Nekromanti Hypokognia

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Som utlovat i mitt 1300ade inlägg kommer här ett litet rollspel som jag har knåpat ihop. Det är säkert få som har missat den reklamkampanj som bedrivits de senaste dagarna, i vilka sådana här banners har varit synliga i inte mindre än sju forumprofilers signaturer;



Spelets första frö såddes i och med ett berömt slag i huvudet och hr legat någonstans därbak och grott sedan dess. Tanken var ursprungligen att det skulle bli ett dogmabidrag, men spelet fick på sitt sätt ett liv för sig själv, och expanderade till oväntade proportioner.

Så, jag ger er Hypokognia, ett rollspel i en faantastisk drömvärld där din egen fantasi kan vara ditt bästa verktyg och värsta fiende på samma gång. Men jag ska inte brätta för mycket omedelbart, jag vill ju att ni ska läsa det också...

Så... Ladda ner Hypokognia, och berätta vad ni tycker, spinn vidare på konceptet eller gör något annat roligt. Jag är gärna ute efter fler roliga yrkesklasser, kul platser eller drömmska varelser, så om ni kommer med kul idéer är det inte alls osannolikt att jag illustrerar dem och slänger in dem...

Här finns spelet att finna;
-hem.passagen.se/markaber/hypokognia.pdf

/Mask
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Det ser otroligt professionellt ut

Första intryck:
Snyggt!

Andra intryck:
Fan... Va snyggt det är :gremwink:


Spontan fråga:
Har du gjort teckningarna och layouten själv?



För att vara en idé tagen ifrån ett slag i huvudet så måste jag säga att det är ett ytterst coolt koncept. "Världen har psykiska problem" liksom, hur coolt är inte det på en skala :gremsmile:

Men är det här hela spelet? Det här känns mest som en slags introduktion? Jag ser ingen regelkärna t.ex. Eller är jag blind? :gremconfused:


/Naug, svårt imponerad
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Det ser otroligt professionellt ut

Har du gjort teckningarna och layouten själv?

Jadå, orginalbilderna är scannade saker som jag ritat på resan till och från Småland(bussar är trista) samt från småland till skåne och tillbaka(bilar är inte bättre).

Allting är sedan scannat och färglagt i photoshop. Layouten är det jag som har gjort den med.

"Men är det här hela spelet? Det här känns mest som en slags introduktion? Jag ser ingen regelkärna t.ex. Eller är jag blind? "

Regelkärnan finns i en beta from sida VIII. Det här är främst tänkt att vara något som sätter igång fantasin, och som ska byggas på efterhand, inte hela spelet.

Kul att du gillade hur det såg ut :gremsmile:

/Mask
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Fantastiskt!

Oj oj oj, vad bra det här var.

Det finns några små stavfel och några ställen där en bild skymmer delar av texten, men det är ju bara småsaker. Reglerna känns inte helt lätta att greppa vid första genomläsningen, eftersom de ju knappast är av en typ man sett förut, men jag gillar verkligen Fantasi, Förstånd, Flexibilitet och Fysik.

Men världen... Det här är det mysigaste jag har läst på mycket länge. Världen känns komplett och sammanhängande, trots att den är så nyskapande och surrealistisk. Det jag kommer att tänka på är sinisas Världens höst, och den som känner mig (elelr har vett att kolla in min profil till vänster) vet att det är ett omdöme jag inte ger lättvindigt. Spelet skulle bli en storsäljare om det var White Wolf som hade gjort det. :gremsmile: Bilderna är fantastiskt stämningsfulla, men det har jag väl kommenterat förr.

Det här har du verkligen gjort bra. Jag ser fram emot upplagan i hårdpärm med fyrfärgstryck. :gremlaugh:


/Dimfrost, kommenterar kanske mer i detalj imorgon. Kanske. :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
You ain't in the box now, Billy Boy

-hem.passagen.se/markaber/hypokognia.pdf

Du vet att det går att göra länkar i forumet proper, va? :gremwink:

Jag faller in i den allmänna komplimangkören och påpekar att det är väldigt snyggt. Jag ska försöka ta mig tid att läsa igenom det och kommentera senare.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Tjusigt!

Ser helschysst ut vid en snabb genombläddring. Ska ta och läsa det ordentligt när jag har tid :gremsmile:
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Har inte läst igenom det än, utan bara scrollat lite upp och ner på skärm. Första intrycket är helt enkelt att det ser förbannat snyggt ut. Texten och idéerna får jag väl säga något om senare.

Nå, jag gillar verkligen bilderna. Vad jag har förstått av konceptet ger de verkligen rätt känsla, vilket jag tycker är ett viktigt mål med bilder i rollspel. Synd bara att jag inte har tillgång till färgskrivare.
Typsnittet verkade en aning svårläst, men det var jädrigt snyggt :gremlaugh:

Jag kommer tillbaka och säger någonting mer välgrundat när jag har läst igenom det.

Zap
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
*fånleende*

Tack så mycket för de fina orden, treligt att du tyckte om det :gremsmile:

Vad är det med reglerna som är svårt att greppa? Kan du sätta fingret på det? Ifall det var så att det helt enkelt var mitt fel för att jag inte förklarat bra nog?

/Mask
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Litet svar.

"Mask har gjort det igen", tänkte jag säga, men eftersom alla andra har berömt dig för dina bilder så blir det lite tjatigt att börja i den änden. Det visar kanske hur viktigt det är att presentera sina verk på ett attraktivt sätt, vilket du alltså kan, och även lägga in intressanta saker i det (jag tänker på MSTs framsida) så du kanske kommer få vänja dig vid det.. :gremwink:

Hur som helst så tror jag att du har en lysande framtid framför dig, och iochmed det här inlägget så tror jag att du kommer börja ses som en "Rising Jr" på forumet.

Listor.. Varför börjar jag prata om listor? Ni får se. :gremwink:
Jag är kluven i frågan om listor. Listor på yrken och besvärjelser kan vara tråkiga, och jag vill helst ha total improvisation möjlig, men dom kan också vara inspirerande. Till och med i sina regler, eftersom lagom begränsningar och möjligheter är vad som gör rollspelet intressant.. Här visar du verkligen på just det: Enbart tre yrken, som enligt beskrivningarna (utrustningslistan) är rätt likriktade (kanske har du gått för långt där, för nog är exempelbilderna häftiga, men det kanske blir lite tjatigt att spela just dom hela tiden) men som ALLA får mig att vilja spela dom. Genialiskt, ett spel med bara de tre ballaste yrkena.. Jag vill faktiskt spela alla tre.. :gremwink: Små inspirationskorn av guld istället för en massa världsbyggargrus inspirerar fram resten av världen om dom funkar, och det har du lyckats med här.

Det märks i hela din produktion, din inriktning, så att säga. Det är iallafall något jag känner, att en del spel (främst datorspel som Half-Life och andra stora FPS) försöker vara allt, och dessa slår också störst om de lyckas, men oftast så blir det bäst att göra något som är lagom inriktat och vet sina begränsningar. Här kanske jag har att lära, för jag vill alltid göra stooora vidomspännande flexibla regler som täcker allt och som samtidigt har sin egen känsla, men det är svårt som fan.

Här tycker jag du gått in väl för detta som sagt, att göra smarta korn som inspirerar i ett lagom nischat spel. Du har också gjort en bra avvägning av sådant "alla gillar" och egen prägling. Bra avvägt, grabben! Och orden, som också är en del av detta, är suveräna. Hypokogniteten, realiteten, paranormen, predestinering.. Latiniserad svenska at its finest! Allt detta är ytterligare tecken på att du kan presentera ditt spel på ett utmärkt sätt.

Reglerna, slutligen, har tre mycket, mycket starka punkter.
1. Man kan satsa.
2. Det finns en slags "Form och Erfarenhet" som du säger det. :gremwink:
3. Det finns en dualitet mellan fantasi och förstånd.
Sådant är tecken på ett bra spel, och utmärkt smak. :gremgrin:
Åh, och dom verkar enkla sin komplexitet också.
Bara en sak, du borde förklara det här med att satsa stickor bättre och tidigare, som det är nu dyker det upp rätt plötsligt om man undrar om man missat något. ("Satsa stickor? Hur gör jag det?") Iallafall så var det intrycket jag fick, även om jag, som den erfarna rollspelare och konstruktör jag är, kunde föreställa mig vad det handlade om relativt kvickt. :gremwink:

Mer kritik? Nja.. Problemet med att nischa och balansera sitt spel bra är att om man dessutom presenterar det snyggt så är blir det inte så mycket som saknas utan att man får göra om spelet, och det är mer spån än kritik.. :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Kan man visst! [ANT]

Man kan visst länka till Passagen, men Passagen vägrar släppa ifrån sig något om referrern och filtypen är fel (referrern är inte tom eller Passagen själv, och filtypen är något annat än html eller text). Nitpick, jag vet, men...

Tips till Passagen-ägare: bygg en nerladdningssida. Den behöver inte vara stor - i princip en länk till filen. Lägg den också på Passagen.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Svar-till-svaret

"Det visar kanske hur viktigt det är att presentera sina verk på ett attraktivt sätt, vilket du alltså kan, och även lägga in intressanta saker i det (jag tänker på MSTs framsida) så du kanske kommer få vänja dig vid det.. "

Vänja mig vid vad? Att rita MSTs framsida? Jag tycker bara det är kul när folk uppskattar vad jag håller på med, och jag lägger ju ganska stor vikt med hur det presenteras, så det uppskattas ju :gremsmile:

"iochmed det här inlägget så tror jag att du kommer börja ses som en "Rising Jr" på forumet."

Hehe :gremsmile: Tja, det är väl bara trevligt att likställas med Rising, han är ju utan tvekan den mest innovativa personen på forumet, om man frågar mig :gremsmile:

Men, jag förstår kopplingen, och jag var faktiskt lite orolig för att folk bara skulle se det som någon taskigt rising-wannabe-spel. Om folk gör den kopplingen är det synd, för det här konceptet känner åtminstone jag verkligen är mitt och inte ett rollspel av någon känd film eller någon annans rollspel. Och jag tycker att det blev bra, även om det rent kosmetiskt har vissa likheter med vad rising får ur sig.

"Här visar du verkligen på just det: Enbart tre yrken, som enligt beskrivningarna (utrustningslistan) är rätt likriktade (kanske har du gått för långt där, för nog är exempelbilderna häftiga, men det kanske blir lite tjatigt att spela just dom hela tiden) men som ALLA får mig att vilja spela dom."

Tja, tyvärr var det så att de här tre yrkesklasserna mestadels är tänkta som exempel och rekommendationer för de som vill bygga eget. Det här är trots allt bara tre av sysselsättningarna i New London, inget mer. Jag har ju skrivit en paragraf om hur man gör sina enga sysselsättningar, och att modda de existerande sysselsättningarna borde då inte vara något större problem, tycker man.

Jag tror faktiskt att illustrationer motverkar hurpass "fritt" man tolkar ett yrke, om jag ska vara ärlig. Man får lixom en bild av "Aha, så ser en brittisk polis ut!", så...

"Bara en sak, du borde förklara det här med att satsa stickor bättre och tidigare, som det är nu dyker det upp rätt plötsligt om man undrar om man missat något. ("Satsa stickor? Hur gör jag det?") Iallafall så var det intrycket jag fick, även om jag, som den erfarna rollspelare och konstruktör jag är, kunde föreställa mig vad det handlade om relativt kvickt. "

Ah, tack... Det där var en såndär sjävlklarthet(för mig) att jag förmodligen glömde skriva det efter att ha tagit det så självklart i allt regelklur... :gremsmile:

"Mer kritik? Nja.. Problemet med att nischa och balansera sitt spel bra är att om man dessutom presenterar det snyggt så är blir det inte så mycket som saknas utan att man får göra om spelet, och det är mer spån än kritik.. "

Jag funderar faktiskt på att göra hypokognia-spinoffs... Typ, "Hypokognia 2000", "Hypokognia — Happylands: US of A". "Tribal Hypokognia" och en massa annat bjäfs, typ...

Jag kanske gör ett yrkestillägg och/eller en monstermodul, eller något...

Önskemål? :gremsmile:

/Mask
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Kan tänka mig det. [ANT]

Haha, just det. Det är riktigt, riktigt läckert, men dess G såg lite väl arbetat ut för att det skulle kunna vara ett brödtexttypsnitt.
Nå, det går nog bra. :gremsmile:

Zap, som fortfarande inte läst spelet
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
För det första: jag hade tänkt delta lite mer aktivt i din reklamkampanj, men jag kom mig liksom inte för att skriva några inlägg medan jag hade bannern i signaturen :gremblush:

Nåja, det här är ju riktigt snyggt, och ser dessutom riktigt spelbart ut. Jag tror att det finns en viss risk att du får höra mycket sånt och relativt lite synpunkter på innehållet och reglerna och så, men du får väl skylla dig själv när du gör ett så snyggt spel...

Jag gillar spelvärlden (och är imponerad över att du gjorde så mycket av en smäll i huvudet), speciellt tycker jag att du har lyckats kombinera frihet för spelarna att göra nästan vad de vill av spelet (här räknas spelledaren till spelarna, förstås) med en tydlig vision av vilken sorts värld det är. Det är två saker som egentligen borde vara svåra att kombinera, men när det lyckas blir det bra. Och nu lyckades det.

För övrigt anser jag att luftballongen bör ses som ett föredöme och ett exempel för alla imaginära luftfarkoster hädanefter.

JPS
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Kan tänka mig det. [ANT]

"Zap, som fortfarande inte läst spelet "

Låt mig veta vad du tycker när du läst det :gremsmile:
(Förvisso har du redan kommenterat texten...höhö :gremwink: :gremtongue: )
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: *fånleende*

Jag vet inte riktigt. Det var bara min tanke efter en snabb genomläsning, att jag inte riktigt hade koll på reglerna. Om det hade varit "slå 1Tx mot färdighetsvärde" eller liknande standardmodell hade det ju gått snabbare att ta till sig. Jag koncentrerade mig på världen, helt enkelt. Det blir säkert klarare vid en andra genomläsning.

Och sen kom jag på en idé på ett yrke som kanske går att göra något av. Nämligen cirkusartister, som specialiserat sig på att spåra upp monster, tämja dem och "göra dem verkligare" så att folk inte har lika lätt att bortförklara dem med filosofi, monologer eller liknande. Sedan skulle de ju kunna lite akrobatik och andra tuffa grejer också. Man kanske kan utveckla det här till något vettigt?


/Dimfrost
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
cooyah! hypokognia a sweet and dandy game

Ser grymt snyggt ut, vackra illustrationer, skittungt koncept. Har inte detaljläst dock. Skriver ut i skolan snart och tar tag i läsandet på riktigt. Jag lär dock inte bli annat än mycket positivt inställd till spelet.
 
G

Guest

Guest
Starkt jobbat, personer som du behövs om vi ska ha ett intressant rollspelssortiment i fortsättningen!
 
Top