ceruleanfive
Bläckfisk
Jag har testat Fiasco ett halvdussin gånger nu. Majoriteten av gångerna har det varit succé, med rejält dråpliga och minnesvärda utfall. Vissa delar i reglerna har dock antingen varit ogivande (vår åsikt) eller varit alltför beroende av spontan inspiration.
Det har lett till att vi har börjat använda ett antal husregler, där det huvudsakliga syftet har varit att få fram fler agendor och mer slump. Mer kaos, helt enkelt. Vi har även strukturerat upp vissa saker för att få dem att flyta på lite bättre, med mindre obeslutsamhet. Och hittills har husreglerna levererat riktigt bra.
Det vore intressant att höra om ni har några husregler som har förhöjt spelet för er?
Uppstart
1. Varje spelare får fyra tärningar – två vita och två svarta.
2. Spelarna slår sina fyra tärningar och väljer en Need utifrån resultaten.
3. Spelarna slår om sina tärningar, i en gemensam hög i mitten.
4. En spelare börjar att välja Relationship-kategori, till spelaren åt vänster om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, medsols.
5. Den sista spelaren definierar sedan Relationship, till spelaren åt höger om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, motsols.
6. Den första spelaren väljer sedan Location-/Object-kategori, för relationen till spelaren åt höger om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, medsols.
7. Den sista spelaren definierar sedan Location/Object, för relationen till spelaren åt vänster om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, motsols.
Turordning
Varje spelare skriver sin karaktärs namn på ett indexkort. Korten vänds upp och ned, blandas och läggs ut på rad. Det första kortet vänds upp – den första scenen fokuserar på den karaktären. När den första scenen är avslutad vänds det andra kortet upp, etcetera.
Efter varje runda vänds korten upp och ned, blandas och läggs ut på rad på nytt, vilket ger en ny slumpad turordning.
Riktlinjer
Runda 1 – Presentera karaktärer, bygg upp handling.
Runda 2 – Börja få saker att skava.
Runda 3 – Spåra ur, skapa kaos!
Runda 4 – Spåra ut ännu mer, börja knyta ihop säcken.
Sätta scener
Karaktärens spelare har första tjing på att sätta scenen. Det kan även vara en gemensam insats, men karaktärens spelare har då rätt att avgöra vad som gäller och vad som inte används.
Slumpad scenutgång
Någon gång under en spelares scen plockar en annan spelare upp två tärningar från mitthögen – en vit och en svart, om möjligt. De blandas och hålls fram i stängda nävar. Den aktuella spelaren väljer en hand och får tärningen däri. Den andra tärningen läggs tillbaka i mitthögen.
En vit tärning innebär ett positivt avslut på scenen, medan en svart tärning innebär ett negativt avslut. Spelaren slår tärningen och avläser resultatet utifrån tabellerna nedan. Det är sedan upp till spelaren att tolka och spela ut resultatet för att avrunda scenen.
Under de första två rundorna behåller spelaren tärningen som hen blir tilldelad. Under de sista två rundorna kan spelaren ge bort den tilldelade tärningen till en annan spelare.
McGuffin
Det här tillägget är helt valfritt. Om spelomgången redan har ett lämpligt Object är tillägget i regel överflödigt.
1. Efter runda 1 slår alla spelare sin tärning.
2. Den som slår högst svart får välja en Object-kategori utifrån de gemensamma resultaten. Den som slår högst svart får definiera Object utifrån de gemensamma resultaten.
3. Spelarna tar tillbaka sin respektive tärning.
4. Under runda 2 dyker föremålet upp under en lämplig scen och intar sedan en central roll i handlingen.
Tilt-tilldelning
1. Någon slår alla tärningar i mitthögen.
2. En spelare börjar att välja en Tilt-kategori, till spelaren åt vänster om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, medsols.
3. Den sista spelaren definierar sedan en Tilt, till spelaren åt höger om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, motsols.
4. Den första spelaren väljer sedan ännu en Tilt-kategori, för relationen till spelaren åt höger om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, medsols.
5. Den sista spelaren definierar sedan en Tilt, till spelaren åt vänster om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, motsols.
Tilta!
Någon gång under de sista två rundorna ska varje spelare försöka tillämpa sina två Tilts. Detta kan göras under sina egna scener, ?men även under andras.
Efterdyningar
När alla fyra rundor är slut slås karaktärens efterdyningar fram som vanligt. Efterdyningarna summeras i en kort beskrivning per karaktär, istället för att beskrivas i en scen per tärning.
Det har lett till att vi har börjat använda ett antal husregler, där det huvudsakliga syftet har varit att få fram fler agendor och mer slump. Mer kaos, helt enkelt. Vi har även strukturerat upp vissa saker för att få dem att flyta på lite bättre, med mindre obeslutsamhet. Och hittills har husreglerna levererat riktigt bra.
Det vore intressant att höra om ni har några husregler som har förhöjt spelet för er?
Uppstart
1. Varje spelare får fyra tärningar – två vita och två svarta.
2. Spelarna slår sina fyra tärningar och väljer en Need utifrån resultaten.
3. Spelarna slår om sina tärningar, i en gemensam hög i mitten.
4. En spelare börjar att välja Relationship-kategori, till spelaren åt vänster om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, medsols.
5. Den sista spelaren definierar sedan Relationship, till spelaren åt höger om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, motsols.
6. Den första spelaren väljer sedan Location-/Object-kategori, för relationen till spelaren åt höger om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, medsols.
7. Den sista spelaren definierar sedan Location/Object, för relationen till spelaren åt vänster om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, motsols.
Turordning
Varje spelare skriver sin karaktärs namn på ett indexkort. Korten vänds upp och ned, blandas och läggs ut på rad. Det första kortet vänds upp – den första scenen fokuserar på den karaktären. När den första scenen är avslutad vänds det andra kortet upp, etcetera.
Efter varje runda vänds korten upp och ned, blandas och läggs ut på rad på nytt, vilket ger en ny slumpad turordning.
Riktlinjer
Runda 1 – Presentera karaktärer, bygg upp handling.
Runda 2 – Börja få saker att skava.
Runda 3 – Spåra ur, skapa kaos!
Runda 4 – Spåra ut ännu mer, börja knyta ihop säcken.
Sätta scener
Karaktärens spelare har första tjing på att sätta scenen. Det kan även vara en gemensam insats, men karaktärens spelare har då rätt att avgöra vad som gäller och vad som inte används.
Slumpad scenutgång
Någon gång under en spelares scen plockar en annan spelare upp två tärningar från mitthögen – en vit och en svart, om möjligt. De blandas och hålls fram i stängda nävar. Den aktuella spelaren väljer en hand och får tärningen däri. Den andra tärningen läggs tillbaka i mitthögen.
En vit tärning innebär ett positivt avslut på scenen, medan en svart tärning innebär ett negativt avslut. Spelaren slår tärningen och avläser resultatet utifrån tabellerna nedan. Det är sedan upp till spelaren att tolka och spela ut resultatet för att avrunda scenen.
Under de första två rundorna behåller spelaren tärningen som hen blir tilldelad. Under de sista två rundorna kan spelaren ge bort den tilldelade tärningen till en annan spelare.
Vit | Resultat |
1 | An obstruction disappears. |
2 | Something is gained. |
3 | A friend is made. |
4 | Danger is redirected. |
5 | All goes to plan. |
6 | Everything went better than expected. |
Svart | Resultat |
1 | An obstruction appears. |
2 | Something is lost. |
3 | An enemy is made. |
4 | A crime takes place. |
5 | Chaos ensues. |
6 | Everything goes to shit. |
McGuffin
Det här tillägget är helt valfritt. Om spelomgången redan har ett lämpligt Object är tillägget i regel överflödigt.
1. Efter runda 1 slår alla spelare sin tärning.
2. Den som slår högst svart får välja en Object-kategori utifrån de gemensamma resultaten. Den som slår högst svart får definiera Object utifrån de gemensamma resultaten.
3. Spelarna tar tillbaka sin respektive tärning.
4. Under runda 2 dyker föremålet upp under en lämplig scen och intar sedan en central roll i handlingen.
Tilt-tilldelning
1. Någon slår alla tärningar i mitthögen.
2. En spelare börjar att välja en Tilt-kategori, till spelaren åt vänster om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, medsols.
3. Den sista spelaren definierar sedan en Tilt, till spelaren åt höger om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, motsols.
4. Den första spelaren väljer sedan ännu en Tilt-kategori, för relationen till spelaren åt höger om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, medsols.
5. Den sista spelaren definierar sedan en Tilt, till spelaren åt vänster om sig. Därefter fortsätter det så varvet runt, motsols.
Tilta!
Någon gång under de sista två rundorna ska varje spelare försöka tillämpa sina två Tilts. Detta kan göras under sina egna scener, ?men även under andras.
Efterdyningar
När alla fyra rundor är slut slås karaktärens efterdyningar fram som vanligt. Efterdyningarna summeras i en kort beskrivning per karaktär, istället för att beskrivas i en scen per tärning.