Nekromanti HydroChock?

Krille

Super Moderator
"I vepen reglerna finns det ammo som ska orsaka Hydrostatiskchock med vad är det igentligen??????????"

Hydrostatisk chock är en otrevlig effekt som kan bli resultatet av höghastighetsammunition. I princip är det en chockvåg i vattnet i kroppen, som kan skada vävnad långt från anslagsområdet. En sådan chockvåg kan orsakas till exempel av extremt snabb ammunition (om projektilen färdas snabbare än ljudet i vatten uppstår en ljudbang som är en sådan chockvåg) eller om man på något sätt kan koncentrera anslaget till en kort skarp smäll, eller om projektilen är utformad så att en bogvåg uppstår när den borrar sig genom kroppen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Krellh

Warrior
Väldigt enkelt uttryckt är hydrostatisk chock när kulan tränger undan vätska på sin väg genom kroppen. Detta är allt som oftast betydligt farligare än själva sårkanalen. Grundregeln är att ju högre hastighet samt kaliber kulan har, desto större blir den hydrostatiska chocken.

En rolig sak man kan göra, som bygger på just denna princip, är att fylla en vanlig cola-burk med vatten. Sedan tar man sin trogna .357-revolver och sätter en kula i burken. Av den hastiga tryckökning som blir så exploderar burken på ett synnerligen vackert sätt. Det enda tråkiga med detta är att det inte funkar med klenare pistoler än .357 Jag har bland annat provat det med min 9mm, .22, .32 och lite annat, men då blir resultatet bara att burken skuttar till lite lätt och sen rinner vattnet ut ur hålet.
Roligast av allt var nog när en burk med Gillette rakgelé blev utsett till mål. Den small rätt ordentligt, och gelén spreds över hela skjutbanan. Sedan var lukten av parfym ganska markant i över en vecka framöver ;-)))

/Tobbelobbe

hatten

Swashbuckler
*fan* Tobbe jag hatar dig att få leka med pistoler ÄR så så jäkla skoj Uj va avundsjuk jag är.. *skrattar*
Jo pistoler kan man ha mycket roligt med faktist ytterst få saker är så funktionellt byggda och ändå så roliga och så vackra som vapen är..
Så ibland kan det vara svårt att tänka på att all denna kraft är byggd skapad enbart för att döda och skada folk..
Undrar HUR en video/kläder/TV/säng/dildo/soffor/bilar skulle se ut om de lade ner SÅ mycket kraft på att få den funktionell och effektiv inte bara "stjalad och modern i utseende" Fast i fallat bilar så är det i hög grad som effektivitet formar modet inte tvärt om..

*suck* det var flera ÅR sen jag lekte med pistol *suck*
*hmm* kanske borde börja bli aktiv inom hemvärnet igen då kan man få leka med Ak5 coh annat skoj... *ler*

Livet är en gåta utan enkla svar.

Krellh

Warrior
*hmm* kanske borde börja bli aktiv inom hemvärnet igen då kan man få leka med Ak5 coh annat skoj... *ler*

Gör som jag gjorde - gå med i närmaste pistolförening, och se sedan till att skaffa diverse olika licenser (visserligen tar det ett bra tag innan man kan få en licens, men det är det värt).

Muwahahahahaaaa!!! Farsan ringde mig häromdagen och meddelade att han hade fixat 500 plugg 9mm till mig!!! *glad* Som den fattiga student jag är så har jag inte haft råd att köpa ammo på bra länge nu. Dessvärre är all denna ammo arméns 39/b, så den går inte att ladda om. Fast å andra sidan blir det en massa lattjo smällande där man inte behöver gå runt och rota efter tomhylsor efteråt ;-)

/Tobbelobbe - saker som smäller är SKOJ!!! :)

Pendragon

Swashbuckler
hemvärnet har ak4 inte ak5... men den smäller ännu högre så det gör nog inget =)

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"