Nekromanti Husregel svårihetsökning

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Då det är många som jag som tycket att Eon's regler med +Ob1T6 för varje svårighetsgrad är lite mycket i bland så bestämde jag mig föra att skapa en ny husregel.
Regeln är inte tänkt att appliceras på alla svårighetsökningar utan bara där SL tycker att en normal regler ger en total svårighetsgrad som är onödigt hög eller där SL bara vill ge en mindre svårighet ökning för att markera någon yttre omständighet i spelet.

Lättare svårighetsnivå :
I stället för att öka en ett svårighetsgrad med +OB1:t6r-6:. Så kan SL bestämma att slaget är oförändrat men att om en eller flera tärningar visar en :t6b-1: så slås en av dessa tärningar om. Max en lättare svårighets ökning kan användas åt gången. Två lättare ökningar ger en normal svårighets ökning med +OB1:t6r-6:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tokons tokar har en regel för detta.

Den brukar jag köra med men används tyvär inte ofta :gremfrown:
Finkornigt Ob-system
Säga vad man vill om Ob-systemet, men det är för grovt. Därför tvekar vi Tokar inte att använda svårighetsgrader som ligger på Ob3T6+2 eller Ob5T6+2, eller modifikationer på -2 och liknande.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Testat samma men tycker inte det var någon bra lösning. Den blev för kladdig när man blandar med massa plus för specialiseringar och förmål
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
tycker det är ganska smidigt men då har jag börjat köra med Marco´s regel om specialiseringar
där man lägger till en tärning och väljer bort en när alla är slagna.

Tycker förövrigt din regel var lite skum då den inte gör att man kan lyckas perfekt längre.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Går fortfarande att få perfekt men det blir lite svårare. Slår du en :t6b-1: igen eller alla andra träningar också är :t6b-1: så blir det fortfarande perfekt.

Kör också Marco´s regel om specialisering. Fast jag har kvar dom vanlige samtidigt.

Specialist specialisering (Vanlig specialisering) kostar 1 poäng
Experts specialisering (Marco´s specialisering) kostar 2 poäng eller en Specialist specialisering plus 1 poäng.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
då är det ju svårare att på perfekt på ob4t6 än en "lättare" svårighetsökning på ob3t6.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Va? [nt]

Lättare svårighetsnivå :
I stället för att öka en ett svårighetsgrad med +OB1. Så kan SL bestämma att slaget är oförändrat men att om en eller flera tärningar visar en så slås en av dessa tärningar om. Max en lättare svårighets ökning kan användas åt gången. Två lättare ökningar ger en normal svårighets ökning med +OB1
Dvs det är lättare att slå 3 av 4 ettor direkt än att slå 2 av tre ettor och sedan slå om en etta och få en etta igen.

(okej inte statistiskt sett kanske men alla rollspelare vet väl vid det här laget att täringsstatestik itne fungerar?)
 
Top