Nekromanti I am become krank, destroyer of games.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag och krank gnabbas om en massa saker hela tiden. Vi tycker inte samma sak om någonting, förutom när han är på samberättarhumör.

Men nu känns det som att jag har tvärt ändrat riktning på en grej, och blivit som krank. Han har alltid sagt "Jag köper spel som inspiration för mina egna grejer" och "Inget spel kan veta hur min spelgrupp ser ut; spelet måste anpassas". Och jag ba' "Nä, pucko! Hela grejen är ju att man skall prova en annan spelstil!"

Men nu känner jag hur jag dras åt kranks håll. Kanske för att min kunskap inom narrativism och speldesign äntligen börjar närma sig kranks kunskap om djupimmersionism.

Liksom, när jag läser om ett nytt spel nuförtiden känner jag sällan "Det där skulle jag vilja spela!" Istället känner jag "Det där skulle jag vilja bygga ett rollspel om!" Jag älskar att läsa nya rollspel, men mest för att hitta snygga regellösningar som gör saker jag inte tidigare kunnat göra. Jag vet vad vår spelgrupp gillar och vad vi är bra på. Jag skriver rollspel som drar nytta av våra styrkor och hjälper oss med våra svagheter.

På sistone har vi nästan bara spelat Utpost och Det sjätte inseglet. Vi har mycket roligare med dem än med andra rollspel. Inte för att de är bättre, utan för att de är skrivna för just oss.

Vet inte vad det kan bli för diskussion av detta, om någon. Men det var en insikt jag kände att jag ville dela med mig av.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Liksom, när jag läser om ett nytt spel nuförtiden känner jag sällan "Det där skulle jag vilja spela!" Istället känner jag "Det där skulle jag vilja bygga ett rollspel om!" Jag älskar att läsa nya rollspel, men mest för att hitta snygga regellösningar som gör saker jag inte tidigare kunnat göra. Jag vet vad vår spelgrupp gillar och vad vi är bra på. Jag skriver rollspel som drar nytta av våra styrkor och hjälper oss med våra svagheter.

På sistone har vi nästan bara spelat Utpost och Det sjätte inseglet. Vi har mycket roligare med dem än med andra rollspel. Inte för att de är bättre, utan för att de är skrivna för just oss.

Vet inte vad det kan bli för diskussion av detta, om någon. Men det var en insikt jag kände att jag ville dela med mig av.

Jag vill mest säga att jag tycker att det är JÄTTEROLIGT att du hittat det här perspektivet. Det skojsiga är ju att jag börjat skaffa indierollspel för att jag är nyfiken på hur de funkar och vilken spelstil de kan bjuda på. Jag kommer att köpa Shock: Social Science Fiction, och jag kommer att skaffa Utpost när det kommer, och inget av dem känns som spel jag kommer att modda, direkt.

This is awesome.

(Parentetiskt tycker jag att det är jätteroligt att gnabbas med dig, för jag får ofta nya tankar och idéer som får gro några veckor innan de är redo att bli en del av min idéträdgård. Det är sån jag är - jag gnäller och käftar emot i hopp om att folk ska säga emot och komma med argument jag inte hört förut, och då argumenterar jag emot dem för att testa de nya argumenten, och om de överlever får de vara kvar)

Rickard

Urverk speldesign
Fast gäller detta även när någon annan är spelledare? Jag menar, jag känner samma sak. Jag vill enbart spelleda Matiné och Ljus och lykta för att det är de enda spel(system) som är roliga på marknaden. Fast när någon annan spelleder kan jag tänka mig att testa på lite vad som helst ... en stund.

/Han som tänkte skriva något smart här men kom av sig

Nabu

Warrior
Jaa, och jag är som er. Tyvärr tvingas jag spela andra spel ibland dock, för att slippa spelleda hela tiden (jag gillar variation när det kommer till det). För mig är det "självklart" Deep System (om inget bättre namn komms på innan nät-publicering) eller Neo Terra (samma där) som gäller. Alltså egenkonstruerade saker.

Inte så mycket till diskussion, men jag bidrar till informationsflödet.

Genesis

Ni dés ni maître
Varken Utpost eller Det sjätte inseglet har någon spelledare, så det applicerar liksom inte.

Genesis

Ni dés ni maître
Eller, i och för sig, du pratade om andra spel. Jag lirar helst inte spel som har en spelledarroll som kräver att man har hand om ståryn och liknande. Skall det vara ett spel med spelledare (och det skall det helst inte) så skall det vara ett spel där spelarna har hand om ståryn och spelledaren har hand om annat. Min senaste omgång Don't Rest Your Head övertygade mig om det. Så ge mig In a Wicked Age, PTA, Inspectres, With Great Power ..., Misspent Youth och Berättelser från Staden. Eller ännu hellre The Shab al-Hiri Roach, Grey Ranks, Fiasco, Polaris och Geiger Counter (alla spelledarlösa). Kanske Shock:, men det är ganska tråkigt.

Zebulon

Swordsman
Genesis said:
Så ge mig In a Wicked Age, PTA, Inspectres, With Great Power ..., Misspent Youth och Berättelser från Staden. Eller ännu hellre The Shab al-Hiri Roach, Grey Ranks, Fiasco, Polaris och Geiger Counter (alla spelledarlösa). Kanske Shock:, men det är ganska tråkigt.
Titlarna är noterade.
Det skulle vara så skönt att inte behöva jaga upp allt om dessa spel för att få reda på hur man får tag på dom.
Får man be dig om en länk, Gen, eller nån info om hur man får tag på dom?
Gärna konkret och enkelt.

Genesis

Ni dés ni maître
Du får tag på dem flesta via IPR. Dock:

* Misspent Youth är i Ashcan-stadiet nu. Du kan skaffa det via hemsidan (sök på spelets namn), men det är inte helt 100% klart.
* Geiger Counter är gratis. En bokversion är på gång, men du kan hitta spelreglerna gratis på Bleeding Play.
* Fiasco är i layoutstadiet och går nog inte att få tag på om man inte snackar med Jason Morningstar själv. Jag fick tillgång till betatestdokumentet.
* Berättelser från Staden får man tag på från Arvidos, men han håller på med den andra utgåvan av spelet, så den första, som finns att köpa via lulu, är något gammal (men fortfarande ganska kul).

Genesis

Ni dés ni maître
Även värt att kolla in, om man gillar lättsamma spel och inte vill ha ansvaret för ståryn (samma kategori som InSpectres): Danger Patrol och Bläck. Båda två gratis (än så länge), eftersom de inte är klara ännu. Så prova på egen risk. Jag har inte spelat Danger Patrol, men det har fått mycket kärlek på Story Games, och systemet påminner mycket om mitt eget Plutonen, som är awesome.

Eksem

Champion
När jag spelar med min gamla spelgrupp som har sina specifika behov så har jag börjat luta mer åt att ge dem vad de vill ha snarare än att pusha på dem saker de inte vill ha. Vi spelar liksom ett tiotal gånger om året och de är ganska ointresserade av hobbyn utöver att delta som spelare. För dem håller jag på att göra ett Fuzion-system med lätta influenser från typ BW och TSOY, en slags modern version av Drakar och Demoner Expert om man så vill (inklusive träfftabell! Sug på den!).

Däremot är jag själv mer förtjust i att utforska andras visioner än att göra perfektionism för mig själv. Jag är alldeles för ombytlig och impulsiv för att hålla mig till ett system eller spelsätt (mina vänner kallar mig ofta för "Ålen").

Arfert

Facit
Eksem said:
När jag spelar med min gamla spelgrupp som har sina specifika behov så har jag börjat luta mer åt att ge dem vad de vill ha snarare än att pusha på dem saker de inte vill ha. Vi spelar liksom ett tiotal gånger om året och de är ganska ointresserade av hobbyn utöver att delta som spelare. För dem håller jag på att göra ett Fuzion-system med lätta influenser från typ BW och TSOY, en slags modern version av Drakar och Demoner Expert om man så vill (inklusive träfftabell! Sug på den!).

Däremot är jag själv mer förtjust i att utforska andras visioner än att göra perfektionism för mig själv. Jag är alldeles för ombytlig och impulsiv för att hålla mig till ett system eller spelsätt (mina vänner kallar mig ofta för "Ålen").

Det systemet tar jag gärna en titt på, när du börjar bli klar!

Men sen är jag precis som du, vill testa OLIKA spel, och inte bara snöa in på ett spelsätt och mitt eget sätt att göra spel.
/T

Genesis

Ni dés ni maître
Arfert said:
Men sen är jag precis som du, vill testa OLIKA spel, och inte bara snöa in på ett spelsätt och mitt eget sätt att göra spel.
/T
Det där är ju min replik!

Liksom, det är inte så att jag sitter hemma och spelar samma spel varje dag. Jag vill fortfarande testa nya spel och det gör jag. Jag vill hitta nya spelsätt, intressanta och experimentella spel.

Det är bara det att jag sedan tar dessa grejor och bygger egna hopkok som involverar dem. Jag konstruerar och kasserar ungefär två rollspel i månaden. Vissa blir speltestade, vissa blir klara.

Rickard

Urverk speldesign
Genesis said:
Varken Utpost eller Det sjätte inseglet har någon spelledare, så det applicerar liksom inte.
Ok, byt ut "är spelledare" mot "ta initiativet till". :gremsmile: Du får gärna komma och spela With great power någon gång. Vill testa det. Eller ha dig som spelledare i Ljus och lykta. ^^

/Han som misstänkte att det här skulle dyka upp

Genesis

Ni dés ni maître
Du menar om någon säger "Vi spelar det här! Vill du vara med?" Jag säger sällan nej till rollspel. Men det skall mycket till för att övertala mig att spela ett tradrollspel, om det inte är D&D 4e. Men så länge det är indie så är jag alltid på. Och, som sagt, jag spelar gärna nya rollspel. Att spela ett nytt rollspel ger dubbelt så mycket schyssta idéer som att läsa det, eftersom man sällan kan avgöra vad som funkar bra och vad som funkar dåligt utan att spela ett spel.

Du får gärna komma och spela With great power någon gång. Vill testa det. Eller ha dig som spelledare i Ljus och lykta. ^^
Fredag, kanske? Eller lördag? PM:a mig.

Dilandau

Myrmidon
Genesis said:
och systemet påminner mycket om mitt eget Plutonen, som är awesome.
På tal om Plutonen, var hittar man det nuförtiden? Ser inte röken av det på urverspel.com t.ex.

Genesis

Ni dés ni maître
Öh, nävisstja. Jag kan lägga upp det på den nya sidan. Ouppdaterat, såklart.

Dilandau

Myrmidon
Genesis said:
Öh, nävisstja. Jag kan lägga upp det på den nya sidan. Ouppdaterat, såklart.
Var? Sitter och nynnar på "I still haven't found what I'm looking for". :)

Genesis

Ni dés ni maître
Öh ...

Typ i helgen, eller nå't. Har varit upptagen.

JAG ÄR INDIE! JAG BEHÖVER INTE VARA PÅLITLIG!