Nekromanti Hvilke svenske spill bør jeg spille?

matthijs

Veteran
Jeg lurer litt på hva som er kult i Sverige for tiden. Jeg vet det har blitt laget en del indie-spill og en masse Dogma-spill, men jeg har ikke tid til å finne ut av alt det (i tillegg til å holde meg oppdatert på norske & engelskspråklige spill). Så derfor:

Hva vil dere anbefale fra den svenske spillfloraen? Hva har blitt laget de senere årene som man bare spille?

Jeg foretrekker spill som gjør nye ting, gjør dem bra, og ikke tar lang tid å lese. (For eksempel ikke Drakar & Demoner, som gjør gamle ting bra, og tar lang tid å lese)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tja, om du gillar samma miljö som "Draug" utspelar sig i fast i en fantasysetting så borde nya Drakar & demoner:Trudvang passa. Eller åtminstone världen, reglerna är som du säger inte speciellt nyskapande.

Inget svenskt mainstreamrollspel som jag kan komma på har egentligen särskilt häftiga regler. Är det inte BRP-kloner så är det ändå ganska tungrott.

Krille har gett ut en del intressanta spel som Västmark och Skymningshem: Andra imperiet. Båda har enkla och bra regler som inte tar särskilt lång tid att sätta sig in i.

matthijs

Veteran
Hm, ja... Men jeg har levd med Draug i seks år nå, og trenger ikke mer som ligner :gremwink:

Krilles ting ser kule ut; de er stadig ganske tradisjonelle i formen.

Men noen av Dogma-spillene må vel ha prøvd ut nye retninger...?

Feliath

Swashbuckler
Nu tror inte jag på påhitt som »spel man måste ha spelat«, men du kan ju alltid kolla på Staden, om du har lust. Vi bor här och här.
Inget i tryck än, men duger dogmaspel ska väl det här också gå bra.

/Feliath — alla välkomna

matthijs

Veteran
Er "Staden" et ferdig spill...? Fra nettsidene ser det ut som om verken setting (laget via Lexicon) eller system (Numerologisk Metod 1 + 2) er ferdige?

(Eller mente du det mer som en invitasjon til å bli med og bygge "Staden"?)

Eleas

Hero
"Krilles ting ser kule ut; de er stadig ganske tradisjonelle i formen.

Men noen av Dogma-spillene må vel ha prøvd ut nye retninger...?"

Tja, ett av hans spel (Dogma, också) är ju Aki, och även om jag inte spelat det måste jag säga att det verkar... extremt radikalt. Och flummigt, naturligtvis, men det kan väl inte vara direkt fel? :gremsmile:

--Björn, med hatten full av LSD

Rising

Vila i frid
Jeg vet det har blitt laget en del indie-spill og en masse Dogma-spill, men jeg har ikke tid til å finne ut av alt det
Tja, det finns inte så många färdiga svenska spel av den typen du efterfrågar, faktiskt, men okej; de spel jag gissar att du kan ha glädje av är:

Aki. Vinnare av många priser; bl.a. mest nyskapande och bästa regler; i 2004 års dogmatävling. Jag citerar från spelet:

"Aki är förmodligen inte likt något rollspel som du någonsin
har spelat. Det handlar om relationer och intriger på en helt normal högstadie- eller gymnasieskola så som de porträtteras i diverse s.k. shoujo manga (dvs japanska serier riktade mot yngre kvinnor)."

Spelets regler är starkt relations- och berättarinriktade. Jag citerar ett avsnitt ur dessa:

"Det som driver Aki är att få egenskaper ”i spel”. Det är inte särskilt svårt att få egenskaper ”i spel”. Detta görs genom att kombinera en av ens egna relationer med någon annans attribut eller relation till ett så kallat egenskapspar. Relationen som används måste vara till den person vars egenskap används. Har du inte en relation till en viss person så kan du inte få in dennes egenskaper i spel. Har du flera relationer till personen vars egenskap ska in i spel så kan du välja vilken av dessa relationer som används. Resultatet av att få in egenskaper i spel är att relationen rollspelas, och attributet
är så att säga insatsen."

Urm... Jag kommer inte riktigt på något annat färdigt rollspel som du söker efter. Tellus kanske kan vara något? Det är ett science fiction-spel som fokuserar på diplomatiska och moraliska lösningar (det saknas helt stridsregler, till exempel, och spelet är utformat för att användas i konfirmationer. Det har visserligen inga särskilt annorlunda regler, men väl en annorlunda fokus)

Nä, vi är bättre på halvfärdiga grejer och koncept som visserligen redan är spelbara, men ännu inte "färdigpaketerade".

Där är indie-jänkarna bättre; de skriver ambitiöst färdigt sina spel och gör dem lättillgängliga, trots att man inte vill spela dem.

Rising

Vila i frid
B-listan:

Nu är jag partisk och postar sånt som jag själv skrivit. De tillhör B-listan av de spel du kan vara intresserad av.

Syfilis - Ett symboliskt rollspel om synd och skuld. I framtiden har en mänsklig präst rest ut i rymden för att missionera om den kristna tron för några primitiva rymdvarelser. Hans fanatiska övertygelse beror på den skuld han känner för att i sin ungdom ha gått till sängs med en fallen kvinna och ådragit sig könssjukdomen syfilis, och ironiskt nog så kommer han inte bara sprida den kristna tron till infödingarna, utan också denna sjukdom. Med förödande resultat.

Rymdvarelserna i sin tur är uppdelade i fyra olika släkten, som symboliserar människans fyra andliga stadier; den råe sällen, den blide poetiske varelsen, den vetgirige och kontemplerande filosofen, och slutligen den andligt upplyste. Rollpersonerna får gestalta någon av de halvblod som är missionärens avkommor, och sedan gäller det att klara sig bäst de kan innan de dukar under av antingen syfilissjukdomens sviter, den obarmhärtiga hettan på planeten, eller av skuld för begågna synders skull.

Mycket svårt att skriva äventyr till. Det verkar inte finnas något att göra.

---

Om du kan få ut något vettigt av Pookafiktum så är du rätt ball, förresten. Det är visserligen en rått tillyxad betaversion du tvingas kämpa med, men spelet i sig är vettigt.

Settingen är ungefär som i Alice i Underlandet; med en ond drottning som håller en rättegång/utredning för att ta reda på vem som har varit inne i hennes slott och utfört ett visst brott. De misstänkta är pookor (=knytt a la påskharen och hattmakaren; enligt spelet) som iofs inte vill dömas för brottet (för de vet mycket väl att straffet kommer bli halshuggning) men som ändå vill att alla ska veta att de kunnat utföra brottet om de bara hade velat. Det är en hederssak; alla vill bli erkända som en mästertjuv, men ingen vill bli halshuggen för det. Inte blir det enklare av att alla misstänkta pookor faktiskt lämnat efter sig ett par spår inne i slottet som talar om att de faktiskt varit inne på förbjuden mark...

Spelupplägget är såsom Baron von Munchaussen med ett integrerat deckarmoment; det är lika viktigt att lyssna på ens medspelare som det är att vara påhittig när det är ens egen tur att berätta.

---

Men som sagt. Det är B-listan, det. Kolla upp alla andra tips som nämns i den här tråden innan du (om ens då) vill gå vidare med dessa.

Feliath

Swashbuckler
Er "Staden" et ferdig spill...?
Vi betraktar det väl som färdigt i bemärkelsen spelbart, ja. Det är som sagt inte i tryck, och det är inte heller nedlagt, men vi har två färdiga produkter, Metropolitiska Sällskapets Tidskrift #176 och #177, för nedladdning på hemsidan.
Båda dessa produkter innehåller ett färdigt regelsystem.

Fra nettsidene ser det ut som om verken setting (laget via Lexicon) eller system (Numerologisk Metod 1 + 2) er ferdige?
Mycket lite av settingen har uppstått via Lexicon. Det mesta är skrivet på det vanliga sättet, så att säga.
Vad reglerna beträffar finns det som sagt ett komplett, spelbart system i varje nummer av MST, och därtill minst ett till i spelbart skick. Fler är på gång.

Eller mente du det mer som en invitasjon til å bli med og bygge "Staden"?
Inte eller, men också. Det är en rent doktrinal fråga för oss :gremsmirk:

Märk väl att Staden är ett rätt konstigt projekt rent strukturmässigt, så det är vanskligt att svara ordentligt på vissa saker. (Det finns till exempel inget enda officiellt regelsystem, och allt »utgivet« material avses vara in-game.)
Du är välkommen till vårt forum om du har fler frågor!

/Feliath — Dreigroschenoper

matthijs

Veteran
Da har jeg skrevet ut Aki og Syfilis :gremsmile: Syfilis virker som en veldig kul idé, ut fra beskrivelsen (så får jeg se om jeg finner ut hva spillerne skal gjøre).

Praetori

Warrior
Ok, MUTANT UA (Undergångens Arvtagare). Det e inget dogma spel. Men regelsystemet är busenkelt. Det går snabbt att spela å göra karaktärer. Och det har den där hederliga gamla MUTANT känslan.

Det e Järnringen förlag som gör spelet efter gamla Äventyrsspels medgivande.

Johan K

Gammal & dryg
För att nämna 2 spel bara sådär så skulle jag rekomendera dig Höstdimma, som är ett indiespel. Som du kan hitta mer info längre ner här på forumet.
Sedan så skulle jag rekomendera dig Muntant undergångens Avtagare åxå. ett oherhört trevligt & lättsamt spel.