Nekromanti Hypokognia

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Kommentarer

Tjenare!

Nu har jag läst Hypokognia, och de spontana reaktionerna var lite delade.

Å ena sidan är det välgjort, fantasifullt, intelligent och en massa annat trevligt.

Å andra sidan känner jag det som ett spel som lider lite av det som jag kallar för litteratursyndromet. Själv kommer jag jämt och ständigt på sådana spel, och de koncepten är ofta de mest lockande. Grejen är att många koncept är hur underbara som helst; skitcoola, nyskapande, inspirerande, mysmystiska och underbara världar flödar ständigt genom huvudet. Jag klurar i ett tag och kommer sedan fram till att det inte gör sig så jädra bra som rollspel egentligen - att det helt enkelt är ett litteraturkoncept, något som skulle passa bättre som bok, dikt, musik, eller kanske film. Jag tycker att Hypokognia lider lite av det, för jag tänkte när jag hade läst klart det att "fy helsike vilket coolt koncept, fast jag kommer nog aldrig spela det".

Jag skulle gärna spela ett konventsäventyr (att du inte dyker upp på GothCon och spelleder ett konventsäventyr i vårt IndieCon-arrangemang!) eller någon enstaka spelsession av det här spelet, men det är ett typiskt sådant rollspel som jag inte kommer spela något att tala om.

Så, tja. Jag gillade det, men kommer förmodligen inte spela det.


Nå, lite mer konkreta åsikter och funderingar också.

Jag gillade verkligen att det blev till en liten dualitet mellan Förstånd och Fantasi. Jag gillade även de olika skolornas inriktningar och egenheter. Det kändes helt rätt.

Bilderna - självklart snygga, precis som alla säger. Du har inte bara gjort förbannat snygga bilder, utan också bilder som passar helt rätt in i den känsla som jag fick av texten.

Gillar greppet att skriva större delen av spelet som ett brev ur själva spelvärlden.

Layouten gjorde mig lite kluven. Det ser jädrigt bra ut, men det hade kunnat göras bättre (eller åtminstone annorlunda :gremsmile: ) Typsnittet som vi babblat lite om är snyggt, och när man vant sig var det även läsligt. Står dock fast vid att det nog hade varit mer lyckat att sätta det i ett "riktigt" typsnitt, och istället skapat rätt attityd med rubriker eller andra typografiska grepp. Att ha ett annat brödtexttypsnitt skulle nog tagit bort fokus lite från texten, och istället gjort det lättare att koncentrera sig på innehållet.
Ramarna runt texten tyckte jag var snygga, men lite för mycket, helt enkelt. De gick in lite för mycket i satsytan, och distraherade åtminstone mig litegrann. Att de virvlar ut i marginalerna med lite jox är dock inget jobbigt.
Nå, det där var egentligen bara tjafs om småsaker. Jag tycker verkligen att det grafiska intrycket (förutom bilderna) var riktigt bra, även om det inte uppnått perfektion. :gremlaugh:

Och så, det nästan viktigaste - ett skitroligt koncept! Som sagt kunde det nog passat ännu bättre som en novellsamling eller något i den vägen, men jag har absolut ingenting emot det som rollspel heller. Skön grundidé som du har byggt ut på ett intelligent och inspirerande sätt.


Som du ser i mina kommentarer är det i stort sett ganska oklanderligt, och det man kan anmärka på är mest detaljpill. (Jag gjorde inga stora ansträngningar att sätta mig in i regelsystemets för- och nackdelar, och har därför inga kommentarer om det. Det verkade fullt juste, dock.) Det enda stora och vettiga jag har att säga emot det här mysiga liret är ett ganska stort problem - det är som sagt ett sådant spel som jag förmodligen aldrig kommer spela.
Men är du som jag så lider du inte så enormt av det, då åtminstone jag sysslar med rollspelsmakande först och främst för processens skull, och inte produktens.

Nå, keep up the good work, för du har både talang och fräscha idéer. Ser gärna massvis av mer konkreta saker från din sida.

Zap

PS.
Hmmm. Helt apropå ingenting: konceptet påminde mig om Dorm. Läste du den tråden? Jag spånade en gång för ett bra tag sedan en del på ett spel som jag kallade för Dorm. Grundidén har vissa likheter med Dorm, men det är absolut inga lika spel. Fanns dock en Drömvärld, och tanken att allt som människor tror på kunde bli sanning hade jag också.
DS.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Kommentarer

"att det helt enkelt är ett litteraturkoncept, något som skulle passa bättre som bok, dikt, musik, eller kanske film. Jag tycker att Hypokognia lider lite av det, för jag tänkte när jag hade läst klart det att "fy helsike vilket coolt koncept, fast jag kommer nog aldrig spela det"."

Nah, det är lungt, faktum är att jag inte riktigt trott att någon skulle kunna spela det. Jag är förvånad över att jag lyckades förmedla det rätt till så många. Men spelas ska det, tydligen, eftersom Feliath har krävt att jag ska spelleda det någon gång. Så så som det ser ut nu blir det väl så att jag får knappsa ihop ett äventyr till DanCon III, och hoppas att Dante lägger det på någon lämplig tid som jag kan närvara(som exempelvis första lördan på sportlovet *blink, blink till dante*).

Och Hypokognia var aldrig riktigt tänkt som något annat än one-shots, egentligen. Det är en såpass interaktivt spelvärld att fisktanken skulle kunna demolera den helt. :gremsmile:

Bra åsikter om layouten och så, men jag vill i mitt försvar säga att det är mer eller mindre bör ses som en introduktionsversion, även layouten. Det är alltså inte sådär jättemycket tid lagt på det som jag brukar lägga på saker...

Och kanterna SKA vara för mycket :gremwink:

"konceptet påminde mig om Dorm. Läste du den tråden?"

Nej, tyvärr, den har jag inte gjort... Jag får kolla upp den när jag har tid :gremsmile:
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Kommentarer

Juste. Det verkar som att vi är ganska överens om vad det här spelet är.

"Bra åsikter om layouten och så, men jag vill i mitt försvar säga att det är mer eller mindre bör ses som en introduktionsversion, även layouten. Det är alltså inte sådär jättemycket tid lagt på det som jag brukar lägga på saker..."

Haha. Var man gör vad de är bra på, helt enkelt, så jag kommenterar layout :gremlaugh:
Allvarligt talat såg jag att det inte var fullbordat på den fronten, då det var en hel del rena fel, som textsnuttar som försvinner bakom bilder och liknande. Du är ursäktad, men som sagt står jag kvar i typsnittsfrågan :)

"Och kanterna SKA vara för mycket"

Hehe. Då är de också OK. Så länge saker är gjorda med uppsåt, och inte av misstag, är acceptansnivån mycket högre.

"Nej, tyvärr, den har jag inte gjort... Jag får kolla upp den när jag har tid"

Det är nog inte mycket att kolla upp. Det är ett alldeles för långt inlägg om alldeles för lite vettigt. :gremlaugh: Det var i början av min rollspelsmakarbana, så du får inte slå mig för det.

Zap
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Kommentarer

Juste. Det verkar som att vi är ganska överens om vad det här spelet är.

"Bra åsikter om layouten och så, men jag vill i mitt försvar säga att det är mer eller mindre bör ses som en introduktionsversion, även layouten. Det är alltså inte sådär jättemycket tid lagt på det som jag brukar lägga på saker..."

Haha. Var man gör vad de är bra på, helt enkelt, så jag kommenterar layout :gremlaugh:
Allvarligt talat såg jag att det inte var fullbordat på den fronten, då det var en hel del rena fel, som textsnuttar som försvinner bakom bilder och liknande. Du är ursäktad, men som sagt står jag kvar i typsnittsfrågan :)

"Och kanterna SKA vara för mycket"

Hehe. Då är de också OK. Så länge saker är gjorda med uppsåt, och inte av misstag, är acceptansnivån mycket högre.

"Nej, tyvärr, den har jag inte gjort... Jag får kolla upp den när jag har tid"

Det är nog inte mycket att kolla upp. Det är ett alldeles för långt inlägg om alldeles för lite vettigt. :gremlaugh: Det var i början av min rollspelsmakarbana, så du får inte slå mig för det.

Zap
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Hej! Dags för lite konkreta kommentarer

Jag gillar din spelvärld, även om jag gissar att den lätt kan bli svåröverskådlig om nu *allt* som folk tror på är verklighet. Det ger ju helt klart möjlighet till många äventyrsuppslag, men å andra sidan kan nog sagda äventyr bli en smula svårmanövrerade med tanke på spelarnas omfattande makt över skeendena. Dock känns det här som ett spel som är alldeles utmärkt om man har en överrenskommelse mellan spelare och spelledare att alla deltagare ska ha likvärdigt inflytande över spelet. Sen är det lite magert, förstås (annat är knappast att vänta av ett spel på 11 sidor, antar jag). Jag vill gärna se mer exempel på hur det samhälle och den värld som bildats i Hyperkognitionens spår ser ut. Du verkar ju ha idéer iaf. Jag hoppas du jobbar vidare på det här.

Jag begrep faktiskt inte alls regelkärnan. Vad är "spillet"? HUR många stickor ska jag ta bort om jag slår över antalet satsade stickor. Jag begriper ingenting. Var god förtydliga! Jag slutade läsa reglerna när jag insåg att jag inte fattade ett dyft, men om du förklarar det här så ska jag nog kunna ge synpunkter på resten av systemet.

Lite generella kommentarer:
====================

Det framgår aldrig riktigt klart exakt varför man kan påverka framtiden genom att manipulera Paranormen. Vad har paranormen för egenskaper som gör att man kan styra framtiden via den?

50 markörer per spelare och 100 för SL är... ganska många markörer. Speciellt för SL kan det där bli väldigt tjorvigt att hålla reda på, om flera spelledarpersoner är inblandade. Egentligen ser jag ingen anledning till att ha tändstickor över huvud taget. Kryssrutor på ett rollformulär fungerar ju precis lika bra. Även sådana kan dock medföra en betungande grad av bokföring.

40+värdet av den tärning spelledaren har bestämt sig för? Det står ju klart och tydligt att det är T6 man ska använda.

Något som slog mig var förresten att det borde finnas en "klass" som har specialiserat sig på att övertyga andra människor om att olika saker eller fenomen existerar genom hypnos, suggestion och hjärntvätt. Det tycks mig som ett enklare sätt att övertyga folk om något än att måla det på en gigantisk duk, och man kan även frammana lite mer abstrakta saker, såsom "en tendens hos ett visst föremål att alltid saknas när man som bäst behöver det". Eller, när jag tänker på det så passar det här konceptet nästan bättre på en skurk. En mesmerist med svart hjärta som utnyttjar oskyldiga människor för att förvrida världen på det mest fruktansvärda sätt.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Det ger ju helt klart möjlighet till många äventyrsuppslag, men å andra sidan kan nog sagda äventyr bli en smula svårmanövrerade med tanke på spelarnas omfattande makt över skeendena. "

Jag tror att det klassiska äventyrsuppläggen är helt omöjliga att spela i det här spelet, faktikst. Jag är som sagt förväntad att spelleda ett äventyr någon gång på DanConIII, eller något, men jag misstänker att jag kommer sitta där med en massa anteckningar som säger "om [händelse] inträffar kommer [effekt] ske" som jag kommer vara tvungen att kassera efter 10 minuters spelande, och sedan winga resten :gremsmile:

"Jag begrep faktiskt inte alls regelkärnan. Vad är "spillet"? HUR många stickor ska jag ta bort om jag slår över antalet satsade stickor. Jag begriper ingenting. Var god förtydliga! Jag slutade läsa reglerna när jag insåg att jag inte fattade ett dyft, men om du förklarar det här så ska jag nog kunna ge synpunkter på resten av systemet."

Spillet är det som "spiller över" om du slår över antalet satsade stickor. Om du slår 12 och har satsat 7 så är spillet 5. Och om du slår över antalet satsade stickor behver du inte ta bort några alls.

"Det framgår aldrig riktigt klart exakt varför man kan påverka framtiden genom att manipulera Paranormen. Vad har paranormen för egenskaper som gör att man kan styra framtiden via den?"

Paranormen kommer beskrivas mer i framtiden, men för att svara din fråga kan jag försöka sammanfatta det såhär; Paranormen är ett plan som påverkar verkligheten ungefär på samma sätt som vår verklighet påverkar drömvärlden. Vår verklighet bestämmer exempelvis hur ett hus ser ut, och i drömvärlden identifieras ett hus som något som ser ut som ettt hus i verkligheten. I paranormen finns all potentiell framtid lagrad i ett huller om buller, på samma sätt som alla drömintryck finns i verkligheten, ursprungligen. Medan tiden fortggår i verkligheten hämntar den intryck från paranormen för att veta hur tingen ska te sig. Om man lyckas komma till paranormens medvetandenivå har man förmågan att påverka en framtida händelse, men inte när verkligheten väljer att hämta det intrycket. you ze?

"50 markörer per spelare och 100 för SL är... ganska många markörer. Speciellt för SL kan det där bli väldigt tjorvigt att hålla reda på, om flera spelledarpersoner är inblandade. Egentligen ser jag ingen anledning till att ha tändstickor över huvud taget. Kryssrutor på ett rollformulär fungerar ju precis lika bra. Även sådana kan dock medföra en betungande grad av bokföring."

Anledningen till att det är tändstrickor som är makrörer är att det är betydligt enklare att satsa då. Man slänger bara fram femton stickor och säger "Hypnos!", typ, varpå man slår en tärdning. Men det är klart att man kan köra med kryssrutor istället, men det kommer ju ta en vädlig massa extratid...

"40+värdet av den tärning spelledaren har bestämt sig för? Det står ju klart och tydligt att det är T6 man ska använda."

Öh, det där är en rest från den första versionen av regelsystemet... Det där ska väck! :gremsmile:

"Något som slog mig var förresten att det borde finnas en "klass" som har specialiserat sig på att övertyga andra människor om att olika saker eller fenomen existerar genom hypnos, suggestion och hjärntvätt. Det tycks mig som ett enklare sätt att övertyga folk om något än att måla det på en gigantisk duk, och man kan även frammana lite mer abstrakta saker, såsom "en tendens hos ett visst föremål att alltid saknas när man som bäst behöver det". Eller, när jag tänker på det så passar det här konceptet nästan bättre på en skurk. En mesmerist med svart hjärta som utnyttjar oskyldiga människor för att förvrida världen på det mest fruktansvärda sätt. "

W00t! Idéer! :gremlaugh:
Jo, jag har åxå haft tankar om människor med storhetsvansinne som inte bara förslavar människor till att bli hemska monster("när jaag knäpper med fingrarna kommer du vakna och tro att du är en häst!" :gremwink: ). Realister gone bad, ungefär. Man kan ju tänka sig att hjärntvätt klassas som en halvt acceptabel metod bland Realiser, för att uppnå ett mål. Jag har en massa idéer om potentiellet godonda klasser, som Galning, Spåkvinna och Fifflare. Lovecraft i Wild Wild West är ett lysande exempel på vad som skulle hända om en normosof blev galenond... :gremsmile:

Att frammana saker på det sättet är självklart möjligt, men det är tveksamt hur resultatet skulle bli. Skulle du verkligen låta någon hypnotisera dig, plantera en massa idéer i ditt huvud för att få dig att tro något som inte finns, och sedan blotta ditt indre i ett monument, istället för att betala någon att måla en tavla(som inte alls behöver vara stor, det finns ju perspektiv av en anledning :gremwink:)?

/Mask
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Spillet är det som "spiller över" om du slår över antalet satsade stickor. Om du slår 12 och har satsat 7 så är spillet 5. Och om du slår över antalet satsade stickor behver du inte ta bort några alls.

Men, eh, det är ju jättekonstigt. Då satsar man ju alltid alla stickor man har, eftersom chansen då blir mycket mindre att man behöver ta bort något alls (och de gånger man behöver ta bort något så är det mindre än om man satsar få stickor). Dessutom blir det ju SÄMRE att ha höga färdighetsvärden, eftersom fler stickor då försvinner.

:gremconfused:

you ze?

Ja, det låter fett.

Anledningen till att det är tändstrickor som är makrörer är att det är betydligt enklare att satsa då. Man slänger bara fram femton stickor och säger "Hypnos!", typ, varpå man slår en tärdning.

Okej, det köper jag, men blotta mängden tändstickor är ändå avskräckande. Speciellt för spelledaren.

Skulle du verkligen låta någon hypnotisera dig, plantera en massa idéer i ditt huvud för att få dig att tro något som inte finns, och sedan blotta ditt indre i ett monument, istället för att betala någon att måla en tavla(som inte alls behöver vara stor, det finns ju perspektiv av en anledning )?

Det är ju därför dom är skurkar. Fångar är så mycket enklare att övertyga än vanliga medborgare och jag har hört att sekter gjort underverk med hjärntvättning. Och vem behöver sälja sina tjänster på den öppna marknaden när man snart ska ta över världen?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Då satsar man ju alltid alla stickor man har, eftersom chansen då blir mycket mindre att man behöver ta bort något alls "

När man satsar en sticka är den lagd. Man får inte tillbaka den på ett bra tag, så att satsa alla sina flexibilitetstickor skulle var ganska dumt, för detta skulle innebära att ma tagit i så mycket i en och samma rörelse att man inte har staminan att göra någonting alls mer :gremsmile:


"Dessutom blir det ju SÄMRE att ha höga färdighetsvärden, eftersom fler stickor då försvinner."

Det där förstod jag inte alls. Ifall du har ett FV på 2 istället för 1 så är det inte bara så att du kan slå dubbelt så högt(ergo, bethållla så många stickor som möjligt) utan slagets medelvärede blir även högre. Någon med FV2 kan inte misslyckas med en satsning på två, exempelvis.

/Mask
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
När man satsar en sticka är den lagd.

Okej. Jag trodde att det bara var spillet som försvann efter handlingen.

(ergo, bethållla så många stickor som möjligt)

Vaaaa? Du sa ju alldeles nyss att antalet stickor man tvingas plocka bort är tärningsresultatet minus antalet satsade stickor.

Sansa dig nu. Ta ett djupt andetag och förklara hur de här reglerna egentligen fungerar. :gremtongue:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Okej. Jag trodde att det bara var spillet som försvann efter handlingen"

Ja, alla satsade stickor försvinner, men spillet, alltså det antal stickor som går över tärningsresultatet, räknas inte med i resultatet. Processen är som följer;

1. Man bestämmer sig för en kunskap man vill nyttja.
2. Man satsar X stickor från det Kapacitetsvärde(Faantasi, etc.) som kunskapen grundar sig i.
3. Man slår en tärning, och behåller endast det antal stickor som är <= tärningsresultatet i räkningen. På detta vis är resultatet som bäst antalet satsade stickor(inget spill), eller resultatet av tärningsslaget.
4. Man jämför resultatet med svårighetsgraden för att se hur det lyckas.
5. Alla satsade stickor kasseras.

Är det mer förståeligt nu?

/Mask - som försvinner till småland i tills söndag.

/Mask
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: *fånleende*

"Det blir säkert klarare vid en andra genomläsning."

Första nedskrivningen av ett regelsystem blir sällan jätteklart. Läs min disskution med Dnalor lite högre upp, så tror jag det klarnar lite.

"Och sen kom jag på en idé på ett yrke som kanske går att göra något av. Nämligen cirkusartister, som specialiserat sig på att spåra upp monster, tämja dem och "göra dem verkligare" så att folk inte har lika lätt att bortförklara dem med filosofi, monologer eller liknande. "

Fan, vad härligt :gremsmile: Jag kan riktigt se framför mig hur en semi-cirkusgrupp av något slag rider fram på en vidunderlig best, som en blanding emellan en elefant, en geopard och en rovfågel av något slag, eller något, och bevid rider några thugs på överdimensionerade mardrömsvargar. Ett yrke som helt enkelt bygger på det mer jordiska, och drar ner det drömmska och fantastiska till en nivå längre bort från drömmskhetens räckvidd. Ett yrke som accepterar de som hemst förvrängts av Hyperkognitionen. Roxors! Det här ska jg använda!

/Mask
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Jag tänkte bara fråga...
om vi ponerar att en illusionist är tillräckligt framgångsrik för att med tanken framkalla ett föremål (bur t.ex.); skulle han då lika gärna kunna framkalla ett enormt massförstörelsevapen eller ett plan utan drömsk åverkan? bara rent hypotetiskt sett?
...jag kan ha missat något också.

Bra Spel!
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"om vi ponerar att en illusionist är tillräckligt framgångsrik för att med tanken framkalla ett föremål (bur t.ex.); skulle han då lika gärna kunna framkalla ett enormt massförstörelsevapen eller ett plan utan drömsk åverkan? bara rent hypotetiskt sett?"

Om du syftar på en robotmissil eller bomb, så; nej. Den enkla anledningen är att det(än så länge) inte går att illustrera något så att det ser ut som något explosivt... En robotmissil skulle helt enkelt bli en metalltub, eftersom ingen kan göra kopplingen att den skulle explodera... på en höjd kan jag tänka mig att något mycket välkänt explosivt, som en dynamitgubbe eller en tunna krut, skulle kunna frammanas, eftersom alla vet vad en dynamitgubbe eller en kruttunna ser ut och vad de gör.

Att frammana en jättehemsk dödsmaskin är dock möjligt, som den här;


Illusionisten måste dock skapa en illusion av att maskinen i fråga skulle vara funktionell, tektniskt, och detta kan nog vara knepigt. Och frågan är om det då inte är bättre att bara göra en rikgit hemsk och farlig varelse, istället?

Bra fråga, jag ska ta med en förklaring i Hypokognia - Reviderade upplagan.

Och kul att du gillade spelet.

/Mask
 
Top