekten blir långt över minus fyra (-4). Han fumlar dock ändå inte, eftersom att fummel enbart beror på de första Ob3T6orna.
Bertil laddar om igen, nådigt förbannad. Detta blir hans sista försök att träffa och han klämmer av en pil till.
Först slås Ob3T6. Två av tärningarna blir ettor och en blir en femma, alltså totalt sju.
Sedan slås +Ob1T6 för mörker, +Ob2T6 för avståndet och +Ob2T6 för att målet fortfarande springer. Häpnadsväckande nog blir alla de 'nya' tärningarna ettor! Slaget blir således perfekt, eftersom att alla tärningar förutom en blev en etta.
Rudolf faller, en lunga fattigare, död ned i gräset 225 meter bort - med ett långt armborstlod som går in i ryggen och sticker ut genom bröstkorgens framsida mellan två revben.
Summa summarum av husregeln är: Bågar blir svårare att använda om man inte är tränad i att använda dem, samtidigt som armborst i förhållande till bågar blir enklare att använda, även om man inte är tränad i det. Plus lite realism och förhoppningsvis lite spelglädje.
Puh!
Det hela går i korthet ut på att armborst är lättare att skjuta med än pilbågar, om man är otränad i att skjuta med en pilbåge så suger man verkligen på att göra det jämfört med om man skjuter med armborst, och lite annat jox. Hoppas någon får nytta av det hela.
Först och främst en regel för att göra pilbågsskjutande mer realistiskt: Som det är nu så baseras skadan man gör med en pilbåge på råstyrka - alltså hur långt tillbaka man kan dra strängen. Detta är inte riktigt korrekt om man jämför med verklighetens pilbågar, vilket jag anser relevant. Eftersom att den enda effekten man lär uppnå av att dra tillbaka strängen 'för hårt' eller 'för långt' på en pilbåge är att strängen antingen brister eller att pilen dimper rakt ned i backen efter någon meter, så inför jag följande husregel:
Istället för att pilbågar baseras på krosskada, baseras de numera på hur hög färdighet man har i att använda den aktuella pilbågen (specialiseringar inräknade). Tag då och slå upp sidan 23 i Eon II boken och leta dig fram till tabell 2-14. Numera, med denna husregel, kommer pilbågars skada istället baseras på skicklighet - eller i regeltermer: Skadan räknas fram på samma sätt, förutom att krosskadan utgår och istället ersätts med färdighetsvärdet. Skadan avläses ur samma tabell som krosskadan.
Inte nog tydligt? Lär från exemplen nedan:
Den lägsta färdigheten man kan ha i pilbåge är grundchans (eller färdighetsvärde fem, för att vara mer korrekt). Om man har det så avläser man att 5-8 i styrka skulle innebära en skada på Ob1T6 - 1. Istället för att använda styrka, så använder man färdigheten i båge (eller aktuell stridskonst). Så, om man har mellan fem och åtta i färdighetsvärde i 'båge', och använder en kortbåge, så blir skadan Ob3T6+1 ((Ob1T6-1) + (Ob2T6+2)) på första avståndet.
Antag att Iznoxir har färdighetsvärde tolv i båge, med specialiseringen 'långbåge'. Han gör då en skada på Ob5T6 ((Ob1T6+2) + (Ob3T6+2)) på första avståndet.
Observera att man numera inte kan få extra skadebonus (sidan 113 i regelboken till Eon II) för pilbågar, eftersom att skadan redan baseras på hur mycket färdighetsvärde man har.
Observera dessutom att 'grundskadan för pilbågar' aldrig kan bli över Ob3T6. För att höja skadan ytterligare krävs alltså magi eller en stridskonst.
För att återgå till 'problemet' med armborst:
Det sägs av experter att ett armborst var mycket lättare att använda än en pilbåge. Det sägs att till och med de bepansrade riddarna hade svårt för armborst, speciellt för att vilken simpel bondlurk som helst kunde ta upp ett armborst och skjuta ned en riddare.
I Eon fungerar det inte riktigt så. Pilbågar är mycket värre, främst eftersom att man skjuter väldigt snabbt med dem. Därför inför jag följande husregler:
Tag alla första räckvidder på armborst och gör om dem till halva andra räckvidden. Alltså skulle ett armborst med räckvidderna 10-50-100-225 istället få 25-50-100-225. Nu kommer nästa problem: Vissa armborst har en andra räckvidd på 35 meter, vilket blir klumpigt att föra in i räckviddsrutan på rollformuläret eftersom att första räckvidden i sådana fall blir 17,5 meter. Avrunda därför antalet meter nedåt till närmaste 5-tal.
Med andra ord skulle ett lätt armborst få räckvidderna 15-35-75-175, istället för 5-35-75-175.
På detta vis får man ett armborst som når lite längre på första avståndet, detta symboliseras av att det helt enkelt är lättare att sikta med ett armborst, än med en pilbåge.
Inte nog med det: Grundchansen för pilbåge tas härmed bort, så lägsta nivån man kan ha i båge är numera noll - och det börjar alla med såvida man inte höjer färdigheten. Det går dock att använda en pilbåge ändå, eftersom att färdigheten är besläktad med armborst. Detta är på grund av att det ska vara svårt att använda en båge om man inte är tränad i det, och att det ska vara lättare att använda ett armborst under samma förutsättningar. Om man däremot är tränad i att använda pilbågar så blir de ungefär lika mäktiga, förutom att armborstet gör lite mer i skada och når lite längre (vilket kompenseras av pilbågens "skjuthastighet").
Dessutom så måste armborst användas med två händer, såvida man inte har och använder ett stativ. Att avfyra en lång klump på minst 3,2 kilo med en hand går helt enkelt inte lika bra som om man skulle hålla i den med båda händerna - oavsett hur stark man är. Därför får man minst +Ob1T6 på svårighetsslaget om man uppfyller dubbla styrkekravet. Om man inte uppfyller dubbla styrkekravet och försöker skjuta med en hand, så får man +Ob2T6.
På det så påverkas skjutandet heller inte om man har ett stativ (eller ligger ned och avfyrar vapnet) om man har en lägre styrka än styrkekravet. Man får alltså bara +Ob1T6 i svårighet om man är för klen för att använda armborstet om man står upp och använder båda armarna (och inget annat) att stödja det på. Att sikta och trycka ned en avtryckare kräver ingen styrka (och ger heller ingen utmattning, som dock pilbågar gör. Man får dock utmattning av att kämpa med att spänna armborstet).
Klarar man inte styrkekravet tar det dock en extra runda att spänna armborstet. Om man har en styrka som är lägre än hälften av styrkekravet, exempelvis styrka tre mot ett lätt armborst med styrkekrav sju, så kan man överhuvudtaget inte spänna armborstet. Undantaget är dock det tunga armborstet, som vevas upp. Istället tar det en extra runda per gång styrka överskrids av styrkekravet. Skulle man alltså försöka använda ett tungt armborst (styrkekrav åtta) med en styrka på ett, så skulle det ta sju extra rundor att spänna armborstet.
Dessutom, för att spänna ett tungt armborst för hand måste man uppfylla två krav. Först och främst måste ens styrka överskrida styrkekravet, annars har man inte en chans att lyckas. För det andra så tar det lika lång tid som att veva upp det, man får ett poäng smärta per försök och varje försök har en svårighet på Ob4T6. Om man lyckas perfekt slipper man smärtan och det går dubbelt så snabbt, ett fummel leder till att man skadar sig lite värre - exempelvis sträcker någonting eller helt enkelt får Ob1T6 smärta istället för ett poäng smärta. Detta gäller inte bara tunga armborst, utan i regel alla armborst med styrkekrav på nio eller mer som saknar anordning att spänna armborstet med. Om man använder sig av en krok blir det en nivå lättare (-Ob1T6), och om man sätter armborstet mot marken och håller fast den med foten så blir det ytterligare två nivåer lättare (-Ob2T6) - detta kräver att armborstet har möjlighet för att användas på det sättet (vilket tunga armborst inte har). Krell-Hon är ett annat exempel på armborst utan den där lilla 'metallgrejen' längst fram, den har dock en anordning som användes till att spänna den (svårighet Ob0T6).
För bågar gäller en nästan liknande regel. Om man inte uppfyller styrkekravet så blir det inte bara Ob1T6 svårare att skjuta, alla räckvidder halveras dessutom. Om man inte uppfyller halva styrkekravet så kan man inte skjuta med pilbågen ifråga. Exempelvis kan inte en person med styrka fem använda en pilbåge med styrkekrav tolv. En annan person med styrka åtta kan använda samma pilbåge, dock med halverade räckvidder och en nivå svårare (+Ob1T6) att träffa.
Dessutom så påverkas fummelrisken onormalt mycket med nuvarande regler i Eon II om man skjuter på långt håll. Chansen att skjuta sig i foten med en långbåge ökar alltså katastrofalt om man skjuter någon som är 100 meter längre bort. Därför införs följande husregel:
Först slås Ob3T6 för att träffa målet, modifierat med utmattning, smärta och dylikt, oavsett avstånd (förutom om det är 'mycket nära', då är svårigheten bara Ob2T6). Om det slaget inte fumlas så lägger man till fler ObT6or beroende på avstånd för att avgöra om man träffar eller inte. Alltså påverkar inte avståndet om man fumlar eller inte. Om slaget däremot fumlas på de första Ob3T6orna, som inte påverkas av avstånd eller sikt, så slås slaget färdigt och räknas som fumlat eller misslyckat (beroende på effekten av slaget). Sedan slår man på fummeltabellen. Låtom oss lära med ett exempel:
Bertil ska skjuta ned Rudolf som står på 220 meters avstånd med ett tungt armborst. Han siktar på ryggen (räknas som bröstkorg), det är mörkt ute och han är på 'mycket långt' avstånd.
Först slår Bertil Ob3T6. Så långt är allt väl, han slår ett, ett och fem (totalt sju). Han har inte fumlat och har nu ingen risk för att göra det heller. Han kan dock fortfarande lyckas, lyckas perfekt och misslyckas.
Sedan läggs modifikationer för att han siktar på bröstkorgen till, nämligen +Ob1T6, plus att det är mörkt vilket ökar det hela med +Ob1T6. Dessutom är han mycket långt borta, så det blir ytterligare +Ob2T6.
Ytterligare Ob4T6 slås, alla blir sexor. Den totala effekten av slaget (med de första sju inkluderade) blir ungefär -30, vilket i normala fall skulle innebära fummel. Med nuvarande regel missar han däremot bara, och slipper skjuta sig i foten för att det mörkt ute.
Om alla fyra nya tärningar hade blivit ettor så hade han lyckas perfekt, förutsatt att de fyra tärningar plus sju hade blivit under hans färdighetsvärde. På samma vis hade han lyckas om de fyra tärningar plus sju blev under hans färdighetsvärde.
Bertil laddar, irriterad som fan själv, om sitt armborst och försöker skjuta Rudolf en gång till. Nu springer han däremot, så det blir ytterligare två nivåer svårare.
Men först slås dock de vanliga Ob3T6orna. Två av tärningarna blir sexor (man fumlar först på tre sexor med en ny fummelregel, uttänkt av Marco Behrmann (Neogames)), och en tärning blir en etta. Sexorna slås om och resultatet av alla de tre första tärningarna blir tolv.
Sedan slås +Ob1T6 för mörker, +Ob2T6 för avståndet och +Ob2T6 för att målet springer. En av dessa tärningar blir en sexa, och effekten blir långt över minus fyra (-4). Han fumlar dock ändå inte, eftersom att fummel enbart beror på de första Ob3T6orna.
Bertil laddar om igen, nådigt förbannad. Detta blir hans sista försök att träffa och han klämmer av en pil till.
Först slås Ob3T6. Två av tärningarna blir ettor och en blir en femma, alltså totalt sju.
Sedan slås +Ob1T6 för mörker, +Ob2T6 för avståndet och +Ob2T6 för att målet fortfarande springer. Häpnadsväckande nog blir alla de 'nya' tärningarna ettor! Slaget blir således perfekt, eftersom att alla tärningar förutom en blev en etta.
Rudolf faller, en lunga fattigare, död ned i gräset 225 meter bort - med ett långt armborstlod som går in i ryggen och sticker ut genom bröstkorgens framsida mellan två revben.
Summa summarum av husregeln är: Bågar blir svårare att använda om man inte är tränad i att använda dem, samtidigt som armborst i förhållande till bågar blir enklare att använda, även om man inte är tränad i det. Plus lite realism och förhoppningsvis lite spelglädje.
Puh!