Nekromanti I Robot

Wictor

Warrior
Tänkte bara rekommendera filmen "I Robot" som ganska bra Neotech-inspiration. Bra bilder över futuristiska stadsmiljöer och boende. Automatiserade bilar i Neotechstil med mera.

Personligen så tyckte jag att filmen var mycket bra överlag, det enda jag inte gillade var Will Smith's karaktär, han var lite övermacho, överkaxig och alldeles för pigg på att göra stuntmanövrar. Men så är väl alla hans filmroller.

M@STER

Veteran
Tänkte bara rekommendera filmen "I Robot" som ganska bra Neotech-inspiration. Bra bilder över futuristiska stadsmiljöer och boende. Automatiserade bilar i Neotechstil med mera.

Håller med...=)

Personligen så tyckte jag att filmen var mycket bra överlag, det enda jag inte gillade var Will Smith's karaktär, han var lite övermacho, överkaxig och alldeles för pigg på att göra stuntmanövrar. Men så är väl alla hans filmroller.

Ja, men det är ju en hollywood-produktion och som sig bör så måste det ju finnas med en "action-man". Lite skum scen när han fly ifrån professorns villa dock... eller??

Hike

Veteran
Själv så fick jag känslan av att alla mådde för bra i den filmen. Men ger man bara fot folket en lite mer hårdare tillvaro och att vissa delar av staden är mer nergångna så visst, då kan man nog få en del idéer därifrån :gremsmile:

Wictor

Warrior
Det fanns ju en del slumbilder med fattiga människor och fula stadsdelar också. Jag fick uppfattningen att många blivit arbetslösa och utslagna för att robotarna tagit över deras arbeten och andra blivit rika på det hela.

Hike

Veteran
Må så vara, men min bild av NeoTech-världen är mycket "mörkare" än den jag såg i I.Robot

Slarn

Excentriker
Innan jag sett filmen fruktade jag att den bara snott namnet och en bit av storyn från Asimovs bok och gjort hjärndöd hollywoodaction om robotkrig av det, men jag blev positivt överraskad när jag såg den.

Filmen är i min mening en intressant tolkning av Asimovs idéer, snarare än ett försök att göra film av någon av novellerna i I, Robot (även om den till viss del liknar en av dem). De intressanta filosofiska bitarna varvades med humor och lättsmält action i lagom portioner.

Angående kopplingar till N2 så tycker jag att man kan hitta liknelser mellan megaföretagen, tekniken och delvis det alltmer uppsnabbade samhället i de båda historierna. I mitt Neotech finns det dock inte alls lika många androider på gatorna och i arbetslivet.