Nekromanti I pipelinen

Telash

Swordsman
Jag är lite förvånad över att det inte finns en sådan här tråd på forumet, eller så är jag bara blind.

Jag undrar över vilka rollspel som är under produktion nu. Berätta gärna, håller du på att tillverka något nu? Berätta gärna lite om spelet, och när planeras det vara färdigt?

Skulle vara kul att se vilken aktivitet det egentligen finns.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Alltid roligt med sådana här trådar, för det får en själv att strukturera tankarna och göra upp tidsplaner. Det är aldrig fel.

Jag väljer de som är tänkta för tryck i någon form, i de flesta fall POD.

För 2011:

Noas sista drag: En ganska stor, omfattande berättelse till Bortom: Lögnens slöja som handlar om den bibliska Noa, demonen Legionen och karaktärernas ovetande band till dessa. Det är ett äventyr som introducerar karaktärerna till organisationen Faith, men som knyter an till vilka personer karaktärerna var i ett tidigare liv. Fokus på berättelsen kan sägas vara en klassisk investigator-stil där karaktärerna dras in i en stor, viktig händelse och tvingas kämpa för att rädda sina egna själar.

Tanken är att den ska finnas att köpa under första halvåret av 2011.

Den illyriska epidemin: Ett äventyr också, som dessutom arrangerats till GothCon tidigare men som komplementerats med ett extra äventyr. Handlar om ett litet (fiktivt) isolerat europeiskt rike där en pestepidemi bryter ut. Ena äventyret regleras speltiden i realtid och karaktärerna måste finna ett sätt att överleva innan tiden går ut.

Tänkt att komma ut under senare halvåret.

För 2012:

Gaias hjärta: Andra kampanjmodulen till Bortom: Lögnens slöja som avslöjar spelets metafysik och metaplott. Den stora guiden till världen helt enkelt. Ett flertal bidrag till boken av andra författare har också skett, bland annat krank här på forumet.

Jag räknar med att ha klart ett utkast runt sommaren 2011, sen påbörjar arbetet med redigering, korrektur och liknande. Förhoppningsvis är det klart till första halvåret 2012.

Leviathan: Nytt rollspel i en framtid där människan drivits ned baser under havets yta av monster som invaderat världen. Mänskligheten har tvingats anpassa sig till sin nya värld, men har tagit med sig allt det dåliga från ytan. Ständiga ränker, konflikter och skärmystlingar sker nere i havet. Karaktärerna måste tillsammans skapa sig en bas som kan motstå den hotbild som är riktad mot dem för att överleva.

Hoppas att få klar regler som kan speltestas under senare halvåret 2011 och förhoppningsvis blir jag klar i slutet av 2012 eller början av 2013 med spelet i sig.

Förutom ovanstående har jag ett större äventyr till Bortom som heter Fördärvade främlingar och det utspelar sig i Western-eran, där karaktärerna tar rollerna som Faith-sheriffer som söker efter sin försvunne ledare. Äventyret kan bäst beskrivas som en thriller-western berättelse med skräck- och scifi-inslag. Kommer att innehålla både färdiga karaktärer och regler för att kunna spela det utan någonting annat. Men det får komma när det är klart. Kanske under 2012.

Arfert

Facit
Håller på med två huvudsakliga projekt, i produktionsordning:

Fantasy! - old school gaming, ett rollspel som går tillbaka till rollspelens ursprung. Fast med ett hyfsat modernt system. Månster, grottor, svärdsvingande och sånt trevligt. Provspelades till exempel på SSK, med gott resultat.

Saga 2.0, en väldigt lätt uppgradering av reglerna. Med mer kampanjmaterial. Och nya äventyr.

Calanor, en kampanj/landsmodul till Saga.

Sen sitter jag också och ritar till, och layoutar, Action 2.0.

Och så gör jag illustrationer till Lamentation of the Flame Princess.

Mogger

Hipsteranka
De dyker upp lite då och då, men nu var det ett tag sedan. Edit: Sådana här trådar alltså.

Jag pular själv med:

Revolver
Ett polisdrama. Du spelar en polis, med brister och svagheter och hopp om något bättre. Det är hårdkokt realism snarare än flashig CSI-SciFi. Tänk The Wire eller Eastern Promises. Utöver att vara ett kul spel har det under flera år varit ett verktyg för mig att identifiera och analysera spel och mekanismer. Resan börjar närma sig sitt slut. Tanken är att en Beta ska dyka upp innan året är slut, men jag är inte så petig med deadlines.

Daemon
Ett alternativt system till Warhammer Fantasy. Gritty medeltid där kaos alltid väntar på att du ska blotta dina svagheter.

Horisont
Ett experiment, som jag hoppas att det kan bli något av. Fokus ligger på att spela en äventyrlig besättning, och det är vad reglerna fokuserer på. Swashbuckling på en farkost, på väg någonstans. Resten är upp till spelgruppen. Pulpäventyr ombord en ubåt under WWII? Fäktande frihetskämpar ombord en zeppelinare? Kryddsmugglare i rymden? O.s.v.

Varg
Tonårsvarulvar i liten landsortshåla. Fucking Åmål fast skräck. Ångest, kärlek, sexdebut, identitetssökande, fylla och död.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Varg
Tonårsvarulvar i liten landsortshåla. Fucking Åmål fast skräck. Ångest, kärlek, sexdebut, identitetssökande, fylla och död. </div></div>

Ett Ginger Schnapps-rollspel? Ascoolt.

Ett Teenwolf-rollspel hade inte varit lika coolt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det förra har skräck, ångest och död.

De andra faktorerna är väl gemensamma nämnare.

--

På det hela taget är jag smått road av mitt intresse för att spela tonåringar. Då jag själv var tonåring var alla mina rollpersoner 30-nånting (för att pricka sweetspot av mycket poäng att köpa färdigheter för, men undvika för mycket tapp på grundegenskaperna, men ändå).

Det slumrande Kadettspelet där man följer ungdomar från 10 till 17års-åldern, och det händer intressanta saker var en riktig ögonöppnare.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Hakanlo said:
Oj, koola bilder! Särskilt Noas sista drag låter ju riktigt kul!
:gremsmile:

Som jag skrev, det borde komma ut under nästa års första del. Själva berättelsen är i alla fall färdigskriven, speltestad och bearbetad några vändor. Vad som är kvar är att föra in korrektur och vänta in del bilder, innan layouten kan påbörjas. Lite intressant är att berättelsen nästan är mer än 1,5 gånger större än regelboken...

Från att det varit i princip stopp på nya Bortom-saker så kommer det nu en del på en gång. Typisk ketchup-effekt som uppstår på det sättet jag arbetar. :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign
Jag tänker färdigställa Mutantmatiné som är Matinés regelsystem och tankesätt omformat till Mutant-världen. Efter det kommer jag att återuppta Med ljus och lykta, men jag behöver lite efterforskning först. Det spelet utspelar sig i ett surrealistiskt London runt förra sekelskiftet.

/Han som höll sig kort

Christoffer

It's all pig.
För egen del har jag ingen pipe, mer utav en jordkällare eller malpåse eller annan plats där saker ligger och mognar och stöts och blöts lite smått. Pipe låter alldeles för raskt och jäktigt... :gremsmile:

Best Days of Our Lives: Fortfarande i bakhuvudet, kids med drömmar och mål som sätts på prov utav sina plågoandar. Har gått från ett spel med spelledare till ett spel utan spelledare. Det arbetas alltid lite passivt med spelet, lite när jag blir less på annat. Men, spelet har framförallt tvingat mig att grotta ner mig i forgetalk och teori, vilket gjort mig till en lyckligare och bättre människa. Eller nått. :gremsmile:

Two sought adventure: Just nu min nemesis, jag vet vad jag vill att spelet borde vara men jag kommer inte dit. Helt enkelt ett spel för två personer om en nära vänskap äventyrare emellan, om att ställa upp, såras och plågas för varandras skull. Men, ännu vet jag inet hur jag ska nå dit jag vill, om det ens går. Men när jag läst lite mer på Vincent Bakers blogg, så kanske, kanske, kanske...

Utan namn: Ett våldsamt actionrollspel för två personer om att återförens med någon man älskar och vad denna återförening egentligen är värd. Tänk Die Hard rollspelet där en spelar John McClain och den andra spelar Hans Gruber. Detta är för stunden vad jag arbetar mest intensivt med.

Massa strunt som aldrig kommer bli klart, jag inbillar mig i vart fall att dessa tre titlar kommer bli det, någon gång.

Krille

Super Moderator
Som vanligt vägrar jag att tala om när jag blir klar, och som vanligt jobbar jag med följande:

Blå Himmel är ett spel om flygare i en förstavärldskrigsfantasyvärld. Det stora kriget har pågått i tjugo år och har inte lett till något avgörande. Istället håller resurserna hos de krigförande parterna på att ta slut och infrastrukturer och ekonomier är körda i botten. Så kriget har helt enkelt stannat av.

Det finns fortfarande gott om motsättningar mellan östalliansen och västalliansen, gott om problem på ockuperade områden, och det finns de som vill pressa fram ett avgörande "nu när fienden är svag". Så kriget är inte på långa vägar över.

Men här och var sker trevare över ingenmansland, och lokala avtal om eldupphör sker titt som tätt. Någonting håller på att hända. Och för att fostra denna möjlighet till fred så har en frivilligrörelse växt fram, den neutrala Fehnmeyer-kåren som tar på sig att övervaka vapenstillestånden och medla mellan parterna.

---

Nu har jag gått in i grindläge. I princip är det en massa data som måste matas in - färdighetsbeskrivningar, egenskapsbeskrivningar, flygplansdata, geografiska beskrivningar å sånt. Äventyrsuppslag behövs också, förstås.

Reglerna är i stort sett klara. Jag behöver lite speltest för att avgöra huruvida jag ska ha en detaljerad lägesindikator för flygstrid eller en mer grovhuggen.

Blå Himmel har tagit sig ganska radikala svängar fram och tillbaka. Från början fanns alver, dvärgar och orcher med, tillsammans med pulsjetdrivna jaktzeppelinare. Nu finns det bara alver och människor kvar, och utöver flygande kryssare och jättefåglar så finns det inget annat än bräckliga flygplan i luften. Och jag kan faktiskt inte komma på vad jag ska med dvärgar, orcher och jaktzeppelinare till.

---

Kaijin är Blå Himmels onda lillebrorsa. Det är också ett spel om flygare, fast om skolungdomar som tvingas försvara världen mot hemska utomjordingar eftersom de på grund av "applied phlebotium" är de enda som kan flyga de nya superjaktplanen. Tänk Neon Genesis Evangelion fast med jaktflyg istället.

Väldigt mycket av Kaijins regler är exakt samma som Blå Himmel. Skillnaden är att Blå Himmel har en regel om kamratanda, medan Kaijin har en regel om förtvivlan istället.

Kaijin är också stenhårt kampanjdrivet. På så sätt är det väldigt mycket mer indie än något annat jag gjort. Efter den kampanjen så är spelet i stort sett slut. Jag har idéer om fortsättningar, men det hjälper ju inte - Kaijin är mer en kampanj med vidhängande regler än ett rollspel. Stillaståendet här beror mest på att jag är skitkass på att skriva ner kampanjer. Dessutom börjar jag misstänka att Kaijin egentligen är "kampanjen som jag skulle vilja ha spelat" snarare än en riktig kampanj.

---

Alla andra projekt ligger på is. Tyvärr gäller det Biblioteksvärlden också, som jag gillar fetskarpt, men inte har tid att göra något på.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
More than Human, ett traditionellt, simulationistiskt superhjältespel med inspiration från modernare superserier, tänk Watchmen, The Authority etc. Vanliga människor som får superkrafter snarare än Silver Age-hjältar.

Null State, om vanliga människor som är experter på något, och som räddar världen från sig själv. Den teknologiska utvecklingskurvan går snart vertikalt, och singulariteten är nära. Regeringar och företag forskar på saker människan inte var menad att känna till, och vem städar upp? Jo, Null States agenter.

VÄRMEDÖD, ett konstigt brädspel-berättarlek-improvisation-grejsimojs som jag vill få klart och spelbart innan årsskiftet.

Tillfälligt på is: Midnatt (Hunter/Supernatural-spel), Onomatopoetica (indiespel i en modern horror-setting där musik är magisk), Scriptura (tradsim-modern horror a' Kult).

Otydliga tankar:
- Ett regelsystem till Call of Cthulhu
- Ett urban fantasyspel, typ Harry Potter/Hellboy möter Trainspotting. Man spelar i två tidsåldrar samtidigt (mytisk och modern, a' Fireborn).

Jag tror inte att jag glömt något.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Well, här kommer väl listan.

2048 - Cyberpunk-spel med twisten att det inte är storföretag som har tagit över utan NGO's, med agendor som inte fokuserar på cash. Gruppspel mot världen skulle man kunna säga.

Vaght - Andra världskriget diselpunk, syftet är lite att utforska varför krig startar och fortgår.

KamiFisk

Hero

Edo
Ett Usagi Yojimbo blandat med shonen manga rollspel. Där man spelar antropomorfiska djur i en asiatisk värld. Röjigt och Komiskt, lite som gladporr.

Släpps i slutet av 2010 eller början av 2011 beroende på när min illustratör kommer hem från Amsterdam och kan fortsätta med bilderna.

New Haven
Åter igen Antro djur denna gången från i gangster miljö.
Fokuset ligger på taktiska dödliga strider samt lösa brottsplatser a lá CSI. Sök på serien Blacksad så förstår ni åt vilket håll jag lutar.

Two Earth

Framtid. jorden har av en katastrof kluvits i två delar.

Grön Apokalyps(arbetsnamn)
Lång in i framtiden i där modernatur återtagit jorden.
Går ut på utforskning och överlevnad. Systemet är gjort för att främja grupper som samarbetar

solvebring

Superhero
Alla andra projekt ligger på is. Tyvärr gäller det Biblioteksvärlden också, som jag gillar fetskarpt, men inte har tid att göra något på.
Jepp och det är fler som gillar det fetskarpt. Jag är en utav dem. Hoppas att det kan bli av i framtiden för yes, det är verkligen ett grymt tufft koncept.

Sodivra

Champion
Jag har designat ett spel som heter Berättelser från Staden.

Man rollspelar och berättar i det - Men det är en kortlek istället för en bok, det finns ingen riktig handlingsresolution, inga riktiga rollpersoner, och inte riktigt en spelledare - Så jag kallar det berättarspel istället.

Det viktiga är att man inte behöver förbereda något inför en session, och man behöver ingen vana av rollspel.

Och trots (?) detta blir det medryckande och mänskliga berättelser om en oändlig, mystisk och kanske hotfull stad. Spelet syfte är att visa hur man är kreativ tillsammans.

Det finns en prototyp för demonstration av spelet, som ska snyggas upp, och sen kan jag ragga utgivare.

2008 släppte jag också ett spel som hette Berättelser från Staden, men det var mer en lärogrej än den produkten jag ville göra.

Attachments

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Glömde av Mörk Horizont. Ett pulp-skräck-sci-fi rollspel om folk som slits från 1920-talet in i en parallell verklighet med flygande öar, mystiska ruiner och skumma skeenden.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Krille, bara för att få lite perspektiv på saker och ting, hur lång tid skulle du tippa på att det tar dig att skriva ett rollspel, från ide till att ha boken i näven?

Krille

Super Moderator
  • Trollvinter gick från idé till färdig ringbunden lunta i 75 ex på ungefär två år.
  • Västmark 3 gick från råtext (idé-stadiet skippade jag eftersom det redan funnits en Västmark 1 och 2 i digitalt format tidigare) till digitaltryck på ca 2 år.
  • Andra Imperiet gick från idé till färdig bok på ca 2 år.