Nekromanti Hux (kon)flux. Ereb blir till Europa

Rickard

Urverk speldesign
M Ereb Altors likhet m Europa, skulle man inte kunna spåna i, att efter nån konflux så blir Ereb till det Europa som än gång fanns i tiden?
Ja, jag vet att det finns ett Ereb 98 (fast jag vet inte hur kartan ser ut) och jag vet att storleken på klotet och de två polerna inte är likadana som de är på vår rikiga världs klot, men sånt kan väl ändras?
Några rester skulle kunna finnas kvar. Fenicierna (erebs felicier) som sjöfolk och österlandets (Ji-Phun) invånares olikhet m Ereb Altor-borna.. Dinosaurier finns ju även i Ereb och påträffas idag runt om i världen..

[edit]
Kom på lite senare att jag även vet att projekt Altoria finns...

/[color:448800]Han</font color=448800> som aldrig har spelat femte konfluxen och vet därför inte hur mkt en konflux ändrar världen

Krille

Lord
"Ja, jag vet att det finns ett Ereb 98 (fast jag vet inte hur kartan ser ut) och jag vet att storleken på klotet och de två polerna inte är likadana som de är på vår rikiga världs klot, men sånt kan väl ändras?"

Men det är ju givet - idéerna om magmaoceanen och att det är snorvarmt vid sydpolen men iskallt vid nordpolen är helt enkelt lika knas som att Altor är platt. Läs mer om Altors moderna och vetenskapliga världsbild, som helt ersatt den dykiska, här.

Feuflux

omjonasson.se
Första erebkartan såg rätt kul ut...
Det var europa med trakorien i stället för storbrittanien=)

Har hört talas om det där, men aldrig sett den ...... skulle dock vilja nån gång ..... låter ju som om den ser rätt kul ut./images/icons/laugh.gif

Rickard

Urverk speldesign
"idéerna om magmaoceanen och att det är snorvarmt vid sydpolen men iskallt vid nordpolen är helt enkelt lika knas som att Altor är platt. Läs mer om Altors moderna och vetenskapliga världsbild, som helt ersatt den dykiska,"
Magmaocenanen har jag aldrig hört talas om? Var ligger den? *dåligt påläst på Altor utan för Ereb*
Altor är inte platt...Vet inte varför du skriver det men det kan väl förklara varför Chronopia ligger på Altors baksida(?).. Har nästan alltid undrat över det.. Varför skulle inte polerna kunna vara annorlunda? Visserligen känns det som om man bara försökte slänga in nåt för att göra välrden lite annorlunda men m tanke på att gudar skapade Altor och fysikaliska lagar (iaf vad jag antar) jorden så borde man kunna ha olika poler..

Ogillar snoffsigheten som texten är skriven på.. "Till att börja med: salpeter, svavel och kol fungerar alldeles utmärkt på Altor, vad som än sagts i tidigare moduler." Känns som man vill visa hur felaktig världen har blivit beskriven i regelböckerna.. Atomkraft och resten skuggläste jag..
Vettigt det där m kartan och Altors storlek (även om det också är högfärdigt skriven) och gillar även det där m månarna.. Själv har jag visserligen bara två. Geocentriska månar är nåt jag kommer anta (iaf en)...

I alla fall.. Länken svarade inte riktigt på min "fråga"...

/[color:448800]Han</font color=448800> som dessutom inte gillar "bgproperties=fixed" i HTML-kod för det gör att det ser ut som texten hackar när man scrollar texten

Eksem

Champion
Kommer att tänka på att Tolkiens Midgård a.k.a De Stora Landen först var tänkt att vara Europa. Och att Tol Eresseas a.k.a Ensliga Ön skulle vara england.

Krille

Lord
"Magmaocenanen har jag aldrig hört talas om? Var ligger den?"

Söderut. Den omnämns i Altors Baksida.

"men m tanke på att gudar skapade Altor och fysikaliska lagar (iaf vad jag antar) jorden så borde man kunna ha olika poler.."

Jag tror nog att om du frågar någon av alla de miljoner kristna, muslimer eller judar som finns i vår värld så kommer de nog hävda att en gud skapade vår värld också, och lik förbannat krävs det lite mer jobb än "guden skapade världen" för att få något annat än kalla poler, i synnerhet om man har en relativt jordlik värld.

Jag tror inte heller att du kan motbevisa dem med vetenskap - tvärtom lär de kunna ta fram en massa vetenskapliga fakta (som till exempel att ett antal fysikaliska konstanter verkar vara perfekt anpassade för att liv ska kunna uppstå) som "bevis" för att Gud faktiskt skapade världen. Och även om man antar att fysikaliska lagar "skapade" världen, vem skapade lagarna? Har inte den som skapade lagarna indirekt skapat världen?

Sådana här frågor kan driva en totalt knas. Poängen i Ereb'98 är att Altor är beroende av gudar i precis samma utsträckning som vår värld - det vill säga kanske eller kanske inte. Huruvida någon eller några gudar har skapat världen är en öppen fråga, och i och med att varenda religion hävdar att deras gudar skapade världen så föreligger ändå en trovärdighetskonflikt någonstans. Alla religioner kan inte ha rätt i den frågan samtidigt.

Så med tanke på kartfelet och dess motsägelse med den dykiska världsbilden så är det enklare att anta att världen är större än vad som sägs. I så fall måste även sydpolen ligga längre söderut än vad som sägs, varför det plötsligt blir möjligt att resa över ett hett bälte i mitten (ekvatorn) och komma till kallare nejder söderut. Jag finner heller inget problem med att en magmaocean skulle kunna skrämma bort upptäcksfärder på samma sätt som världens kant skulle skrämma bort upptäcksresande här, ända tills någon vågar ta steget och prova och upptäcker att paradigmen inte stämmer.

"Känns som man vill visa hur felaktig världen har blivit beskriven i regelböckerna."

Jo, faktiskt, eftersom Ereb'98 utspelar sig i en modern värld så finns det vissa saker som behövs göras av med. Således valde jag att vara ungefär lika snorkig mot dessa som vi är mot den geocentriska världsbilden eller den platta världsbilden. Så visst, jag är snorkig, eftersom den dykiska världsbilden är totalt knas i Ereb'98.