Björn Wärmedal
Björning Wheel
Lägg pdf:en på drivethrou eller liknande som pay what you want Då kan man donera lite pengar den vägen om man vill.
Verkar vara en bra strömlinjeformning av ett redan ganska enkelt spel, jag gillar det! :grin:MHGames;n119885 said:Ingen dum idé alls, Björn.
Här är några av de förändringar som skiljer sig från Saga:
Folkslag: I Saga utgår man ifrån att alla rollpersoner är människor, det finns andra folkslag, men inga direkta riktlinjer finns hur man skapar en rollperson av annat folkslag.
KP och träffområden: Träffområden har försvunnit; i Draksaga är det totala KP som gäller (dock ingen svår sak att återinföra det om man så önskar). Vidare är KP istället baserat på rollpersonens Fysik plus modifikation från folkslag. En människa har Fysik+6 KP, vilket ger ett spann på 10-15 KP till skillnad från Saga, som ger 7-12 KP. Rollpersonerna är lite stryktåligare, vilket kan behövas om man tillbringar större delen av sin karriär som äventyrare
Yrken/Arketyper: Precis som i Saga behöver man inte välja ett yrke, det går bra att skapa en rollperson från "scratch". Det finns dock ett antal färdiga yrken att välja på om man vill snabba på rollpersonsskapandet: Krigare, Tjuv, Magiker, Jägare, Riddare, Köpman, Lärd och Lönnmördare - lite som gamla DoD, typ...
Färdigheter: Saga har runt 55 färdigheter, i Draksaga har färdighetslistan bantats ner till 20 färdigheter.
Vapen och rustningar: Listorna har blivit förenklade en smula och organiserats i kategorier. Några vapen har blivit "nerfade", skadan har minskat med med ett poäng för att vissa vapen blev för lika i sina värden.
Monster och varelser: Många nya monster har tillkommit, dels konverterade från Fantasy! och dels några egna skapelser. Jag håller på att se över listan - jag gick lite överstyr med vissa monster, de blev orimligt farliga, så deras värden behövs justeras ner en smula. Ett exempel är minotauren, som blev ruskigt farlig
Boken har utökats från 96 till 100 sidor, mest pågrund av den nya layouten, som blivit lite luftigare.
Huvva, krya på dig!MHGames;n121322 said:Idag fumlade jag mitt Styrkeslag för att motstå sjukdom, så jag ligger med 39 graders feber och halsont, förbannade tärningar!
Gott jobbat!MHGames;n121712 said:PDF-filen är upplagd på Drivethrurpg, men det tar en till två dagar innan jag får besked om den är godkänd för nedladdning, priset är satt till pay what you want.
Jag återkommer med länk till DrakSaga på Drivethru (och LULU för den tryckta versionen) när det är klart.
Jag förväntar mig ett eller två tryckta ex i posten om ett tag..Här är länken till den tryckta versionen:
Den finns på drivethrurpg.Måns;n121919 said:Coolt! Hur bär man sig åt om man vill ha en PDF?
Ps. Har beställt boken men vill ha lite kvällslektyr
Arrgh! Jag beställde tre stycken, och de kommer att skickas separat så det blir dyr frakt! Jag kommer alltså att ha två ex över. Jag kan tänka mig att sälja dem till underpris. PM:aMåns;n121935 said:Hej hopp! Jag råkade beställa två. Jag säljer ett för typ 100kr. Självkostnadspris.
PS. Jag bjuder på frakten.