Nekromanti I den nära framtiden...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Harlan Ellision? Författare antar jag, men hur ser hans stil ut för oss som är dåligt pålästa?
"Ellison", inte "Ellision". Googla på hans namn så hittar du snabbt massor av titlar. Mannen har skrivit en ofantlig massa noveller ända sedan mitten av 50-talet. Jag rekommenderar gamla godingar som "I Have No Mouth, and I Must Scream" eller "The Beast That Shouted Love at the Heart of the World".

Han är också känd för att ha en del otroligt långa titlar på sina verk. "Adrift Just Off the Islets of Langerhans: Latitude 38° 54' N, Longitude 77° 00' 13" W" hör väl till en av de längsta novelltitlar man sett.

/Mikael

Johan K

Gammal & dryg
Du skriver dock rätt klart vad du tycker så jag får tacka för det klara koncisa svaret.
Det var så lite så... :gremlaugh:
Hoppas att vi får se resultatet av det du pysslar med sen när du är klar.

Troberg

Sinister eater
"Ellison", inte "Ellision". Googla på hans namn så hittar du snabbt massor av titlar. Mannen har skrivit en ofantlig massa noveller ända sedan mitten av 50-talet. Jag rekommenderar gamla godingar som "I Have No Mouth, and I Must Scream" eller "The Beast That Shouted Love at the Heart of the World".
Han är också känd för att ha en del otroligt långa titlar på sina verk. "Adrift Just Off the Islets of Langerhans: Latitude 38° 54' N, Longitude 77° 00' 13" W" hör väl till en av de längsta novelltitlar man sett.
Och det har dessutom diskuterats att införa en ny SF-utmärkelse (Hugo? Nebula?) till hans ära: "flest utmärkelser".

I princip alla hans verk är är höjdare, mina favoriter är "Dödsfågeln", "Repent Harlekin said the Tick Tock Man", "Neither your Jenny nor mine", "Plunky and the men from Yale", "Grail", "Alive and well on a friendless voyage", "En bön för ingens fiende" med flera. Han har också gjort "A boy and his dog" som filmades, men som väntat (eftersom den valdes för att filmas) inte en av hans bästa. Han har också gjort manus till Star Trek-avsnittet "The City On The Edge Of Forever", ett av de mest klassiska och av många ansett som bästa avsnittet. Han var också conceptual consultant på Babylon 5 och jag misstänker att han stog för en rejäl bit av mörkret i den.

Bästa och billigaste chansen att läsa hans verk är att försöka komma över Ensamverk, vilken gavs ut av Bra Böcker för ett par årtionden sen, vilket innebär att den finns i massor av svenska hem hos folk som inte är speciellt intresserade och därför brukar poppa upp antikvariat, loppmarknader och secondhandaffärer ganska ofta. Kommer du över den engelska utgåvan ("Lonelyache") så är den bättre då den innehåller några noveller till och är på originalspråk. Senaste svenska boken är "Vredeskonfekt" (?), "Angry candy" på engelska där han i ett dussintal noveller med kraft och kräm går lös på döden med vrede och känsla efter att han förlorat många vänner under en kort period.

Hans senaste bok på svenska är (mig veterligt) "Vredeskonfekt", vilken gavs ut för lite mer än tio år sedan. Jag tolkar det som att hans representation i Sverige är bristfällig eller obefintlig, speciellt med tanke på hur produktiv han är. Jag försöker därför övertala min bokförläggande syster att försöka snyta åt sig honom, hon har plockat andra författare som varit missnöjda med sina lokala förläggare så det borde vara möjligt. Känner ni er motiverade att hjälpa till så kan ni ju dra ett mail till henne på Bazar Förlag och föreslå det, fast ni behöver ju inte nämna mig...

Kul Ellisonfakta:

- En lärare talade om för honom att han skulle ge upp sitt skrivande, han skulle aldrig kunna bli något. Ellison bad honom då att "go fuck yuorself" och har sedan dess skickat en kopia av vartenda verk han fått publicerat (om jag minns rätt uppemot 2500 böcker, noveller, essäer och artiklar) eftersom "You can't tell someone to go fuck themself if you are not prepared to back it up.".
- Under arbetet med Babylon 5 så föreslog någon chef (dvs pengaräknare, inte kreativa sidan) att vissa ändringar skulle göras i manus för att göra shoven mer populistisk. Författarna tyckte de var korkade och inte passade alls, varefter bossen kläckte ur sig "Writers are stooges, you will write what I tell you". Detta gjorde Ellison så uppretad att han hoppade upp på bordet i sin fulla längd (vilket är strax över en och en halv meter...) och rusade fram mot bossen för att sparka honom i plytet. Dock halkade han på några papper och drattade på ändan. Det var där någonstans som han lämnade sitt uppdrag i Babylon 5.
- Harlan Ellison gjorde en cameoroll som fängelsevakt när Sheridan sitter fängslad på jorden.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Kul Ellisonfakta
Man kan ju lägga till att han tilll slut fick rätt (i domstol) i att manuset till Terminator var baserat på Soldier och Demon with a Glass Hand, två av hans manus till TV-serien The Outer Limits från 60-talet.

/Mikael - känner att vi börjar bli liite OT nu...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Hoppas att vi får se resultatet av det du pysslar med sen när du är klar.
Jo då, det är tanken. Men jag skriver som en snigel så det lär dröja... :gremfrown:

Johan K

Gammal & dryg
Jo då, det är tanken. Men jag skriver som en snigel så det lär dröja...
Så bra !
Tjaa, bättre sent än aldrig om man säger så.. Ska iaf bli intressant att se när det kommer iaf..

/ Johan K, som _inte_ är road av att tvätta