Nekromanti Hygien i Mundana

DAKRilla

Hero
Hur pass hygieniska är man i Mundana egentligen? Då är det väl främst adeln och "finare folk" jag är intresserad av. T.ex. hur ofta badar de, när byts och tvättas kläder, hur och hur ofta rakar sej männen (vad är en acceptabel skäggstubb?), används parfym regelbundet o.s.v. Jag förstår att detta varierar från kultur till kultur och person till person, men ett generelt svar duger fint.

Baron Marak

Swordsman
"Skitpinnen" tror jag används mycket. Och huruvida det är så hygieniskt vet jag inte.
Däremot så har dvärgarna ganska bra hygien skulle jag tro. De bor ju tätt under jorden så de måste nog hålla sig rena från matrester. Däremot så kanske de inte behöver lukta så gott. Näsan är redan så igenslammad av damm så det finns inte så mycket att lukta med.

Big Marco

Läskig
Re: Hygien i Samväldet

En av de få kulturerna som är riktigt renliga är cirefalierna, där det är kotym att bada minst ett par gånger i veckan och byta kläder relativt ofta. Det är också denna renlighet som har gjort att de cirefaliska kirurgerna är såpass eftertraktade.

Renligheten genomsyrar alla samhällsskick i Samväldet.

Helmgast
Bönder badar på juldagen. annars är det "fjolligt" eller "omanligt" eller nåt sånt. (Kan hända att man badar i nån sjö, men inte för att tvätta sig, förresten finns det knappt sjöar i Mundana.)

Cirefalier badar dygnet runt hela tiden för att vara civiliserade. Kan tänka mig att fina sabrier (conrier) gillar hygien också.

Annars så kostar hygien för mycket tid och pengar till "ingen nytta" (hälskunskap var inget man kunde så mycket om). Dessutom fanns det inget "fräschhetsmode" som det finns idag (folk duschar varje dag och tar munvatten och deo et cetera).

Luktar en soldisk adelsdam illa så tvättar hon sig inte, hon tar sabrisk parfym!

DAKRilla

Hero
Jag visste att jag hade såååå rätt då jag valde att spela en Falier! Men frågan om skäggstubben kvarstår.

cernael

Warrior
Re: Hygien i Mundana (OT)

Annars så kostar hygien för mycket tid och pengar till "ingen nytta" (hälskunskap var inget man kunde så mycket om). Dessutom fanns det inget "fräschhetsmode" som det finns idag (folk duschar varje dag och tar munvatten och deo et cetera).
Jag läste någonstans (har för mig att det var i "Den nakna apan" av Desmond Morris, men jag är inte säker) att det egentligen inte är hälsosamt att vara så pass renliga som vi (...nåja. De festa av oss, iaf.) är.
Anledningen till att vi tvättade oss var istället att få bort feromonerna i svetten, så att alla inte blev så...ehh...pilska att samhället inte fungerade.

Har jag för mig.

/Cernael san

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Hygien hos de spetsörade

Kan man anta att alver är i gemen mer renliga än din genomsnittliga vanar ?

/Naug

Krille

Super Moderator
Re: Hygien hos de spetsörade

"Kan man anta att alver är i gemen mer renliga än din genomsnittliga vanar ?"

Man kan anta att en kiriya definitivt är det, och förmodligen även sanari och thism. Pyar är lika skitiga som den lokala kulturen, léaram är lika skitiga som tokon (dvs även där den lokala kulturen), och henéa är alldeles kladdiga på grund av sin kroppsmålning.

Carl Johan Ström

Swordsman
Jargierna är också renliga

Jargierna är renliga av sig de också. Bönderna är naturligtvis lika lortiga som de framställs i Monty Python and the Holy Grail... :)

MVH
CJS

Helmgast

Vi lever ju längre nu. Men är mer allergiska. Och det kanske det är värt...

Helmgast
Re: [ot]

Nåt seriöst företag finns det väl som gör toarullshållare. Kolla på Gula Sidorna.

cernael

Warrior

Vi lever ju längre nu. Men är mer allergiska. Och det kanske det är värt...
Jag tvivlar på att vår längre livslängd direkt har med hygienen att göra...(däremot har den att göra med läkekonsten, som visserligen är besläktad...men inte helt samma sak.)

/Cernael san

Krille

Super Moderator

"Jag tvivlar på att vår längre livslängd direkt har med hygienen att göra...(däremot har den att göra med läkekonsten, som visserligen är besläktad...men inte helt samma sak.)"

Preventiv läkekonst är också läkekonst. Och det är precis det som hygien är - man botar sjukdomar innan man blir sjuk genom att tvätta bort dem. Faktum är att undermålig hygien, orsakad av dålig avfallshantering och förorenat vatten, är förmodligen en av de största sjukdomsbringarna i tredje världen idag.