Nekromanti Husregler

G

Guest

Guest
Jag harinte varit allt för positivt inställd till husregler i d20 rollspelen jag är SL till eftersom allt för friskt moddande snabbt skapar obalans i regelmotorn, men nu har jag kommit fram till följande husregler som jag funderar på att plantera in i min Conankampanj och skulle gärna få lite kritik eller kommentarer från er som varit inne i D20 träsket längre än mig...

Observera att Conanrollspelet är MYCKET dödligare än D&D.

Regelförslag 1.

Begränsning av antal attacker beroende på Vapengrupp. I Conan är vapen uppdelade i förljande grupper: Simpel, Matrial och Exotic. Inom varje grupp är vapnen uppdelade i Light, One-handed och Two-Handed. Mitt förslag är att man med ett Two-Handed vapen, ex Greatsword bara kan utföra 2 attacker oavsätt rollpersonens BAB. Med ett One-handed vapen ex, Broadsword får man utföra 3 attacker och med ett Light ex Dagger, 4 attacker som max.

Tanker är ett försök att symbolisera skillnaden på tyngd mellan dom olika vapengrupperna. Ett greatsword i Conanspelet klyver ALLT. Ett hugg fäller nästan allt, men ett greatsword i handen på en lvl 20 Barbar fäller inte bara allt, utan ALLA! 4 attacker känns orealistiskt mycket.

Begränsningen skulle upvägas då med feats som Cleave och Greater Cleave.

Vad tror ni om det? Kan det fungera?

Regelförslag 2.

I Conan så drabbas man av Massive Damage om du får en direkt skada på 20 HP. DC slaget blir då Skadan delat på 2 + 10. Exempel: Trygg Torkel dänger till en kaxig Pict med sitt Greatsword. Torkel tjongar till Picten och slår 2T10+9 [2T10 plus Torkels STR mod på 6x1.5]. Skadan blir 26! Picten har bara 2 poängs Läderrustning och eftersom AP är högre än 2 så får bara Picten tillgodoräkna sig 1 poängs skydd. Skadan blir alltså 25. Alltså en Massive Damage. DC blir alltså 22 [25/2=12,5+10=22,5 avrundat ner till 22] mot Pictens Fortitude.

Systemet fungerar klockrent mot vanliga "människor" eller monster av storlek medium. Men problemet uppstår när man börjar fightas mot varelser större än Medium. Upptäckte det förra helgen då rollpersonerna slogs mot en "Lesser son of Seth" som är en Large orm. Ena rollpersonen bankade till ormen och fick en skada på 21, jag slog äckligt dåligt och ormen föll på ETT hugg, inte riktigt den spännande strid jag hade hoppas på. Men kanske så striderna är tänkta i en bra Conan-kampanj.

Mitt förslag är dock denna:

För att komma upp i Massive Damage så måste rollpersonerna komma upp i förljande skada:

Large: 30 [Skadan/3]
Huge: 40 [Skadan/4]

Vad tror ni om detta? Kan det fungera?

Tack på förhand....

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Synpunkter …

Regelförslag 1 känns vettigt ur ett spelbalansperspektiv – men inte ur ett realismperspektiv. Dock tror jag det kan leda till att färre väljer tvåhandsvapen och istället använder enhandsvapen och sköld, vilket i och för sig är helt rimligt.

Regelförslag 2 följer ju samma princip som variantregeln för massive damage i DMG. Jag tycker det är fullt rimligt att det krävs mer för att slå ut större varelser (men då bör det även bli lättare att slå ut de som är Small och Tiny). Dessutom är det ju lätt att extrapolera för andra storlekar än M, L och H. Jag som är lat skulle dock skippa uträkningen för save DC och köra på 20 rakt av – det är tillräckligt nära.