Paal
Imaginär fantast
- Joined
- 10 Nov 2011
- Messages
- 1,433
Det har dykt upp en del vanliga handlingar i strid när vi spelat som inte riktigt täcks av reglerna. Det går oftast bra att hitta på någon lösning direkt vid spelbordet eftersom Symbaroum är såpass enkelt att husregla men vi tänkte ändå sätta upp ett litet ramverk kring de vanligaste alternativa handlingarna. Har någon liknande husregler, eller ser ni några direkta problem med dessa, tyck gärna till. Eller fyll på med andra smarta tips för fler handlingar och situationer.
Vissa av nedanstående handlingar hade säkert fungerat bra som förmågor, men vi ser gärna att alla kan utföra dem. Dock hade jag gärna sett förmågor som förbättrade eller förenklade utförandet av dessa handlingar.
Stridshandlingar / Attackalternativ
Alla handlingar nedan räknas som aktiva stridshandlingar och görs istället för en vanlig attack.
• Fullt försvar: Rollpersonen koncentrerar sig enbart på att försvara sig och får ej anfalla i rundan, ej ens med frislag. Alla som anfaller rollpersonen fram tills dess nästa tur har nackdel på sina anfall och måste slå två tärningar och välja den sämsta.
• Avväpna: Rollpersonen måste lyckas med ett vanligt anfallsslag modifierat av Försvar som vanligt och sedan ett Kvick eller Stark <- Stark. Tvåhandsvapen kräver två lyckade motståndsslag. Det går inte att Avväpna sköldar. Tappade vapen ligger vid bärarens fötter och det krävs en förflyttningshandling eller en stridshandling för att plocka upp det igen, och om man fortfarande är i strid får man ett frislag på sig när man plockar upp vapnet. Alla anfall med vapen mot någon obeväpnad i strid ger övertag (undantaget om den obeväpnade har särdraget Naturligt vapen eller förmågan Naturlig krigare).
• Fälla till marken: Rollpersonen måste lyckas med ett vanligt anfallsslag modifierat av Försvar som vanligt och sedan ett Kvick eller Stark <- Stark eller Kvick. Om bägge slagen lyckas faller motståndaren till marken istället för att ta skada.
• Fasthållning: Rollpersonen måste lyckas med ett vanligt anfallsslag modifierat av Försvar som vanligt och sedan ett Stark <- Stark/Kvick. Om bägge slagen lyckas är motståndaren fasthållen och kan inte göra något annat i kommande rundor än att försöka ta sig loss med Stark/Kvick <- Stark. OBS! Om man anfaller någon som är beväpnad och själv är obeväpnad så har man nackdel (och måste slå två tärningar och välja den lägsta), undantaget om den obeväpnade har särdraget Naturligt vapen eller förmågan Naturlig krigare.
• Trycka bakåt: Rollpersonen får inte ha använt sin förflyttningshandling och måste lyckas med ett vanligt anfallsslag modifierat av Försvar som vanligt och sedan ett Stark <- Stark. Istället för att göra skada kan anfallaren använda sin förflyttningshandling för att trycka sin motståndare bakåt hela förflyttningen.
• Sikta på kroppsdel/utrustning: Rollpersonen får -5 på sitt anfallsslag som även modifieras av Försvar som vanligt. Om anfallet lyckas kan anfallaren välja en specifik punkt på sin motståndare som träffas. Effekten är upp till spelledaren men kan innebära minskad bepansring, förstörande av föremål eller dylikt.
Vissa av nedanstående handlingar hade säkert fungerat bra som förmågor, men vi ser gärna att alla kan utföra dem. Dock hade jag gärna sett förmågor som förbättrade eller förenklade utförandet av dessa handlingar.
Stridshandlingar / Attackalternativ
Alla handlingar nedan räknas som aktiva stridshandlingar och görs istället för en vanlig attack.
• Fullt försvar: Rollpersonen koncentrerar sig enbart på att försvara sig och får ej anfalla i rundan, ej ens med frislag. Alla som anfaller rollpersonen fram tills dess nästa tur har nackdel på sina anfall och måste slå två tärningar och välja den sämsta.
• Avväpna: Rollpersonen måste lyckas med ett vanligt anfallsslag modifierat av Försvar som vanligt och sedan ett Kvick eller Stark <- Stark. Tvåhandsvapen kräver två lyckade motståndsslag. Det går inte att Avväpna sköldar. Tappade vapen ligger vid bärarens fötter och det krävs en förflyttningshandling eller en stridshandling för att plocka upp det igen, och om man fortfarande är i strid får man ett frislag på sig när man plockar upp vapnet. Alla anfall med vapen mot någon obeväpnad i strid ger övertag (undantaget om den obeväpnade har särdraget Naturligt vapen eller förmågan Naturlig krigare).
• Fälla till marken: Rollpersonen måste lyckas med ett vanligt anfallsslag modifierat av Försvar som vanligt och sedan ett Kvick eller Stark <- Stark eller Kvick. Om bägge slagen lyckas faller motståndaren till marken istället för att ta skada.
• Fasthållning: Rollpersonen måste lyckas med ett vanligt anfallsslag modifierat av Försvar som vanligt och sedan ett Stark <- Stark/Kvick. Om bägge slagen lyckas är motståndaren fasthållen och kan inte göra något annat i kommande rundor än att försöka ta sig loss med Stark/Kvick <- Stark. OBS! Om man anfaller någon som är beväpnad och själv är obeväpnad så har man nackdel (och måste slå två tärningar och välja den lägsta), undantaget om den obeväpnade har särdraget Naturligt vapen eller förmågan Naturlig krigare.
• Trycka bakåt: Rollpersonen får inte ha använt sin förflyttningshandling och måste lyckas med ett vanligt anfallsslag modifierat av Försvar som vanligt och sedan ett Stark <- Stark. Istället för att göra skada kan anfallaren använda sin förflyttningshandling för att trycka sin motståndare bakåt hela förflyttningen.
• Sikta på kroppsdel/utrustning: Rollpersonen får -5 på sitt anfallsslag som även modifieras av Försvar som vanligt. Om anfallet lyckas kan anfallaren välja en specifik punkt på sin motståndare som träffas. Effekten är upp till spelledaren men kan innebära minskad bepansring, förstörande av föremål eller dylikt.