Nekromanti ? i stället för fyrkant i PDF

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Då jag skapar ett PDF av en wordfil så blir fyrkanter som jag tagit ur teckentabellen ett fråge tecken. Detta gäller även andra spceialtecken. Fyrkanterna är ganska nödvändiga för jag kan inte rita mindre i Word. Hur ska jag lösa problemet. Jag har Word 2000 och Word 97 och Acrobat 4.0.

Gardener

Champion
Fyrkanten är i allmänhet programmets sätt att visa ett tecken som den egentligen inte kan visa, det är en fråga om specialkoder och liknande (som sidbrytning till exempel) och är alltså inte ett egentligt tecken som är till för utskrift. Andra program kan visa dessa specialkoder som ? istället, åter andra kan visa det som en fyrkant med asciikodens nummer i.

Jag föreslår att du istället använder dig av ett symbol-typsnitt som innehåller specialsymboler. Dingbats till exempel.

Troberg

Sinister eater
Jag föreslår att du istället använder dig av ett symbol-typsnitt som innehåller specialsymboler. Dingbats till exempel.
Ungefär vad jag hade tänkt säga, plus:

Prova de andra fyrkanterna som finns i typsnitten. Vissa av dem är verkliga fyrkanter och funkar.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Worked like a charm [ANT]

Nu bör snart rollformulären till SC vara uppe i alla fall.

peta

Warrior
Allmänt gott råd när man jobbar med PDF, undvik wingdings. Det kan se snyggt ut på din data. Men det blir fel om man tittar på en UNIX/LINUX burk

PAX

Jordisk Äventyrare
Distiller...

Använder du Distiller eller PDF-writer?

Kan vara av viss betydelse har jag själv insett då man använder punktlistor.

Gardener

Champion
Det spelar väl ingen roll så länge man bakar in typsnitten i pdf:en, vilket man ändå alltid bör göra.