zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,751
Frågan har dykit upp i andra trådar... att det är dåligt att fiender ofta slåss in i döden.
Det tycker jag också. Det blir ofta så. Flykt är ofta lite krångligt (jämfört med att bara köra en runda till).
Och ofta är det dåligt att fly.
Säg att en rollperson slåss mot två orcher. Orcherna har bara 1HP kvar, och rollpersonen är också skadad.
Största chansen att överleva är ofta att slåss en runda till och hoppas på att vinna initiativet och träffa.
Den som flyr riskerar ett hugg i ryggen, och att sedan kanske ändå inte komma iväg, eller få ett avståndsvapen i ryggen.
Det här gäller inte bara D&D, men nu spelar jag D&D, och D&D (tänker främst OSR) är ganska enkelt att anpassa.
Så jag funderar på en husregel som skulle göra att utfallen "ge upp" eller "flykt" blir mer troliga.
Dels tänker jag att "ge upp" är mer förnedrande, mer farligt i förlängningen, än att fly.
(för man är i sin motståndares våld, kanske avväpnad)
För den som skonar en fiende som flyr eller ger upp, finns också en risk att den fienden återkommer, med ett avståndsvapen två rundor senare, eller med förstärkning. Det här är en risk man tar om man skonar en fiende. Som SL vill man inte att spelarna missbrukar detta, och man vill heller inte missbruka det själv.
Så nu kommer utkast till husregel, för D&D/OSR (inte specifikt för någon version).
Innan en ny stridsrund (innan initiativ) kan en kämpe deklarera sin avsikt att fly eller ge upp.
Om avsikten accepteras av den andre parten så kan inga fientligheter ske mellan dem inom 24h. Med fientlighet avses också att den som flyr/ger upp inte kan konspirera mot sin motståndare (känner sig helt enkelt förnedrad, besegrad, rädd, och tacksam att man inte är död).
Att neka sin motståndare möjligheten att ge sig eller fly är möjligt. Motståndaren får då en gratisattack innan nästa runda påbörjas (före initiativ, om det förekommer). Den som haft avsikten att ge sig (ej fly), får dessutom +2/+2.
Det är också möjligt att erbjuda sin motståndare "Ge dig!" eller "Fly!". Om det accepteras direkt så gäller samma förbud mot fientligheter under 24h.
I situationer där ena parten är motiverad att slåss till döden (odöda) så gäller inte reglerna ovan (man kan inte missbruka dem mot en motståndare som varken kan ge sig eller benåda sin motståndare).
Jag kan föreställa mig möjligheten att alignment spelar roll: Kaos-varelser kanske bara avhåller sig från fientligheter i 1h, Neutrala varelser 24h och Lagliga varelser för överskådlig tid. Om man låter den som ger sig fly direkt, så kan man tänka sig en längre tid. Det finns säkert möjlighet att hitta på ett helt regelverk - jag ser inte det behovet just nu.
Tankar på detta?
Det tycker jag också. Det blir ofta så. Flykt är ofta lite krångligt (jämfört med att bara köra en runda till).
Och ofta är det dåligt att fly.
Säg att en rollperson slåss mot två orcher. Orcherna har bara 1HP kvar, och rollpersonen är också skadad.
Största chansen att överleva är ofta att slåss en runda till och hoppas på att vinna initiativet och träffa.
Den som flyr riskerar ett hugg i ryggen, och att sedan kanske ändå inte komma iväg, eller få ett avståndsvapen i ryggen.
Det här gäller inte bara D&D, men nu spelar jag D&D, och D&D (tänker främst OSR) är ganska enkelt att anpassa.
Så jag funderar på en husregel som skulle göra att utfallen "ge upp" eller "flykt" blir mer troliga.
Dels tänker jag att "ge upp" är mer förnedrande, mer farligt i förlängningen, än att fly.
(för man är i sin motståndares våld, kanske avväpnad)
För den som skonar en fiende som flyr eller ger upp, finns också en risk att den fienden återkommer, med ett avståndsvapen två rundor senare, eller med förstärkning. Det här är en risk man tar om man skonar en fiende. Som SL vill man inte att spelarna missbrukar detta, och man vill heller inte missbruka det själv.
Så nu kommer utkast till husregel, för D&D/OSR (inte specifikt för någon version).
Innan en ny stridsrund (innan initiativ) kan en kämpe deklarera sin avsikt att fly eller ge upp.
Om avsikten accepteras av den andre parten så kan inga fientligheter ske mellan dem inom 24h. Med fientlighet avses också att den som flyr/ger upp inte kan konspirera mot sin motståndare (känner sig helt enkelt förnedrad, besegrad, rädd, och tacksam att man inte är död).
Att neka sin motståndare möjligheten att ge sig eller fly är möjligt. Motståndaren får då en gratisattack innan nästa runda påbörjas (före initiativ, om det förekommer). Den som haft avsikten att ge sig (ej fly), får dessutom +2/+2.
Det är också möjligt att erbjuda sin motståndare "Ge dig!" eller "Fly!". Om det accepteras direkt så gäller samma förbud mot fientligheter under 24h.
I situationer där ena parten är motiverad att slåss till döden (odöda) så gäller inte reglerna ovan (man kan inte missbruka dem mot en motståndare som varken kan ge sig eller benåda sin motståndare).
Jag kan föreställa mig möjligheten att alignment spelar roll: Kaos-varelser kanske bara avhåller sig från fientligheter i 1h, Neutrala varelser 24h och Lagliga varelser för överskådlig tid. Om man låter den som ger sig fly direkt, så kan man tänka sig en längre tid. Det finns säkert möjlighet att hitta på ett helt regelverk - jag ser inte det behovet just nu.
Tankar på detta?