Nekromanti Husregel: Att göra armborst mer konkurrenskraftiga

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag har funderat lite på det här med armborst och pilbågar, och jag har även kommit fram till en fungerande, avancerad, men ändå inte alltför komplicerad lösning - för alla 'regelbögar' (såsom jag).

Det hela går i korthet ut på att armborst är lättare att skjuta med än pilbågar, om man är otränad i att skjuta med en pilbåge så suger man verkligen på att göra det jämfört med om man skjuter med armborst, och lite annat jox. Hoppas någon får nytta av det hela.

Först och främst en regel för att göra pilbågsskjutande mer realistiskt: Som det är nu så baseras skadan man gör med en pilbåge på råstyrka - alltså hur långt tillbaka man kan dra strängen. Detta är inte riktigt korrekt om man jämför med verklighetens pilbågar, vilket jag anser relevant. Eftersom att den enda effekten man lär uppnå av att dra tillbaka strängen 'för hårt' eller 'för långt' på en pilbåge är att strängen antingen brister eller att pilen dimper rakt ned i backen efter någon meter, så inför jag följande husregel:
Istället för att pilbågar baseras på krosskada, baseras de numera på hur hög färdighet man har i att använda den aktuella pilbågen (specialiseringar inräknade). Tag då och slå upp sidan 23 i Eon II boken och leta dig fram till tabell 2-14. Numera, med denna husregel, kommer pilbågars skada istället baseras på skicklighet - eller i regeltermer: Skadan räknas fram på samma sätt, förutom att krosskadan utgår och istället ersätts med färdighetsvärdet. Skadan avläses ur samma tabell som krosskadan.
Inte nog tydligt? Lär från exemplen nedan:

Den lägsta färdigheten man kan ha i pilbåge är grundchans (eller färdighetsvärde fem, för att vara mer korrekt). Om man har det så avläser man att 5-8 i styrka skulle innebära en skada på Ob1T6 - 1. Istället för att använda styrka, så använder man färdigheten i båge (eller aktuell stridskonst). Så, om man har mellan fem och åtta i färdighetsvärde i 'båge', och använder en kortbåge, så blir skadan Ob3T6+1 ((Ob1T6-1) + (Ob2T6+2)) på första avståndet.

Antag att Iznoxir har färdighetsvärde tolv i båge, med specialiseringen 'långbåge'. Han gör då en skada på Ob5T6 ((Ob1T6+2) + (Ob3T6+2)) på första avståndet.

Observera att man numera inte kan få extra skadebonus (sidan 113 i regelboken till Eon II) för pilbågar, eftersom att skadan redan baseras på hur mycket färdighetsvärde man har.
Observera dessutom att 'grundskadan för pilbågar' aldrig kan bli över Ob3T6. För att höja skadan ytterligare krävs alltså magi eller en stridskonst.

För att återgå till 'problemet' med armborst:
Det sägs av experter att ett armborst var mycket lättare att använda än en pilbåge. Det sägs att till och med de bepansrade riddarna hade svårt för armborst, speciellt för att vilken simpel bondlurk som helst kunde ta upp ett armborst och skjuta ned en riddare.
I Eon fungerar det inte riktigt så. Pilbågar är mycket värre, främst eftersom att man skjuter väldigt snabbt med dem. Därför inför jag följande husregler:

Tag alla första räckvidder på armborst och gör om dem till halva andra räckvidden. Alltså skulle ett armborst med räckvidderna 10-50-100-225 istället få 25-50-100-225. Nu kommer nästa problem: Vissa armborst har en andra räckvidd på 35 meter, vilket blir klumpigt att föra in i räckviddsrutan på rollformuläret eftersom att första räckvidden i sådana fall blir 17,5 meter. Avrunda därför antalet meter nedåt till närmaste 5-tal.
Med andra ord skulle ett lätt armborst få räckvidderna 15-35-75-175, istället för 5-35-75-175.
På detta vis får man ett armborst som når lite längre på första avståndet, detta symboliseras av att det helt enkelt är lättare att sikta med ett armborst, än med en pilbåge.

Inte nog med det: Grundchansen för pilbåge tas härmed bort, så lägsta nivån man kan ha i båge är numera noll - och det börjar alla med såvida man inte höjer färdigheten. Det går dock att använda en pilbåge ändå, eftersom att färdigheten är besläktad med armborst. Detta är på grund av att det ska vara svårt att använda en båge om man inte är tränad i det, och att det ska vara lättare att använda ett armborst under samma förutsättningar. Om man däremot är tränad i att använda pilbågar så blir de ungefär lika mäktiga, förutom att armborstet gör lite mer i skada och når lite längre (vilket kompenseras av pilbågens "skjuthastighet").

Dessutom så måste armborst användas med två händer, såvida man inte har och använder ett stativ. Att avfyra en lång klump på minst 3,2 kilo med en hand går helt enkelt inte lika bra som om man skulle hålla i den med båda händerna - oavsett hur stark man är. Därför får man minst +Ob1T6 på svårighetsslaget om man uppfyller dubbla styrkekravet. Om man inte uppfyller dubbla styrkekravet och försöker skjuta med en hand, så får man +Ob2T6.
På det så påverkas skjutandet heller inte om man har ett stativ (eller ligger ned och avfyrar vapnet) om man har en lägre styrka än styrkekravet. Man får alltså bara +Ob1T6 i svårighet om man är för klen för att använda armborstet om man står upp och använder båda armarna (och inget annat) att stödja det på. Att sikta och trycka ned en avtryckare kräver ingen styrka (och ger heller ingen utmattning, som dock pilbågar gör. Man får dock utmattning av att kämpa med att spänna armborstet).
Klarar man inte styrkekravet tar det dock en extra runda att spänna armborstet. Om man har en styrka som är lägre än hälften av styrkekravet, exempelvis styrka tre mot ett lätt armborst med styrkekrav sju, så kan man överhuvudtaget inte spänna armborstet. Undantaget är dock det tunga armborstet, som vevas upp. Istället tar det en extra runda per gång styrka överskrids av styrkekravet. Skulle man alltså försöka använda ett tungt armborst (styrkekrav åtta) med en styrka på ett, så skulle det ta sju extra rundor att spänna armborstet.

Dessutom, för att spänna ett tungt armborst för hand måste man uppfylla två krav. Först och främst måste ens styrka överskrida styrkekravet, annars har man inte en chans att lyckas. För det andra så tar det lika lång tid som att veva upp det, man får ett poäng smärta per försök och varje försök har en svårighet på Ob4T6. Om man lyckas perfekt slipper man smärtan och det går dubbelt så snabbt, ett fummel leder till att man skadar sig lite värre - exempelvis sträcker någonting eller helt enkelt får Ob1T6 smärta istället för ett poäng smärta. Detta gäller inte bara tunga armborst, utan i regel alla armborst med styrkekrav på nio eller mer som saknar anordning att spänna armborstet med. Om man använder sig av en krok blir det en nivå lättare (-Ob1T6), och om man sätter armborstet mot marken och håller fast den med foten så blir det ytterligare två nivåer lättare (-Ob2T6) - detta kräver att armborstet har möjlighet för att användas på det sättet (vilket tunga armborst inte har). Krell-Hon är ett annat exempel på armborst utan den där lilla 'metallgrejen' längst fram, den har dock en anordning som användes till att spänna den (svårighet Ob0T6).

För bågar gäller en nästan liknande regel. Om man inte uppfyller styrkekravet så blir det inte bara Ob1T6 svårare att skjuta, alla räckvidder halveras dessutom. Om man inte uppfyller halva styrkekravet så kan man inte skjuta med pilbågen ifråga. Exempelvis kan inte en person med styrka fem använda en pilbåge med styrkekrav tolv. En annan person med styrka åtta kan använda samma pilbåge, dock med halverade räckvidder och en nivå svårare (+Ob1T6) att träffa.

Dessutom så påverkas fummelrisken onormalt mycket med nuvarande regler i Eon II om man skjuter på långt håll. Chansen att skjuta sig i foten med en långbåge ökar alltså katastrofalt om man skjuter någon som är 100 meter längre bort. Därför införs följande husregel:
Först slås Ob3T6 för att träffa målet, modifierat med utmattning, smärta och dylikt, oavsett avstånd (förutom om det är 'mycket nära', då är svårigheten bara Ob2T6). Om det slaget inte fumlas så lägger man till fler ObT6or beroende på avstånd för att avgöra om man träffar eller inte. Alltså påverkar inte avståndet om man fumlar eller inte. Om slaget däremot fumlas på de första Ob3T6orna, som inte påverkas av avstånd eller sikt, så slås slaget färdigt och räknas som fumlat eller misslyckat (beroende på effekten av slaget). Sedan slår man på fummeltabellen. Låtom oss lära med ett exempel:

Bertil ska skjuta ned Rudolf som står på 220 meters avstånd med ett tungt armborst. Han siktar på ryggen (räknas som bröstkorg), det är mörkt ute och han är på 'mycket långt' avstånd.
Först slår Bertil Ob3T6. Så långt är allt väl, han slår ett, ett och fem (totalt sju). Han har inte fumlat och har nu ingen risk för att göra det heller. Han kan dock fortfarande lyckas, lyckas perfekt och misslyckas.
Sedan läggs modifikationer för att han siktar på bröstkorgen till, nämligen +Ob1T6, plus att det är mörkt vilket ökar det hela med +Ob1T6. Dessutom är han mycket långt borta, så det blir ytterligare +Ob2T6.
Ytterligare Ob4T6 slås, alla blir sexor. Den totala effekten av slaget (med de första sju inkluderade) blir ungefär -30, vilket i normala fall skulle innebära fummel. Med nuvarande regel missar han däremot bara, och slipper skjuta sig i foten för att det mörkt ute.
Om alla fyra nya tärningar hade blivit ettor så hade han lyckas perfekt, förutsatt att de fyra tärningar plus sju hade blivit under hans färdighetsvärde. På samma vis hade han lyckas om de fyra tärningar plus sju blev under hans färdighetsvärde.

Bertil laddar, irriterad som fan själv, om sitt armborst och försöker skjuta Rudolf en gång till. Nu springer han däremot, så det blir ytterligare två nivåer svårare.
Men först slås dock de vanliga Ob3T6orna. Två av tärningarna blir sexor (man fumlar först på tre sexor med en ny fummelregel, uttänkt av Marco Behrmann (Neogames)), och en tärning blir en etta. Sexorna slås om och resultatet av alla de tre första tärningarna blir tolv.
Sedan slås +Ob1T6 för mörker, +Ob2T6 för avståndet och +Ob2T6 för att målet springer. En av dessa tärningar blir en sexa, och effekten blir långt över minus fyra (-4). Han fumlar dock ändå inte, eftersom att fummel enbart beror på de första Ob3T6orna.

Bertil laddar om igen, nådigt förbannad. Detta blir hans sista försök att träffa och han klämmer av en pil till.
Först slås Ob3T6. Två av tärningarna blir ettor och en blir en femma, alltså totalt sju.
Sedan slås +Ob1T6 för mörker, +Ob2T6 för avståndet och +Ob2T6 för att målet fortfarande springer. Häpnadsväckande nog blir alla de 'nya' tärningarna ettor! Slaget blir således perfekt, eftersom att alla tärningar förutom en blev en etta.
Rudolf faller, en lunga fattigare, död ned i gräset 225 meter bort - med ett långt armborstlod som går in i ryggen och sticker ut genom bröstkorgens framsida mellan två revben.

Summa summarum av husregeln är: Bågar blir svårare att använda om man inte är tränad i att använda dem, samtidigt som armborst i förhållande till bågar blir enklare att använda, även om man inte är tränad i det. Plus lite realism och förhoppningsvis lite spelglädje.

Puh!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Oj.

Ojdå..

Här händer det grejer. Jag kan faktiskt hålla med om att pilla om räckvidderna på armborsterna inte bara är en realistisk lösning, utan även en stilfull sådan /images/icons/smile.gif

Däremot så tycker jag att det är dumt att ta bort grundchansen för bågen.
Men, bannemig, det är dina husregler, vem är jag att lägga mig i ?

Ambitiös regelförändring i alla fall.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Oj.

Tack! /images/icons/laugh.gif För första gången uppskattas mina regeländringar! *lycklig*

..."räckvidderna på armborsterna"...

Det var till och med din idé har jag för mig.

..."dumt att ta bort grundchansen för bågen."

Jo, men man kan ändå använda en pilbåge, fast en nivå svårare på armborst (besläktat). Men du kanske har rätt... jag har inte speltestat det ännu /images/icons/smile.gif.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Närminne, guldfiskar och grejer

Det var till och med din idé har jag för mig.

Jag har närminne som en guldfisk, men det är mycket möjligt att det var.
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Re: Oj.

Nja..
Enbart för min höga moral när det gäller att rätt skall vara rätt
(alltså inte för att jag själv skulle hamna i bättre dager för det), kan det läggas till att det var jag som dryftade idén med ändring utav räckvidden för armborst....

Åter till det viktiga – dvs regler.....
Jag måste säga att jag blir imponerad av den energi du uppvisar i din strävan mot realism och tycker att du har en del intressanta idéer.

Det enda jag kan invända emot är tanken med att byta ut kross-skadan från bågarna mot färdighetsvärde. Detta syntes mig vara ett steg i fel riktning, då en båge som för övrigt var det första instrument som människan kunde ”lagra” energi i för att sedan ”tömma” efter eget huvud är i stort beroende av användarens styrka för att kunna vara effektiv.

Exempel:
spänna bågen långsamt .....energin lagras i bågen,
släpp strängen ....energin frigörs i önskad riktning

Detta min vän innebär att en båge aldrig kan frigöra mer energi än vad som finns lagrad i den – i from utav en sträng som böjer bågen.

Var landar då allt detta? Jo mundanas bästa alvbågskytt som träffar ett sparvöga på hundra stegs avstånd med bindel för ögonen kan aldrig hur bra han än hanterar sin båge skjuta lika ”hårt”(dvs mängd skada) som en vanlig frakktruck på över 14 vårar (och 130 kg) kan.

--- OBS BYTER ÄMNE
En annan sak som jag har gått och tänkt på är en fundamental brist i Eons (i de flesta rollspelens stridssystem) stridssystem. Systemet är (kanske naturligt) fullständigt humanoidorienterat, detta innebär att systemen bra (i eons fall lysande) beskriver strid mellan opponenter av typen två armar två ben ,ett huvud osv.

Detta innebär att en van stridsman som behärskar fäktningskonsten till fullo är lika bra på att ha ihjäl en rasande tjur som i full kareta anfaller som att dräpa en tirak med tirakkrok i högsta hugg. Borde det inte var ganska stor skillnad på att möta djur i strid och en annan humaniod??
Är det helt galet att anta att en van jägare men sämre färdighetsvärden på sina vapen (än krigaren) borde ha större chans att dräpa den jättelika tjuren en den vanlige krigaren??

Tåls att tänka på va...
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Oj.

Var landar då allt detta? Jo mundanas bästa alvbågskytt som träffar ett sparvöga på hundra stegs avstånd med bindel för ögonen kan aldrig hur bra han än hanterar sin båge skjuta lika ”hårt”(dvs mängd skada) som en vanlig frakktruck på över 14 vårar (och 130 kg) kan.

Nja, att spänna en båge effektivt kräver en hel del träning. Det som saknas är nog snarare fler varianter på pilbågar med högre och lägre STYK. Men jag kan mycket väl tänka mig att en 70-kilos alv kan spänna en kraftigare båge än en 130-kilos tirak.

/Henrik
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Oj.

Sorry! Som sagt är mitt minne inte det bästa. /images/icons/frown.gif Hur kommer jag då bli när jag blir 40...? /images/icons/crazy.gif

"Jag måste säga att jag blir imponerad av den energi du uppvisar i din strävan mot realism och tycker att du har en del intressanta idéer."

Tack! /images/icons/laugh.gif *blir ännu lyckligare* Fast spelglädje är av lika hög vikt I.M.H.O., icke att förglömma /images/icons/wink.gif.

"Var landar då allt detta? Jo mundanas bästa alvbågskytt som träffar ett sparvöga på hundra stegs avstånd med bindel för ögonen kan aldrig hur bra han än hanterar sin båge skjuta lika ”hårt”(dvs mängd skada) som en vanlig frakktruck på över 14 vårar (och 130 kg) kan."

Ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning. Däremot så vet jag att någon här på forumet hade viss erfarenhet av pilbågar (och armborst), och visste helt säkert att man inte kunde spänna en pilbåge "mer" än vad som krävdes, utan att totalt förstöra resultatet.

Men som sagt så har jag ingen real-life-erfarenhet.

"Är det helt galet att anta att en van jägare men sämre färdighetsvärden på sina vapen (än krigaren) borde ha större chans att dräpa den jättelika tjuren en den vanlige krigaren?? "

Detta kan illustreras i form av att krigaren säkerligen inte vet hur man ska hantera sitationen. Tänkbara reaktioner är panik, black-out eller flykt.
En van jägare däremot, med djurlära och massvis av vana, vet mer hur tjuren "fungerar" i psyket, o.s.v., och vet därför hur han själv ska reagera. Han slipper alltså det sista stadiet av stress som krigaren drabbas av.
Detta kan simuleras genom att SL helt enkelt avslöjar vad som vore smart att göra för jägaren, medan han för krigaren bara säger att tjuren kommer kutande snabbt som utav bara helvete och ser jävligt sur ut.

För övrigt, en annan sak som suger, är att monster på över tre meter i storlek blir en nivå lättare (-Ob1T6) att träffa. Jag skulle hellre lägga in ett slag för stridsvana på Ob3T6-Ob4T6, vid misslyckande höja samtliga färdighetsslag för VINIT med Ob1T6 - liknande regeln i Krigarens Väg om fruktade krigare.
Fast med monster.
Finns ingen anledning att göra monstren vekare, liksom /images/icons/smile.gif, de är redan tillräckligt lätta att bunta ihop och slå ihjäl.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Oj då!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det som saknas är nog snarare fler varianter på pilbågar med högre och lägre STYK.

<hr></blockquote>


Absolut! Egentligen bör man ju nästan specialbygga varje pilbåge till den som ska ha den, om man VERKLIGEN vill ha en optimal (väl anpassad) båge.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Men jag kan mycket väl tänka mig att en 70-kilos alv kan spänna en kraftigare båge än en 130-kilos tirak.

<hr></blockquote>


Jag antar att det har smugit in ett fel här, eller? En person med större muskelmassa är väl starkare än en person med mindre muskelmassa. En person som väger 70 kilo kan väl inte dra en kraftigare båge än en person på 130 kilo? Om vi förutsätter en likadan fördelning av muskler har ju den större Tiraken nästan dubbelt så mycket muskler (i vikt räknat) som den mindre Alven.
OK, teknik och erfarenhet gör väl sitt till, men man kan inte kompensera VAD som helst. Man kan inte dra upp eiffeltornet med rötterna bara genom "rätt grepp" eller "lyfta med benen".
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Oj då!

Jag antar att det har smugit in ett fel här, eller? En person med större muskelmassa är väl starkare än en person med mindre muskelmassa. En person som väger 70 kilo kan väl inte dra en kraftigare båge än en person på 130 kilo? Om vi förutsätter en likadan fördelning av muskler har ju den större Tiraken nästan dubbelt så mycket muskler (i vikt räknat) som den mindre Alven.
OK, teknik och erfarenhet gör väl sitt till, men man kan inte kompensera VAD som helst. Man kan inte dra upp eiffeltornet med rötterna bara genom "rätt grepp" eller "lyfta med benen".


Heh. Nej, man kan inte kompensera vad som helst, men...

Man tränar upp vissa specifika muskler väldigt mycket när man t.ex. skjuter pilbåge. Det är få muskelbyggare som kan spänna bågarna som männen använder i OS.

Fast det finns väl folk här på listan som har skjutit båge mer än jag gjort som kan tala om hur mycket träning inverkar?

/Henrik
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Re: Oj.

Självklart behöver en bågskytt en massa träning för att kunna bruka sitt vapen (den största nackdelen med vapnet, och iom träningen så tränar skytten iof sina muskler..), und självklart finns det en "övre" gräns för hur mycket en båge kan spännas - liksom hur lite den kan spännas för att fungera (STY krav...).
Faktum kvarstår – OLIKA PERSONER MED OLIKA STYRKA* skjuter olika hårt dvs spänner bågen olika mycket inom dess min/max energi-intervall.
Detta är fundamenta som inte går att springa runt med teknik.

Alltså är det en bra regel att lägga på sin kross-skada till bågens grundskada.

Kuriosa:
Det är en vanlig missuppfattning att bågskyttarna under medeltiden skulle ha varit veklingar som valt sitt vapen på grund utav dålig muskelutveckling. För att kunna hysta iväg en pil 200 meter med en böjd träslyna på nästan två meter krävs en stor styrka. Jag vill minnas att det var lag på att bågskyttarna skulle träna minst en gång i veckan i gamla england...


* Jag tänker inte gå in på effektskillnader på olika humanioders tvärsnittsyta muskler, dels för att det inte känns relevant här och dels för att det inte tillför något till samtalet.
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Re: Oj då!

Man tränar upp vissa specifika muskler väldigt mycket när man t.ex. skjuter pilbåge. Det är få muskelbyggare som kan spänna bågarna som männen använder i OS.


Kan man få fråga vad du bygger detta påstående på ???

Jag tror att det tom finns "muskelbyggare" som kan riva itu många av de bågar som används.
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Re: Oj.

Man kan bara spänna bågen till en viss gränss, armarna är ju inte hur långa som helst. Det klarar dom flesta bara man har lite muskler /images/icons/wink.gif. Att sikta är dock en helt annan sak. Så jag tror att tiraken och alven skulle få samma resultat....bara det att alven skulle träffa.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Oj då!

Kan man få fråga vad du bygger detta påstående på ???

Inte så mycket, egentligen.../images/icons/blush.gif Jag har läst en del, och pratat med några proffessionella skyttar - men det var ganska länge sedan...

Jag tror att det tom finns "muskelbyggare" som kan riva itu många av de bågar som används.

Tveksamt om de kan "riva itu" en kompositbåge. Men det jag försökte få fram var att när du tränar båge så tränar du också musklerna du behöver - en bågskytt med STY 12 och Båge 15 har säkert högre effektiv STY än en Tirak med STY 18 och Båge 5.

/Henrik
 
Top