Zaphod_UBBT
Swordsman
- Joined
- 25 Mar 2002
- Messages
- 531
Kommentarer
Tjenare!
Nu har jag läst Hypokognia, och de spontana reaktionerna var lite delade.
Å ena sidan är det välgjort, fantasifullt, intelligent och en massa annat trevligt.
Å andra sidan känner jag det som ett spel som lider lite av det som jag kallar för litteratursyndromet. Själv kommer jag jämt och ständigt på sådana spel, och de koncepten är ofta de mest lockande. Grejen är att många koncept är hur underbara som helst; skitcoola, nyskapande, inspirerande, mysmystiska och underbara världar flödar ständigt genom huvudet. Jag klurar i ett tag och kommer sedan fram till att det inte gör sig så jädra bra som rollspel egentligen - att det helt enkelt är ett litteraturkoncept, något som skulle passa bättre som bok, dikt, musik, eller kanske film. Jag tycker att Hypokognia lider lite av det, för jag tänkte när jag hade läst klart det att "fy helsike vilket coolt koncept, fast jag kommer nog aldrig spela det".
Jag skulle gärna spela ett konventsäventyr (att du inte dyker upp på GothCon och spelleder ett konventsäventyr i vårt IndieCon-arrangemang!) eller någon enstaka spelsession av det här spelet, men det är ett typiskt sådant rollspel som jag inte kommer spela något att tala om.
Så, tja. Jag gillade det, men kommer förmodligen inte spela det.
Nå, lite mer konkreta åsikter och funderingar också.
Jag gillade verkligen att det blev till en liten dualitet mellan Förstånd och Fantasi. Jag gillade även de olika skolornas inriktningar och egenheter. Det kändes helt rätt.
Bilderna - självklart snygga, precis som alla säger. Du har inte bara gjort förbannat snygga bilder, utan också bilder som passar helt rätt in i den känsla som jag fick av texten.
Gillar greppet att skriva större delen av spelet som ett brev ur själva spelvärlden.
Layouten gjorde mig lite kluven. Det ser jädrigt bra ut, men det hade kunnat göras bättre (eller åtminstone annorlunda ) Typsnittet som vi babblat lite om är snyggt, och när man vant sig var det även läsligt. Står dock fast vid att det nog hade varit mer lyckat att sätta det i ett "riktigt" typsnitt, och istället skapat rätt attityd med rubriker eller andra typografiska grepp. Att ha ett annat brödtexttypsnitt skulle nog tagit bort fokus lite från texten, och istället gjort det lättare att koncentrera sig på innehållet.
Ramarna runt texten tyckte jag var snygga, men lite för mycket, helt enkelt. De gick in lite för mycket i satsytan, och distraherade åtminstone mig litegrann. Att de virvlar ut i marginalerna med lite jox är dock inget jobbigt.
Nå, det där var egentligen bara tjafs om småsaker. Jag tycker verkligen att det grafiska intrycket (förutom bilderna) var riktigt bra, även om det inte uppnått perfektion.
Och så, det nästan viktigaste - ett skitroligt koncept! Som sagt kunde det nog passat ännu bättre som en novellsamling eller något i den vägen, men jag har absolut ingenting emot det som rollspel heller. Skön grundidé som du har byggt ut på ett intelligent och inspirerande sätt.
Som du ser i mina kommentarer är det i stort sett ganska oklanderligt, och det man kan anmärka på är mest detaljpill. (Jag gjorde inga stora ansträngningar att sätta mig in i regelsystemets för- och nackdelar, och har därför inga kommentarer om det. Det verkade fullt juste, dock.) Det enda stora och vettiga jag har att säga emot det här mysiga liret är ett ganska stort problem - det är som sagt ett sådant spel som jag förmodligen aldrig kommer spela.
Men är du som jag så lider du inte så enormt av det, då åtminstone jag sysslar med rollspelsmakande först och främst för processens skull, och inte produktens.
Nå, keep up the good work, för du har både talang och fräscha idéer. Ser gärna massvis av mer konkreta saker från din sida.
Zap
PS.
Hmmm. Helt apropå ingenting: konceptet påminde mig om Dorm. Läste du den tråden? Jag spånade en gång för ett bra tag sedan en del på ett spel som jag kallade för Dorm. Grundidén har vissa likheter med Dorm, men det är absolut inga lika spel. Fanns dock en Drömvärld, och tanken att allt som människor tror på kunde bli sanning hade jag också.
DS.
Tjenare!
Nu har jag läst Hypokognia, och de spontana reaktionerna var lite delade.
Å ena sidan är det välgjort, fantasifullt, intelligent och en massa annat trevligt.
Å andra sidan känner jag det som ett spel som lider lite av det som jag kallar för litteratursyndromet. Själv kommer jag jämt och ständigt på sådana spel, och de koncepten är ofta de mest lockande. Grejen är att många koncept är hur underbara som helst; skitcoola, nyskapande, inspirerande, mysmystiska och underbara världar flödar ständigt genom huvudet. Jag klurar i ett tag och kommer sedan fram till att det inte gör sig så jädra bra som rollspel egentligen - att det helt enkelt är ett litteraturkoncept, något som skulle passa bättre som bok, dikt, musik, eller kanske film. Jag tycker att Hypokognia lider lite av det, för jag tänkte när jag hade läst klart det att "fy helsike vilket coolt koncept, fast jag kommer nog aldrig spela det".
Jag skulle gärna spela ett konventsäventyr (att du inte dyker upp på GothCon och spelleder ett konventsäventyr i vårt IndieCon-arrangemang!) eller någon enstaka spelsession av det här spelet, men det är ett typiskt sådant rollspel som jag inte kommer spela något att tala om.
Så, tja. Jag gillade det, men kommer förmodligen inte spela det.
Nå, lite mer konkreta åsikter och funderingar också.
Jag gillade verkligen att det blev till en liten dualitet mellan Förstånd och Fantasi. Jag gillade även de olika skolornas inriktningar och egenheter. Det kändes helt rätt.
Bilderna - självklart snygga, precis som alla säger. Du har inte bara gjort förbannat snygga bilder, utan också bilder som passar helt rätt in i den känsla som jag fick av texten.
Gillar greppet att skriva större delen av spelet som ett brev ur själva spelvärlden.
Layouten gjorde mig lite kluven. Det ser jädrigt bra ut, men det hade kunnat göras bättre (eller åtminstone annorlunda ) Typsnittet som vi babblat lite om är snyggt, och när man vant sig var det även läsligt. Står dock fast vid att det nog hade varit mer lyckat att sätta det i ett "riktigt" typsnitt, och istället skapat rätt attityd med rubriker eller andra typografiska grepp. Att ha ett annat brödtexttypsnitt skulle nog tagit bort fokus lite från texten, och istället gjort det lättare att koncentrera sig på innehållet.
Ramarna runt texten tyckte jag var snygga, men lite för mycket, helt enkelt. De gick in lite för mycket i satsytan, och distraherade åtminstone mig litegrann. Att de virvlar ut i marginalerna med lite jox är dock inget jobbigt.
Nå, det där var egentligen bara tjafs om småsaker. Jag tycker verkligen att det grafiska intrycket (förutom bilderna) var riktigt bra, även om det inte uppnått perfektion.
Och så, det nästan viktigaste - ett skitroligt koncept! Som sagt kunde det nog passat ännu bättre som en novellsamling eller något i den vägen, men jag har absolut ingenting emot det som rollspel heller. Skön grundidé som du har byggt ut på ett intelligent och inspirerande sätt.
Som du ser i mina kommentarer är det i stort sett ganska oklanderligt, och det man kan anmärka på är mest detaljpill. (Jag gjorde inga stora ansträngningar att sätta mig in i regelsystemets för- och nackdelar, och har därför inga kommentarer om det. Det verkade fullt juste, dock.) Det enda stora och vettiga jag har att säga emot det här mysiga liret är ett ganska stort problem - det är som sagt ett sådant spel som jag förmodligen aldrig kommer spela.
Men är du som jag så lider du inte så enormt av det, då åtminstone jag sysslar med rollspelsmakande först och främst för processens skull, och inte produktens.
Nå, keep up the good work, för du har både talang och fräscha idéer. Ser gärna massvis av mer konkreta saker från din sida.
Zap
PS.
Hmmm. Helt apropå ingenting: konceptet påminde mig om Dorm. Läste du den tråden? Jag spånade en gång för ett bra tag sedan en del på ett spel som jag kallade för Dorm. Grundidén har vissa likheter med Dorm, men det är absolut inga lika spel. Fanns dock en Drömvärld, och tanken att allt som människor tror på kunde bli sanning hade jag också.
DS.