Nekromanti Hypotetiskt: ett miljövänligt rollspel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Alla som känner mig vet att jag avskyr naturen. Alla som läst Rotsystem också, tänker jag mig. Jag gillar stål och glas och betong och kretsar.

Men, jag går en kurs i layout och har fått en uppgift där jag förväntas författa en text på temat "hållbar utveckling" i någon egenvald aspekt.

Ämnet tråkar ut mig något fruktansvärt, men så kom jag att tänka på att det väl kunde vara lite charmigt att fundera på hur ett "miljövänligt" rollspel skulle se ut.

Såatte... Jag började tänka.
  • Få sidor: sparar på pappret. Dessutom är minimalism bra.
  • Oblekt, återvunnet papper. Det brukar miljöhippies gilla.
  • Tärningar av... Trä, kanske?
  • "Vinsten" från försäljningen av spelet går direkt till skogsplantager i ett försök att nolla spelets miljöpåverkan.
Får ni några idéer? Vad ska spelet handla om? Werewolf är ju redan det bästa Greenpeacehippiespelet, så... vad? Helst skulle jag ju vilja att spelet hade någon form av utbildande/samhällspåverkande effekt. Gärna utan att vara preachy, krystat eller sådär "edutainment-dåligt".

(Kanske är tiden mogen för ett Skriket från Djungeln: The RPG...)

Krille

Super Moderator
Papper kan det gott vara mycket av. Papper och bokhyllor är en av mycket få minusposter i koldioxidbudgeten, eftersom de inte bryts ner och blir koldioxid igen, utan kolet fortsätter att vara bunden. (Asfalt är lite samma sak, förutom att träden som band kolet i koldioxiden är någon halvmiljard år gamla.)

Återvunnet papper, ännu bättre!

Försök få det tryckt med certifierad el från vattenkraft också. Och distribuerad med tåg eller lastbilar drivna av biodiesel.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
När det kommer till innehållet i spelet vill jag att du betänker följande, baserat på de föreläsningar i ämnet jag hört:
1. Innvånare i städer är mer miljövänliga än människor som bor på landsbygden. Tittar man på koldioxid-utsläpp är de högre per kvadratkilometer men lägre per capita i och med att fler bor där, högre täthet har också mindre påverkan på ekosystem än vad landsbyggd har.

2. Det stora problemet är inte primärt saker, det är barn. En barnlös rimligt dekadent medelklass-Krank är mer miljövänlig än hippie-trädkramar en-barns Krank, även om de lever samma liv som hippie-trädkramar-krank lever. De måste nämligen äta, bo och resa.

3. Krig är extremt miljöförstörande, speciellt moderna sådana.

4. Det är sannolikt att en medelklassinvånare i en stad är mindre skadlig för miljön än en landsbyggdslevande fattiglap (miljöpåverkan korellerar negativt med inkomst, i.e. högre inkomst mindre bra för miljön). Folk som bor i städer skaffar dels färre barn och dessa blir i sin tur mer välutbildade vilket gör att de skaffar ännu mindre barn.

Kanske ger en eller ett par tankar ;)

w176

Förlorad dotter
Det viktigare att använda det vi redan har än att producera nytt utifrån miljöperspektiv. Att göra nya trätärningar större miljöbelastning än att använda plasttärningar som redan är i cirkulation. Att använda tärningar som folk redan äger, eller använda begagnade tärningar är bättre.

Jag skulle också framhålla vilken LÅG miljöpåverkan rollspel ar per timme underhållning.

obak

Hero
Man klunsar istället för att använda tärningar, spelarna får erfarenhetspoäng genom att göra miljömedvetna val.
Spelet kan spelas i mörker för att spara el.

Mutanten

Hero
Men det mest miljöförstörande med rollspel måste väl ändå vara transporterna av spelare fram och tillbaka till spelmötena (om man bortser från de spelare som har för vana att släppa ut stora mängder kvävgas, koldioxid, vätgas och metangas under spelmötena)?

Ett miljövänligt rollspel bör kanske innehålla goda råd för att spela rollspel online som tex Smallville RPG? Det kanske tom ska erbjuda en specialsajt för att spela spelet online?

Spelförlaget kan ju också ha ett recycling-system för gamla spel baserat på Elins resonemang. Tex en sajt för byteshandel av spelföretagets gamla spel.

Jag tänker mig spelvärlden som ett preapokalyptiskt spel fem i tolv precis innan växthuseffekten inte går att vända. Spelarna är forskare, marinbiologer, FN-delegater, hippies etc som kämpar mot de stora hemska företagen som inget hellre vill än att spy ut växthusgaser i jakten på mer pengar. Men det kanske är för preachy/krystat som Krank uttryckte det.

Eller varför inte en fisktank som består av en grupp människor som ska bygga en ekoby för ett långsiktigt hållbart samhälle? Den oväntade twisten är Mutanten som flyttar in i ekobyn med sin gamla dieselbil utan katasylator som dessutom har fastnat i tomgångsläget. Hur ska rollpersonerna omvända Mutanten som inte förstår att hans sätt att leva förstör för allt och alla inklusive honom själv? Också för preachy/krystat kanske.

deusexmatteo

Warrior
Postapocalyps som är riktigt riktigt vidrig; typ mutationer som bara är olika sorters fosterskador och cancer. Tänk dig The Road eller Mutant: År Noll fast mer gritty och grim dark. Sorgliga vrak som drar sig runt och försöker klara sig.

Då kommer alla att tänka att det är bra med miljön.

Mutanten

Hero
Krille;n79143 said:
Papper kan det gott vara mycket av. Papper och bokhyllor är en av mycket få minusposter i koldioxidbudgeten, eftersom de inte bryts ner och blir koldioxid igen, utan kolet fortsätter att vara bunden. (Asfalt är lite samma sak, förutom att träden som band kolet i koldioxiden är någon halvmiljard år gamla.)

Återvunnet papper, ännu bättre!

Försök få det tryckt med certifierad el från vattenkraft också. Och distribuerad med tåg eller lastbilar drivna av biodiesel.
Men papper som förbränns bildar ju just koldioxid och vatten och om inte koldioxiden binds upp av naturen så ökar ju mängden koldioxid i atomosfären? Hur går det ihop med att det är så miljövänligt med papper? Eller menar du att pappret inte får slängas (förbrännas)?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n79247 said:
Men papper som förbränns bildar ju just koldioxid och vatten och om inte koldioxiden binds upp av naturen så ökar ju mängden koldioxid i atomosfären? Hur går det ihop med att det är så miljövänligt med papper? Eller menar du att pappret inte få slängas (förbrännas)?
Tricket är att inte bränna upp det.

Don't burn books! Don't do it!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Mutanten;n79247 said:
Men papper som förbränns bildar ju just koldioxid och vatten och om inte koldioxiden binds upp av naturen så ökar ju mängden koldioxid i atomosfären? Hur går det ihop med att det är så miljövänligt med papper? Eller menar du att pappret inte får slängas (förbrännas)?
Slängas är helt okey så länge det grävs ner.

Staffan

Myrmidon
Man kan ju också gå den allegoriska vägen, a la Dark Sun-världen till AD&D. Där var världen en ödelagd öken på grund av oförsiktiga magiker som tog genvägar till att få kraft, genom att suga ut all närbelägen växtlighets livskraft. Visst, du får en schysst blixt av det, men samtidigt har all växtlighet i närheten förvandlats till aska, och det kommer att ta minst ett år innan ens mikrober och svampar kan börja leva där.

Vissa magiker valde att göra saker på det jobbiga/gamla hederliga sättet och inte mörda alla växter med sin magi, men deras magi är då även avsevärt svagare i förhållande till sin lärotid.

Mutanten

Hero
Tony.Meijer;n79268 said:
Slängas är helt okey så länge det grävs ner.
Hur är det med papper som kasseras i verkligheten då? Jag gissar att det just bränns. Spelet blir ju inte miljövänligt bara för att papper är miljövänligt om det grävs ner om det inte är så samhället gör sig av med pappersavfall i verkligheten. Däremot så tycker jag att ett rollspel som uppmanar spelledaren att gräva ner rollspelet har en viss charm.

Krille

Super Moderator
Okej då, jag expanderar mitt tips: skriv ett så förbannat bra rollspel att det inte slängs, utan står kvar i en rollspels/bokälskares bokhylla i tid och evighet.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Mutanten;n79281 said:
Hur är det med papper som kasseras i verkligheten då? Jag gissar att det just bränns. Spelet blir ju inte miljövänligt bara för att papper är miljövänligt om det grävs ner om det inte är så samhället gör sig av med pappersavfall i verkligheten. Däremot så tycker jag att ett rollspel som uppmanar spelledaren att gräva ner rollspelet har en viss charm.
Det beror lite på vilket land och i rätt många fall vilken landsände man råkar vara i. Men eftersom du frågar så snällt så har jag nu frågat min kompis Åsa som är miljöingenjör och jobbar som avfalls... ehh, jag vet faktiskt inte riktigt vad hennes yrkestitel är, men hon jobbar med sopor. Hon borde i vilket fall veta vad Stockholms stad gör med sina pappers-sopor.

Beroende på vem man frågar så kan bränning för värme fortfarande vara bra ide, rent miljmässigt föresten.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mutanten;n79281 said:
Hur är det med papper som kasseras i verkligheten då?
Såhär till exempel. Åtminstone om man har vett att källsortera.

Jag tänker mig att den här boken görs i så få olika material som möjligt, för att underlätta detta. Mjukt omslag med andra ord, antagligen rentav olaminerat. Kanske lite tjockare oblekt papper?

Tre solar

Hero
Det mest kreativa utmaningen vore att göra ett helt återvunnet rollspel. Det skulle innebära att du bara använde redan skapade komponenter, men satte samman dem till något mer än sina delar. Saker köpta på loppmarknad, delar av rollspel från fyndhörnan.

Tre solar

Hero
Tony.Meijer;n79159 said:
1. Innvånare i städer är mer miljövänliga än människor som bor på landsbygden.

[...]

4. Det är sannolikt att en medelklassinvånare i en stad är mindre skadlig för miljön än en landsbyggdslevande fattiglap (miljöpåverkan korellerar negativt med inkomst, i.e. högre inkomst mindre bra för miljön).
Om rikedom är dåligt för miljön och stadsliv är dåligt för miljön, är det bästa ur miljösynpunkt således en stadslevande fattiglapp. Därför bör spelet enbart kunna spelas i städer (så att det riktas till stadsmänniskor och/eller förmår folk att flytta till en stad för att få spela ditt asbra spel) och vara skitdyrt (så att folk blir fattigare och mer miljövänliga när de köper det)!

Mundo

Myrmidon
obak;n79215 said:
Man klunsar istället för att använda tärningar, spelarna får erfarenhetspoäng genom att göra miljömedvetna val.
Spelet kan spelas i mörker för att spara el.
Om man under rollspelets gång får man en "misslyckad" effekt på en färdighet kan man konvertera den till en "lyckad" effekt för varje miljö-snäll sak man gjort i privatlivet. Tillexempel: "Jag sorterade mina sopor igår" eller "jag lämnade in mina batterier i en särskild låda" eller "Jag köpte ett tågkort istället för att tanka bilen".