Nekromanti I skandinavien smids rollspelens framtid?

MattiasS

Veteran
Läste precis en artikel på Play this thing!

To give a little background: Just as Germany is today where our most creative and vital boardgame design takes place, Scandinavia is, along with the Anglophone indie RPG community, the place where the most creative and interesting non-digital roleplaying games are created. In Scandinavia, LARPs last for weeks, with serious costuming and thousands of participants, and are sponsored by major corporations; companies stage them for corporate training purpose as well. National roleplaying conventions are not devoted to the commercial products of for-profit RPG publishers, but instead reward original scenarios written and run by individual creators specifically for the convention. Roleplaying is viewed as a form of improvisational theater (which, at its base, it truly is) largely divorced from its commercial roots; and even national media is friendly to the notion that roleplaying is healthful for children and teenagers, an artform in its own right, and a meritorious cultural expression. If Japan is the Promised Land for console gamers, and Germany for boardgamers, then so is Scandinavia for roleplayers.
Förutom det faktum att det han spelade var impro snarare än rollspel så verkar han ju ha en fantastiskt ljus och något rosa syn på scandinavien. Eller är det ett erkänt faktum att rollspelens framtid smids här bland isbjörnar och mjödhorn?
Vad är isåfall planerna för att likt virus(positiva snälla sådana) spridas till övriga världsdelar?
Jag blev iallafall glad av att läsa detta.

TILLÄGG: Kom just på den här sidan som postades i december här, Norges engelska attack på världen. norwegianstyle

Dimfrost

Special Circumstances
Fler svenska indiespel på engelska, kanske? När man säljer via Lulu är ju steget till den engelskspråkiga marknaden just bara en översättning, inte en massa jobb med marknadsföring, lager, distributörer och liknande. Vi har ju redan Supercrew (som säljer rätt bra på engelska) och One Can Have Her (som ju inte släppts i färdig version än). Jag vet inte om jag vågar mig på att skriva något på engelska själv, därtill har jag nog alltför höga krav på det språkliga och alltför låg tilltro till min egen engelska språkbehärskning, men det vore i alla fall kul att testa någon gång.

/Dimfrost

Feliath

Swashbuckler
I feel stupider for having read that article

De flesta av hans påståenden framstår som den sorts bisarra knarkhallisar om paradiset otakus brukar ha om Japan. Fleraveckorslive sponsrade av stora företag? Vänligt inställda media? Och definitionsdebatten ska vi inte ta ett varv till, men att det skulle vara allmänt accepterat att rollspel är en form av improvisationsteater kan vi nog alla enas om är bogus. Det hela låter som självhävdelsefulla friformares propagandavisioner, och han har ju mycket riktigt också råkat ut för Vi Åker Jeep, den stackarn. Så det förklarar den saken.

Personligen tycker jag att det är helt uppenbart att det är i själva USA och av amerikaner det mesta av utvecklingen sker såväl inom traditionella som experimentativa spelformer. Det här forumet till exempel innehåller väl antagligen Nordens största konklav av spelmakare, och även på oss syns ju inflytandet tydligt; hälften av våra makardiskussioner tycks handla om the Forge och idéerna därifrån.
Vi här i Sverige är ju typ tjugo hobbynudlare, och det lär inte vara särskilt annorlunda i resten av Norden; man kan alltså inte heller förvänta sig något annat. Våra värsta dagar är vi enbart en klubb för inbördes beundran, som gillar att inbilla oss och andra smörja som den i artikeln. Bevare mig väl för sådant, salt på tröskeln, järnkors i fönstren.

/Feliath — själv går jag inte ens med på att friform kvalar in som rollspel

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Undrar om han har pratat med några danska rollspelare. Hans syn på konvent verkar ligga rätt bra i linje med vad jag hört av en dansk polare om deras konvent.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jodå

Undrar om han har pratat med några danska rollspelare.
Hela artikeln börjar mycket riktigt med att han hade varit på ett konvent i Danmark och där spelat med såväl danskar som svenskar och finnar.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Artikeln verkar oerhört bekant

Har vi inte läst någonting väldigt, väldigt snarlikt här förut? Och nu menar jag inte det något nedlåtande "har vi inte hört det där förut?" utan bokstavligen: det som står i den där artikeln, om att en utlänning tror att Sverige är rollspelsparadiset och att rollspel = improvisationsteater, det känner jag igen från en tidigare tråd.

Dewil

Rickard

Urverk speldesign
Förutom det faktum att det han spelade var impro snarare än rollspel så verkar han ju ha en fantastiskt ljus och något rosa syn på scandinavien. Eller är det ett erkänt faktum att rollspelens framtid smids här bland isbjörnar och mjödhorn?
Tja, om man tittar på vilka som skrivit artikeln så är det bara skandinaviska namn, så jag tycker mest hela artikeln luktar självberöm.

/Han som med andra ord inte skulle hurra för artikeln

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tja, om man tittar på vilka som skrivit artikeln så är det bara skandinaviska namn, så jag tycker mest hela artikeln luktar självberöm.

/Han som med andra ord inte skulle hurra för artikeln
Nja, den som skrivit artikeln är antagligen han som skickat in den, "costik". De skandinaviska namnen bredvid bilden är ju författarna till scenariot artikeln handlar om.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: I feel stupider for having read that article

själv går jag inte ens med på att friform kvalar in som rollspel
Den rent terminologiska diskussionen å sido, tror du inte att det kanske är där problemet ligger? Att du läser "rollspel" och tänker på en viss slags "rollspel", medan han avser en helt annan slags "rollspel"?

I den mån man kan slå ihop rollspel och lajv så tycker jag det verkar rätt uppenbart att Norden är en progressiv scen för "rollspel". Det vill säga, det kanske inte sker särskilt mycket utveckling här i Sverige på området "traditionella bordsrollspel med regler", men om man, som artikelförfattaren, snarare tittar på Norden med ett öga för friform och lajv (återigen, oavsett om enskilda individer vill kalla detta för "rollspel" eller inte) så är man nog mer spot on. Sen kanske han överdriver vissa detaljer, men att det händer mer på den nordiska lajv- och friformsscenen än den amerikanska, känns svårt att förneka.

Alltså, jag upplever att du kanske är övermåttan ivrig att reducera det här till en semantisk diskussion om vad som ska få kallas "rollspel".

/Kalle

walium

Ganska töntig, faktiskt
Meh

Jag kan hålla med om att i förhållande till vår ringa befolkning så sker det väldigt mycket i Skandinavien när det gäller rollspel. Men i övrigt så tycker jag att artikelförfattaren ger en missvisande bild både av den skandinaviska rollspelsscenen och av vad som är rollspel.

"In Scandinavia, LARPs last for weeks, with serious costuming and thousands of participants, and are sponsored by major corporations; companies stage them for corporate training purpose as well."

Långt ifrån alla lajv är så omfattande eller resursstarka och att företag hyr in diverse märkliga konsulter med ännu märkligare arbetsmetoder är inte samma sak som att rollspelshobbyn skulle vara särskilt märkvärdig. Men här börjar man ana vad artikelförfattaren ser som gott rollspel: friform. Något som blir allt tydligare ju längre in i artikeln som man kommer.

"National roleplaying conventions are not devoted to the commercial products of for-profit RPG publishers, but instead reward original scenarios written and run by individual creators specifically for the convention."

Kanske inte, men det innebär inte att de kommersiella utgivarna - i all sin småskaliga blygsamhet - inte är närvarande eller en viktig del av konventen. Dessutom skrivs de flesta av scenariona åt etablerade och välkända rollspel. Indiespelen och indieutgivarna är inte särskilt närvarande på de stora konventen.

"Roleplaying is viewed as a form of improvisational theater (which, at its base, it truly is) largely divorced from its commercial roots..."

Här tycker jag att han skiter sig själv i näven. Jag tycker verkligen inte att han kan slänga runt sådana här uttalanden som om de vore självklara och sedan länge godtagna sanningar. Hade han snackat med några andra snubbar än Jeep-formarna så hade han också upptäckt att de inte tillhör någon dominerande gruppering inom den svenska rollspelshobbyn. Dessutom skiner återigen hans personliga åsikter om vad rollspel är - i alla fall vad "gott" rollspelande är - och får honom att låta som en nyfrälst.

"...and even national media is friendly to the notion that roleplaying is healthful for children and teenagers, an artform in its own right, and a meritorious cultural expression."

Jag undrar var han får sin information ifrån? Uppenbarligen har han i alla fall missat alla tidigare mediadrev som riktats mot oss. Och att rollspel av allmänheten skulle ses som en konstform och ett berömvärt kulturellt uttryckssätt verkar helt uppåt väggarna.

"What you do get out of The Upgrade is true roleplaying, that is, the playing of roles."

Till skillnad ifrån alla andra "falska" former av rollspelande får man då anta...

"To be sure, the usual caveats apply: Any non-digital RPG requires good gamemasters. And for a game of this type, you also need a group of players who are willing to throw themselves into improvisation, and risk embarrassment. But what, after all, is roleplaying for?"

Ja, vad är egentligen äkta och sant rollspelande om inte improvisation och pinsamheter? Man vill ju inte vara en sådan där äcklig typ som sitter i sina föräldrars källare och slår ihjäl monster. Usch!

Jag skulle säga att vad vi har här är en pajsare som gillar friform och tycker att rollspel är ungefär som teater. Han åker sedan över till Danmark där han möter några andra pajsare som gillar friform och tycker att rollspel är ungefär som teater. De ägnar sig åt lite friformande (och antagligen en del dissande av lägre stående rollspelare) och har det allmänt trevligt. När pajsare nummer ett återvänder hem så bär han med sig övertygelsen att det han upplevt i Århus är vad alla nordiska rollspelare upplever under sina spelmöten och därefter utnämner han Skandinavien till rollspelens Mecka, där spelarna ägnar sig åt det goda rollspelandet och samhället välvilligt hyllar det som en fullvärdig kulturform.

En artikel full av önsketänkande, fördomar och missuppfattningar med andra ord. Vilket är synd för jag tror faktiskt att det händer en hel del spännande saker här och i våra närmaste grannländer. En mer påläst person med ett öppnare sinnelag skulle kunna ha skrivit en riktigt intressant artikel om den nordiska rollspelshobbyn.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ken Hite

Jag tror att du tänker på en text av Ken Hite, efter att han besökte ett finskt konvent. Det var också en beskrivning av en verklighet jag inte känner igen om hur fantastiskt avant garde alla rollspelare i Skandinavien är. :gremlaugh:

/M

Troberg

Sinister eater
Re: Meh

Jag kan hålla med om att i förhållande till vår ringa befolkning så sker det väldigt mycket i Skandinavien när det gäller rollspel. Men i övrigt så tycker jag att artikelförfattaren ger en missvisande bild både av den skandinaviska rollspelsscenen och av vad som är rollspel.
Nja, jag tycker han har en poäng. När man pratar med ickeskandinaviska rollspelare så har de oftast bara spelat D&D, möjligen Vampire eller Cthulhu. De har inte gjort några försök att vidga hobbyn genom att leta efter andra spel eller göra egna spel. De flesta spelar inte ens egna scenarios. Oftast spelar de med samma grupp, och när den gruppen faller sönder (folk flyttar osv) så tappar de hobbyn.

Är det då så konstigt att de är fascinerade av att ett litet sketaland som Sverige inte bara klämmer ur sig en massa oberoende spel, utan också nya koncept, nya sätt att spela? Sådant som Supergänget, Dogma-bidragen eller One Can Have Her eller för den delen Sverok finns liksom inte med på kartan i deras begreppsvärld.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Meh

[ QUOTE ]
"National roleplaying conventions are not devoted to the commercial products of for-profit RPG publishers, but instead reward original scenarios written and run by individual creators specifically for the convention."

Kanske inte, men det innebär inte att de kommersiella utgivarna - i all sin småskaliga blygsamhet - inte är närvarande eller en viktig del av konventen. Dessutom skrivs de flesta av scenariona åt etablerade och välkända rollspel. Indiespelen och indieutgivarna är inte särskilt närvarande på de stora konventen.

[/ QUOTE ]

Nu sitter jag bara på andrahandsinfo här, men som jag förstått det så är danskarna i stort förbannade friformare och deras konvent ser annorlunda ut än våra. De rapporter jag fått tidigare stämmer rätt bra med den beskrivningen av konvent som är citerad ovan.

[ QUOTE ]
"...and even national media is friendly to the notion that roleplaying is healthful for children and teenagers, an artform in its own right, and a meritorious cultural expression."

Jag undrar var han får sin information ifrån? Uppenbarligen har han i alla fall missat alla tidigare mediadrev som riktats mot oss. Och att rollspel av allmänheten skulle ses som en konstform och ett berömvärt kulturellt uttryckssätt verkar helt uppåt väggarna.

[/ QUOTE ]

Barda.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Så var det nog

Jag tror att du tänker på en text av Ken Hite, efter att han besökte ett finskt konvent. Det var också en beskrivning av en verklighet jag inte känner igen om hur fantastiskt avant garde alla rollspelare i Skandinavien är. :gremlaugh:
Jo, det var nog ditt inlägg Friform enormt stort i Norden! från 2006 jag tänkte på.

Dewil

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Verklighetens bistra ansikte

Nja, jag tycker han har en poäng. När man pratar med ickeskandinaviska rollspelare så har de oftast bara spelat D&D, möjligen Vampire eller Cthulhu. De har inte gjort några försök att vidga hobbyn genom att leta efter andra spel eller göra egna spel. De flesta spelar inte ens egna scenarios. Oftast spelar de med samma grupp, och när den gruppen faller sönder (folk flyttar osv) så tappar de hobbyn.

Är det då så konstigt att de är fascinerade av att ett litet sketaland som Sverige inte bara klämmer ur sig en massa oberoende spel, utan också nya koncept, nya sätt att spela? Sådant som Supergänget, Dogma-bidragen eller One Can Have Her eller för den delen Sverok finns liksom inte med på kartan i deras begreppsvärld.
Problemet med det här resonemanget är att det är precis likadant i Sverige, om man bortser från en liten klick rollspelare som hänger på det här forumet. Den genomsnittliga svenska rollspelaren spelar visserligen Drakar och demoner, Eon och Mutant istället för Dungeons & Dragons, Vampire och Call of Cthulhu, men han har inte heller gjort några försök att bredda sig, har aldrig hört talas om Supergänget (annat än att han möjligen sett recensionen i Fenix och hoppat över den eftersom det inte handlade om en produkt till ett spel han var intresserad av) och kommer också att sluta spela när han eller hans kompisar flyttar.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Verklighetens bistra ansikte

Problemet med det här resonemanget är att det är precis likadant i Sverige, om man bortser från en liten klick rollspelare som hänger på det här forumet.
Nja, den stora skillnaden är att de som faktiskt tillhör den klicken får tummen ur och gör saker (utom jag då, som fortfarande kämpar för att få ut Generica från en kvaddad hårddisk...). Det där färgar av sig på hobbyn, så det finns en mellannivå av "halv-kreativa" spelare som skapar själv, även om de bara gör det för eget bruk.

Dessutom har vi, även om jag personligen bara brukat deras soffa lite i somras och i övrigt klarat mig utan dem, Sverok, vilket jag tror faktiskt är en samordnande och kraftgivande organisation. USA har tex inget Sverok, de har mig veterligt inte ens något USArac.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Verklighetens bistra ansikte

Problemet med det här resonemanget är att det är precis likadant i Sverige, om man bortser från en liten klick rollspelare som hänger på det här forumet.
Återigen, väldigt mycket snack om det här forumet. Ingen av de innovatörer artikeln nämner har ju något med det här forumet att göra. Vi åker jeep, t.ex. har väl aldrig tittat in här, eller särskilt många andra friformare heller, för den delen? Och den skandinaviska lajvrörelsen har väl sina helt egna kanaler. Och i den mån han talar om danska rollspelare (eller finska, för den delen) så är det väl inte så konstigt om de inte syns särskilt mycket på det svenska forumet wrnu?

Vi kanske inte ska glorifiera oss själva i onödan? :gremtongue:

/Kalle

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Olika innovatörer

Nu tänkte ju jag inte på lajvscenen eller friformsscenen (vilket jag naturligtvis var otydlig med), utan på den del av rollspelssverige som publicerar egna spel med (förhoppningsvis) innovativa spelsystem. De innovatörerna hittar man här.

/tobias

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Olika innovatörer

Ja, självklart, men det jag ifrågasätter är ju just att den där artikeln skulle ha något över huvud taget med spelpublikation att göra. Det tror jag inte. Därför känns det irrelevant att diskutera vilka spelpublicerare det finns i Norden, var de hänger, etc, i den här tråden.

/Kalle

MrG

Swashbuckler
Oavsett om man ser det som svenska indierollspel, friform eller att vi har program som Barda och vad nu svts "Lajv"-dokusåpa hette, så tycker jag det är coolt om någon ser skandinavien som en föregångare när det gäller rollspel.

Men jag vill ställa motfrågan till ni som inte instämmer; Var skapas rollspelens framtid? Var sker det mest nyutveckling och tas nya grepp?

För mig är det som kommer från andra kanaler rätt blekt (fast det kan bero på att jag bara läser engelska och svenska) jämnfört med svergie.

-Gunnar (som tycker det är synd hur det alltid ska hackas på friformen på det här forumet)