Nekromanti Husregel: stridsvana!

Kanturi

Swordsman
Jag har funderat lite på det där med stridsvana och i boken står det ju att man får olika mycket stridsvana beroende på hur svårt det är och hur bra man lyckas... men nu har jag en ny idé, den går ut på att man får stridsvana på så här sätt:

3 stridpoäng (eller vad det nu heter): skjuta mot något, slå mot något, försök till blockering, bli skjuten (per skott)

5 stridspoäng: träffa det man siktar på (både med skott och slag), lyckas med blockering, att få en allvarlig skada elelr högre.

10 stridspoäng: träffa mitt i prick (50 på träffslaget), undvika* alla kulor som kommer mot en under en eldstrid (minst 3 kulor dock)

Med denna regel kommer dock nackdelen att man endast kan få upp till 25 stridspoäng varje dag, det betyder att om man sätter 3 skott mitt i prick så får man ändå bara 25 poäng.

*Undika: undgå att bli träffad med hjälp av färdigheten Försvar.

Är det några oklarheter om detta så är det bara att skriva så ska vi se om vi kan lösa det...

//Kanturi, en väldans massa ENTER-klick idag :p

Örnie_UBBT

Swordsman
Några funderingar:

Med ditt system kommer det att gå mycket fortare att få Stridsvana eftersom man i princip får poäng efter varje enskilt slag i strid istället för en klumpsumma efter hela striden. I grund-Western är nog tanken just att Stridsvana är någonting man kämpar sej till under lång tid, man går inte från grisodlare till Clintan på tre äventyr... Fast å andra sidan kan ditt system vara en bra lösning om man t ex spelar sällan och av den anledningen vill öka förbättringshastigheten. Spelar man bara en gång i kvartalet kanske det finns out-of-game-skäl att snabba upp Stridspoängssamlandet så att det blir roligare för spelarna.

En annan sak är att du föreslår att man bara ska få SP för (mer eller mindre) _lyckade_ handlingar. Det får förstås effekten att ju duktigare man är, desto snabbare får man ännu mer stridsvana. D v s när man är Clintan kommer man att lyckas bra så ofta att man väldigt snart är Clintan i kubik och det kanske inte var vad som avsågs. Normalt brukar man ju tänka sej att färdigheter och förmågor går relativt snabbt att träna upp till någon slags "platå", där det sedan blir dyrare och går långsammare. När man väl har svart bälte i karate tar det ganska lång tid att bli _ännu_ bättre, om man säger så.

En sak du kan överväga är att faktiskt ge SP för fummel eller t o m misstag istället. Detta enligt principen att man också lär sej av sina misstag. En del rollspel har regler där man får extra erfarenhet när man har fumlat av just den anledningen. Kan ge en bra känsla för spelarna också, det är alltid tråkigt att fumla, men man får i alla fall en extra erf..."Hu, något så dumt och klumpigt ska jag minsann se till att aldrig göra igen!" liksom

hälsar
Örnie

Kanturi

Swordsman
Det är bra funderingar... och anledningen till att jag gjorde denna husregel är att i regelboken står det att man ska multiplicera efter hur farligt, hur komplext och hur resultatet blev, det är ju hårfina och abtrakta linjer mellan de olika valen och det kan vara svårt för en spelledare att veta exakt vad man ska välja där... men du, Örnie, och ni andra där ute kan ju bygga på min husregel hur ni vill egentligen... med t.ex. SP för fummel och liknande...