Dimfrost
Special Circumstances
Men det gör kanske jag. När jag nyss läste ovanstående citerade stycke slog det mig: om man låter en fantasyvärld vara en enorm planet får man det där praktiska med dagväxlingar och årstidsväxlingar utan inblandning av gudar (även om man behöver andra naturlagar för att kunna ha en behaglig gravitation, och antagligen en minisol som kretsar runt planeten för att inte dygn och årstider ska vara alldeles för stora, eller? Men nu var det inte det som var intressant), och samtidigt en nära nog oändlig outforskad omvärld. Jag gillar verkligen sådan där Dunsanysk gränslös sagoaktighet.ur [i said:Det enkla och det svåra[/i], Harry Martinson, 1939]
Allt är nära intill. Att den ofantliga jorden har en utsträckning av tusen sinom tusen kvadratmil av land och vatten, ja, vad skulle den annars vara om den inte hade det? Naturligt är detta, därför att det är så, förhåller sig så; snarare beklagar man då i vissa stunder att den inte har samma utsträckning som den största planeten i vårt solsystem. Då skulle en jordomfararresa ta hundratals år och flera generationer skulle behöva födas och dö på skeppen innan de åter ankrade vid främmandeblivna hemmakuster. Det vore ödsligt. Kanske skulle dikten ensam stå ut med en sådan tillvaro. En beboelig planet av Jupiters storlek skulle ofrånkomligt vara ett hemvist för oupplösliga sagostämningar. Mänskan skulle där med psykologisk naturnödvändighet vara hemfallen åt en bakomliggande overklighetsstämning som hölle allt mänskoliv fånget i rit, religion, dröm. Den skulle vara en planet vimlande av sagor och sånger om mänskor som seglat bort och aldrig återvänt. Fjärrkänslan skulle där leva i lager på lager, i tempelklasser. Jag längtar inte dit.
(Nej, jag har ingen egentlig fråga eller någon ordentlig startpunkt för en diskussion. Jag ville bara dela med mig av ett citat som fick åtminstone min fantasi att börja röra sig.)
/Dimfrost