Nekromanti Husregler angående vapen!

Serek Mörke

Veteran
Hej!

Undrar om det är någon som har en länk till vettiga husregler när det gäller vapen och deras funktion.

Jag har stört mig lite på följande:

1. Att lägga till användarens krosskada till bågens grundskada verkar lite underligt. En Trukh som spänner en kortbåge efter sin egen styrkekapacitet borde ju inte ha ett hyfsat bra vapen i sina händer, utan ett väldigt förstört sådant.

2. Om man använder SI reglerna och reglerna om undanmanövrar i form av sidosteg och steg bakåt blir yxan löjligt underlägsen svärdet. Visserligen har jag inga problem att se svärdets eventuella fördel i en envig exempelvis, men yxans förmodade pansarbrytande egenskaper återspeglas ingenstans i reglerna.

3. Armbortstets fördel låg förutom i dess stora genomslagskraft också i enkelheten att använda vapnet, vilken bondlurk som helst kunde lära sig använda ett armborst på några dagar. I reglerna är det lika lätt/svårt att lära sig hantera ett armborst som en båge.

Är det någon som vet var man kan finna väl avvägda regler som fixar ovanstående "buggar", eller om någon har övriga kommentarer så svara då på tråden för f*n :=)

Serek - som för övrigt anser att Krell-Spaz är det mest löjeväckande och stämningsdödande påfund han någonsin har stött på.

1. Jag har löst det här i en tidigare tråd. vet inte hur man länkar till trådar så....sammanfattning: det är ju inte personen som skjuter som avgör hur hårt pilen går. Det finns ju en maxgräns. Utan att gå in för mycket på förklaringar, ta emot regler:
Stykravet går nu åt båda hållen. utgå från de som står i boken och lägg på 6, där har du max-kravet. Använder du bågen fast du är starkare blir det +ob1T6 på svårigheten. (o det ger självklart inte mer skada). Räckvidden och chansen att träffa är oxå ändrade...GAH! Det är jättemycket, ni kan väl säga till om ni verkligen orkar höra allt.

2. "pansarbrytande egenskaper återspeglas ingenstans i reglerna."

Den gör mer skada. Pansarbrytningen är skippad. Yxan är lite för dålig, måste faktiskt erkänna att vi inte använder att det blir svårare att återvinna (bara lättare om man är bättre), om inte SI är dubbelt så hög. (tex ett svärd med 4 blir fortfarande svårare att återvinna mot med en yxa.)

3. Det här har först Plutonium sagt en bra sak om, att man inte har någon grundchans i båge, man får bara använda den som besläktad med armborst. Sen bråkade vi med avstånd, där jag tycker min lösning var snyggare :gremgrin:. Det går in under bågar o sånt, så fråga, så kanske jag orkar ta mig igenom det.

"som för övrigt anser att Krell-Spaz är det mest löjeväckande och stämningsdödande påfund han någonsin har stött på."

Nää....den är inte ens särskilt bra, praktiskt visst. Dvärgarna är ju sådana här, och jag tycker det är ett vapen med glimten i ögat.

Nu tror jag att det ska funka... bågars stykrav ...hoppas det löser något. Ska kommentera att modifieringen på räckvidderna nu är ändrade till en viss längd per avstånd man kommer upp i...men det får du fråga om... :gremlaugh:

Länka till trådar och andra sidor (OT) (ANT)

Enkelt! Klicka bara på URL, och följ instruktionerna!

Mvh Victor Palm...

...Som nu har utfört dagens första (och antagligen sista) goda gärning.

Klon

Hero
Styrka medför dummhet?

Använder du bågen fast du är starkare blir det +ob1T6 på svårigheten. (o det ger självklart inte mer skada).
Varför? Även om jag är stark borde jag kunna ha nån förmåga att veta hur långt jag dragit bak bågsträngen och inte dra tillbaka mycket mer än vad som faktiskt är nödvändigt eller för den delen praktiskt. Kör bara upp en max.
Att det är krosskada som grundskada till bågar tycker jag är båda bra och logiskt, man kan spänna hårdare.

Vill man nu ha en begränsning, ta då en där det finns ett max för hur mycket grundskada man kan tillgodogöra sig på just det vapnet (dubbla sty-kravet eller nått kanske?)