Nekromanti I framtiden kommer man att vilja lära sig spela ..

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ok, oooerhört krystad problemställning men:

Tänk dig en avlägsen framtid där man hittar ett rollspelens Nag Hammadi. En samling med spel, från vilka framtidens forskare listar ut hur man spelar rollspel, och får en uppfattning om bredden och allt fantastiskt som var i forntiden på 2010-talet.

...

Du gömmer en cache med rollspel. Tio spel, inga YouTube-filmer, podcasts, tidningsartiklare eller liknande. Tio spel. (Och en påse med blandade tärningar, pokerchips, pennor, sudd, rollformulär och anteckningspapper.)

Är spelet en enda bok, packas den boken. Kommer det i en box, packas den boxen.

Vilka spel packar du. Och varför? (Är det för svårt att välja ut tio spel får du ge en kortare lista, men inte en längre.)

Jag återkommer med min egen lista när jag har listat ut vad jag vill ha med.

God45

#PrayersForBahakan
wilper said:
Ok, oooerhört krystad problemställning men:

Tänk dig en avlägsen framtid där man hittar ett rollspelens Nag Hammadi. En samling med spel, från vilka framtidens forskare listar ut hur man spelar rollspel, och får en uppfattning om bredden och allt fantastiskt som var i forntiden på 2010-talet.

...

Du gömmer en cache med rollspel. Tio spel, inga YouTube-filmer, podcasts, tidningsartiklare eller liknande. Tio spel. (Och en påse med blandade tärningar, pokerchips, pennor, sudd, rollformulär och anteckningspapper.)

Är spelet en enda bok, packas den boken. Kommer det i en box, packas den boxen.

Vilka spel packar du. Och varför? (Är det för svårt att välja ut tio spel får du ge en kortare lista, men inte en längre.)

Jag återkommer med min egen lista när jag har listat ut vad jag vill ha med.

1. Vampire: dark ages. Jag lärde mig köra det här spelet själv, det kan säkert folk från Alpha Centauri med :gremsmile:

2. D&D 1:ed. För det var så många som lärde sig att spela med det här och Gygax text måste bevaras.

3. Ron Edwards sorcerer. Så många tips om hur man ska spela för att få ut äkta känslor!

4. Mage the ascension. För vi måste skicka lite galenskap framåt.

5. Traveller. För det är alltid roligt att se Sci-fi i ett år som redan hänt, som att se Demoliton man idag.

6. Call of cthulhu. Lovecrafts böcker håller fortfarande, de klarar nog lite tid till. Samma med det här spelet.

7. Apocalypse world. Måste ge dem någonting som de kan bygga om till andra rollspel lätt!

8. Wushu, nästan inga regler och kan anpassas till vad som helst. Plus, det kommer skapa expiditioner efter Steven Segal filmer. :gremwink:

9. Dogs in the vineyard, ska bli intressant att se vad de gör med ett spel om religon i framtiden.

10. The Authority rpg: Har kanske storskaliga berättelser nog att fortfarande imponera

Bassejr

Hero
1. Svavelvinter, med ensamling kartor över mystiska avlägsna länder, en samling chips i sex olika färger (blå, röd, vit, grön, svart och gul), samt matchande game stones och ett sett av vardera "Evil"/"Good" human magicians från Dwarf Wars. Senare, länge bort, hittas även en 2000 tals glasbägare med runt 178 sex sidiga tärningar, som man tror har koppling till det första fyndet.

2. Basic Roleplaying, och en förseglad läderpung med alla möjliga olika sorters tärningar

3. Nycelringsrollspelet, i en blygsam fattig mans grav, tillsammans med en ensam sex sidig tärning, och vad man tror kan ha varit en 2000 talets markurator, eller "Penna".

4. I en egyptisk grav återfinns ett 10.000 år gammalt rollspel och en D20 i elfenben. Texten är dock för sliten för att man ska kunna tyda rollspelets mening.

5. Dungeons and Dragons 4E, i en förseglad kista, inlåst i ett rum, förseglat med järn stänger, i ett mörkt tempel, fullt av symboler för att driva bort onda andar.

6. Drakar Och Demoner 6, och en utgåva av äventyret "Vildhjärta", I ett rum med ett bord, där på bordet ligger åtta döda kroppar, ett hundratal olika tärningar, och vad som ser ut att vara gamla dockument och kartor. En lapp hittas på 2000 tals svenska, som beskriver hur en spelgrupp i det avlägsna norden svor en ed att inte lämna salen förän de löst äventyret.

7. Vampire: the masquerade. Och ett par D10's, utan närmare förklaring. dom bara ligger där.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
wilper said:
Om jag ska sammanfatta rollspelshistorien:

1. Någon utgåva av D&D. Jag har lite svårt att välja, men Essentials ligger jävla bra till. Annars D&D1. Historiska skäl; D&D har längst historia. Och så spelas det, vad jag vet, fortfarande av flest.

2. Call of Cthulhu. Historiska skäl; det var ett tidigt och för sin tid väldigt bra skräckrollspel.

3. Nobilis. För att det är så annorlunda. Great White Book, för den är snyggast även om den absolut inte är lättast att greppa och börja spela med.

4. Vampire the Masquerade 20th anniversary edition (limited). Tycka vad man vill om Vampire, men det har format en jävla massa människors syn på hobbyn över hela världen, och det fick in en himla massa tjejer i hobbyn som annars nog inte hittat den.

5. Apocalypse World. För att det trots sina rent textmässiga svagheter (dåligt språk, och helt hopplöst dåligt upplagd strukturellt) så är det här ett spel som gott kan få sammanfatta ganska stor del av "indiescenen".

6. Mutant. För oavsett vad jag tycker om det, så formade det rätt många svenska rollspelare, och det är väldigt coolt. Och så är grundtanken ganska cool.

7. DoD. För visst är det så att det sägs att detta spels såldes i så många exemplar att det faktiskt är ordentligt märkbart på en internationell skala? Ingen koll på utgåvorna dock, och är egentligen helt ointresserad av spelet själv.

8. Eclipse Phase. För spelvärlden. Den är djup, vettigt skriven och bred.

9. Mutant City Blues. För systemet, konceptet och världen. Demonstrerar hur väl de tre kan sitta ihop och förstärka varandra.

10. Något av mina egna spel, såklart. Null State i dagsläget, eller More than Human om det blir klart innan lådan ska packas. Klart jag måste vara lite ego också.

Om jag - som du egentligen skriver - ska sammanfatta 2010-talet så blir det svårare. Mest för att jag är så jävla icke-a jour. Jag kanske skulle slänga ner nån oD&D-klon? Apocalypse World? Svavelvinter kanske? Jag vet inte.

Ulfgeir

Swashbuckler
Min lista skulle nog se ut så här. Alla spel med respektive tärningar/marker..

1: Call of Cthulhu. Det är enkelt, har bra scenarion, och böckerna det är baserat på håller än.

2: Dresden Files rpg. Bästa FATE-lösningen. Och det är förbaskat coolt gjort.

3: Operation: Fallen Reich. Välgjort, och har humor.
Naturligtvis med ett Lifeboard.

4: Vampire the Masquerade. Inte för att det är bra, men för att det påverkat så mycket.

5: Pathfinder. Skall man spela grottröj så är det här bästa alternativet.

6: Mutants & Masterminds 2nd edition. Bästa superhjältespelet. Och bra inkarnation av D20-systemet.

7: Star Wars Saga edition. Här får man möjlighet att vara heroiska, samt att det inte kommer kännas föräldrat i en avlägsen framtid.

8: Hellcats & Hockeysticks. Enkelt spel med massor av möjligheter för humor. Väldigt nischat i sitt scoop.

9: GURPS 4rth edition. Egentligen tycker jag 3rd är bättre, men allt hålls samman bättre i 4rth. Visar hur man kan göra ett generellt spel utan egen setting.

10: Västmark. Lågmäld, charmig fantasy som avviker från dussingrejerna med dungeoncrawl.

/Ulfgeir

Mogger

Hipsteranka
1. Primetime Adventures: Drama 101.
2. Apocalypse World: Indie 101.
3. Burning Wheel Gold: För det finns feta indiespel med.
4. Shadows over Bögenhafen (till Warhammer Fantasy Roleplay): Cool setting.
5. Zonernas Zoologi (till Mutant:UA): Cool setting.
6. Svavelvinter: Cool setting + bra spel, svårslagen kombo.
7. Mouse Guard: Se ovan.
8. Cyberzonen (till Mutant): För det är ett bra klassiskt äventyr. Och vi måste ju berätta hur vi trodde att framtiden skulle bli.
9. Trakorien (till DoD): Obvious reasons.
10. Trollbabe: Det bara måste finnas något av Ron Edwards med.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hmmm, jag vet inte om jag är en party pooper nu, men jag skulle nog nöja mig med att packa ett spel. Det känns onödigt att förvirra mottagaren mer än så (dessutom blir det så mycket obetänkt namedropping när man får välja tio stycken, det blir mest "de här spelen tycker jag är bäst" och kräver inte så mycket finess som tråden har potential till).

Mina övriga nio platser i lådan skulle jag istället vika åt äventyr, eftersom just äventyr är ett mycket bättre sätt att förklara vad rollspel är.

Så då är frågan vilket spel jag skulle välja. Troligtvis D&D 3.5 eftersom jag tycker att det är ett så pass komplett spel (nu snackar jag core rules, alltså PHB, DMG och MM). Eftersom det kommit ett uppiffat nytryck så kan vi ju ta det. Utöver att det är komplett tycker jag också att det är ett av de matigare spelen, och har därför lång livstid. Hey, jag har spelat det i typ tio-tolv år (PF inräknat) utan att känna att jag till fullo behärskar det - jag lär mig något nytt varje gång jag bläddrar i det.

Dessutom finns det ett egenvärde i att det är just en D&D-variant och att det har ett högt produktionsvärde. Det har helt enkelt allt jag tycker att ett rollspel ska ha, och om jag ska lära någon från framtiden vad rollspel är så är D&D3.5.

Så D&D3.5 och nio äventyr. Tyvärr har jag alldeles för dålig koll och för lite erfarenhet för att kunna namedroppa nio stycken bara så där rakt av. Tyvärr har ju Wizards släppt ganska svagt äventyrsmaterial, men tredjepartstillverkarna var väl rätt hyfsade? (en del av dem i varje fall) Rappan Athuk är en no-brainer och Rise of the Runelords från Paizo ska ju vara grymt bra om jag förstått rätt (den är ju dessutom i 3.5-format och inte PF). Äh, jag lämnar det där åt någon annan att klura ut.

Arfert

Facit
Advanced Dungeons & Dragons
Call of Cthulhu
Harnmaster
Vampire the M.
Star Wars d6
Mutants & Masterminds
Traveller
Castle Falkenstein
Sorcerer
Doctor Who

...då får man med det mesta. Man kan givetvis diskutera. Ska Champions ersätta M&M? Prince Valiant ersätta Sorcerer eller Dr Who? Ska gurps vara med? James Bond eller Spycraft? Osv.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Inga problem. Jag uppskattar ditt bidrag lika mycket som något annat. Och jag har inget emot att man packar färre spel än tio, det står i trådstarten.

Väl motiverad packlista!

Eksem

Champion
Jag väljer att bara packa Burzums kommande rollspel, det är ju redan tänkt med apokalypsen i åtanke:

"Now, I can add that I do not even want to make a computer game, for many reasons, but also because when the electric lights die out in our world, and all computers go silent, we can still read an RPG book and play the game, during the day but also during the night under the light of a candle, an oil lamp or a fire. Dice need no electricity to work. Nor do we. "

Jocke

Man med skägg
1. Lady Blackbird - för det förklarar på kortast tid vad fan man ska göra. Dessutom så kan goblinen forma om sin kropp, typ som Jake i Adventure Time.

2. Nått väldigt styrt Jeepform spel, med mycket bleed. Lätt att testa, lätt att förstå grejen med.

3. Nått lättöverskådligt hack and slash fantasy spel där alver och dvärjar röjer grottor. Jag har inte koll på OSR grejen, så jag har inget förslag på titel, men D&D 4ed är för krångligt, så nått lättare måste det vara.

4. CoC med lite äventyrsmoduler och 1920 players companion.

5. Teknochock - För Boningens odödlighets skull, och för att spelt innehåller åtminstone tre bra regler och förklarar flera sätt att skriva äventyr på.

Alltså det här räcker nog.

Tell

Hero
...jag inser att detta låter kritiskt. Detta är inte avsikten (det är det sällan). Bortse ifrån alla emotionella övertoner i detta inlägg - de är olyckliga sidoprodukter av en verbal oförmåga att få fram strikt analytiska formuleringar.

1 Fallen Reich, m. lifeboard. Egentligen för lifeboards skull; kreativ lösning.
2 EON II, tillsammans med ca 2.5k sidor printad text (storlek 10, dubbelspalt) från forumet och användarmodifikationer. Därför att det visar på hur en i grunden underarbetad värld och -system kan utvecklas till någonting relativt fantastiskt.
3 Vampire tM, av samma skäl som alla andra.
4 CoC, av samma skäl som alla andra, men också på grund av mythos. Eventuellt kompletterad med en pärm innehållande mythosrelaterade historier, och exempel.
5 Panty Explotion, på grund av vän-fiende-mekaniken som i stort sett har exporterats till alla andra spel som jag och vänkretsen använder.
6 Chin, på grund av balanseringsmekaniken. Inte världens mest fantastiska spel, men det har byggt upp systemet kring spelets ideologi, vilket är slående.
7 Burning wheel. Främst därför att det är så enkelt i grunden, men fortfarande öppnar för nytolkningar.
8 NOIR, hur mycket jag än önskar att jag kunde säga annorlunda. Spelet är tungrott, och har en för monolitisk spelvärld, men gör sitt jobb, och systematiserade attraktionsmekanismen på ett sätt som gör dne användbar. Knappast revolutionerande på något sätt, men definitivt systematiserande.
9 TSOY, återigen, hur mycket jag än skulle önska att det var annorlunda. Eskaleringssystemet var brilliant.
10 Ars Magica, i brist på bättre. Komplett med massa sidoböcker kring olika traditioner.

Ett antal paket tärningar ligger separat, samman med flera versioner fallen-kort, m.m.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Apocalypse World, för dess tydliga uppspaltning av spelförloppet.
Call of Cthulhu, för dess stora inflytande och som exempel på BRP-traditionen.
Chronica Feudalis, då det är en av mina favoritimplementeringar av FATEs aspekter.
Lamentations of the Flame Princess, eftersom det är ett old school-D&D som faktiskt förklarar hur spelandet är tänkt att gå till.
Pendragon, för att visa hur ett system kan vara oerhört fokuserat på en viss sorts spelande.
Primetime Adventures, för att ha ett spel som är tydligt inriktat på en viss berättelsestruktur och på regler som fokuserar på narrationsrättigheter.
Solar System, för key-mekaniken och konfliktsystemet.
Traveller, då dess karaktärsgenerering har haft ett stort historiskt inflytande och då vi behöver ett SF-spel.
Vampire the Masquerade, för dess stora inflytande och som prototypexemplet på White Wolf-spel.
Wild Talents, då det både visar prov på ORE-tärningssystemet och på ett flexibelt system för att bygga superkrafter.

Med utrymme för ändring, jag skulle till exempel gärna ha med D&D 3.5/Pathfinder eller Burning Wheel, om det inte vore för att listan redan har en hyfsad fantasy-/medeltidsövervikt.