Nekromanti Hyggelmonster

zuntona

Swordsman
Dags att gå på jakt och ha kul.
Jag skulle vara intersserad av om några utformat några bra jakt taktiker när det kommer till att jaga hyggelmonster.
Sen undrar jag också hur tjock deras hud är och hur mycket en bit motsvarande ett delområde väger. Ytterligare funderingar jag har är om deras hud har någon speciell lukt som man måste använda parfym eller dylikt för att få bort.
Sen finns det några hyggelmonster någonstans som har högre än 15,15,15 i skydd.

"Buga er för Överrex Thorn." "Jag sparkar till snobb aset."

Berfa

Veteran
Tjenare!

någon jaktteknik kan jag inte komma på, jag skulle iof sätta upp fällor då de är för "bra" för att jaga på traditionellt sätt enligt mig...vid drivjakt skulle de antagligen bara ta sig runt drevet eller över...och ett pilbågsskott skulle kanske funka men då ska man ha tur då man antagligen är i en skog och de är snabba och hoppar samtidigt...och vid jaktpass skulle man nog sällan se dem.

Nu har jag inte Monster boken här så jag kan inte gämföra andra djur som kan tänkas användas till att göra vanligt läder, kommer inte ens ihåg om det finns med där.

Hmm...Härdat läder 0,30 kg/del
Plåt 0,60 kg/del

hmm...jag skulle nog sätta vikten till 0,45 kg/del...och sedan sänka krossskyddet då Hyggelmonstrets Krossskydd antagligen har med dess fysik att göra också...stickskadan kan man kanske behålla, huggskadan kanske jag skulle sänka aningen...är inte säker än =P

deras hud - unhudsfett kanske är någon centimeter skulle jag gissa på...för att vara exakt så är den 1,19 cm tjock =P haha

det med lukten är nog som med allt läder...det måste göras iordning för att användas annars ruttnar det och...ja...luktar illa! =)

Sedan en sista sak...Hyggelmonster är väl inte direkt mundanas vanligaste djur (varför kanske inte så många gjort rustningar av den) så att bara gå ut i en skog på måfå för att jaga hyggelmonster är nog ganska vinstlöst, tyvärr...IMHO

MvH
/Berfa, som hoppas att han ser ut att vara smart...iaf nu...skulle vara kul =P...hahaha

zuntona

Swordsman
Planerna att gå ut i en skog på måfå är det inte. Min rollperson är oerhört rik och vill därför ha en extremt unik rustning som inger respekt. Han tänker samla ihop ett stort jaktlag och tänker resa runt om så till andra sidan Mundana bara han hittar ett eller två hyggelmonster.

Vikten lär ju inte vara så tung. Det är ju satan ingen metall och anledningen till det höga skyddet skulle jag tro är för att det är något spec med den typen av hudfjäll och inte för att det väger så mycket.

Bail

Veteran
mitt förslag är att inte jaga ensam.....försök helst på monstret
när det sover ( om det nu gör det ). använd då kraftiga avståndsvapen ( som t.armborst ), se då till att måtta
och sikta mot huvudet och hoppas på att träffa hjärnan.
eller bringan så det blir hjärtat, eller varförinte halsen.
artärblödningar. X) självklart måste ni ha bra vapen om
itima konfrontationer skulle förekomma. :gremsmirk:

Berfa

Veteran
och sikta mot huvudet och hoppas på att träffa hjärnan.
eller bringan så det blir hjärtat, eller varförinte halsen.
Hyggelmonster Är ett huvud med ben...i princip iaf =)
så att träffa huvudet är nog inte så svårt om man skulle träffa, hjärtat borde ju också sitta någonstans frågan är bara vart! =)...halsen däremot är nog ganska obefintlig =)

/Berfa

Berfa

Veteran
ok =)...jo unikt blir det nog. =)...men frågan är om det syns vad det är om man gör läder av den och fixar en rustning? ett sätt skulle ju vara som man gör när man stoppar upp djur, men jag undrar om det skulle funka att göra en rustning av djuret då...kanske! =)

Skyddsvärdet beror nog till stor del på att det är en väldigt seg typ av skinn, och antingen skulle man kunna räkna det som vanligt läder och säga att skyddsvärderna kommer från hyggelmonstrets muskler och så...eller så räknar med det som att den har tjockare hud, som om det vore vanligt läder men dubbelt så tjock (antagligen ganska tjockt), det skulle då väga 0,60 kg /del...eller så kan man som jag, anse den som en speciell sorts hud som är segare men att krossskyddet sänks eftersom man inte har nått under utom sin egen kropp att ta emot med (gämför med ringbrynja).
Och det stärks också av neogames egen text:

Huden är mycket seg och kan variera från mörkgrön till rödbrun.
klart det är nått speciellt med huden...den är mycket seg...men mer än så är det nog inte. Jag tror att jag håller fast vid vikten tills någon övertalat mig. =)

/Berfa, som av någon anledning inte Orkar gå till skolan nu =)

zuntona

Swordsman
Jag ville ha någon speciell taktik mot just hyggelmonster inte vilken standard taktik som helst. Att man ska använda avståndsvapen och jaga i grupp var inte svårt att lista ut men jag mena om någon hade tips på speciella fällor eller dylikt.

Azdeus

Veteran
Det är inte så många som ger sig ut på hyggelmonsterjakt, när man väl är ute och jagar och stöter på ett hyggelmonster blir man nog rätt skraj, till och med den steinhart riddare som leder jakten. Dom smälter liksom rustningar! Vapen också för den delen.

Jag skulle väll tänka mig i så fall att man sätter sig på pass i ett träd med ett tungt armborst och en jävla massa skäktor. Det var det vi gjorde när vi stötte på ett hyggelmonster i Jargien. Vi bosatte oss uppe i ett träd och fyllde den med så många skäktor vi kunde.