Nekromanti I vilka religioner förekommer krigarpräster?

nicole

Warrior
Under yrket troende hittar man krigarpräster. Jag har bläddrat i Religioner men hittar ingen tro som direkt säger sig ha krigarpräster. Krigarpräster skall enligt grundboken vara en militär munkorden som ofta skyddar heliga platser och ibland samarbetar med tempelriddare.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Några religioner

Den jargiska Daakkyrkan, den sabriska Daakkyrkan och samorismen har det i alla fall defintivt.

Som någon sade så är det ett hett tips att kolla riddarordnar i Riddaren eller i Krigarens väg om du har tillgång till någon av dessa. I dessa finns nämligen alla av neogames beskrivna ordnar listade, och då kan man lätt hitta krigarpräster.

Men det finns säkerligen fler religioner som har militära grenar än dom som har riddarordnar. T.ex. så kan ju dom flesta av munkarna i Sung slåss rätt så bra.

/Naug

Fahnen

Swordsman
Re: I vilka religion förekommer krigarpräster?

Alla som har Riddarordnar kanske?
Onödigt du svara ju inte på frågan...Du borde ju veta om Zorianodern, pelias näve. Du har jun hertig som är med där.

Jag kom bara på tre religioner

Samoriska läran
Cirza
Daak

Skriver namnet på ordnarna oxå ifall du inte äger riddaren.

Arvons Hammare - Daak
Cirzaorden - Uppenbart, Cirza
Herm nove - Daak
Sant Faulks orden - Daak
Zorianorden - Samoriska läran

Finns säkert fler med Religon bunda krigar. Men det var de enda jag kom på.

[H2O]

Veteran
Det beror som sagt lite på definitionen av "krigarmunk".

Menar man en troende med krigskunskaper så innebär ju det, precis som någon tidigare påpekade, samtliga religioner med någon form av religisöa riddarordnar....
Där hittar vi
Daak, Cirza, Samorismen och västländernas religioner (orkar inte slå upp religioner för att se vad de heter...).

Tänker man snarare på det som en "munk" som missionerar eller bevakar tempel så kommer jag på två:
Daak (moderkyrkan) - Klockringarorden
Sung - Alla sung-nissar

Men egentligen skulle jag tro att de flesta religioner har "krigarmunkar" i form av vakter som bevakar templen. En "tempelriddare" är kanske lite over-kill för det lilla klostret i ingenstans. Bättre då med två präster som skolats i stridskonst...

rax

Swordsman
Militära munkordnar i all ära men...

Måste man vara med i en munkorden för att kvalificera sig till yrket krigarpräst? Även en enskild krigiskt lagd kyrkans man borde kunna ha yrket. Välkända historiska exempel kryllar det väl inte precis av men biskop Odo (släkting till Vilhelm Erövraren) lär ha varit med och knockat saxare vid Hastings 1066. Han tillhörde knappast en krigisk munkorden utan tog sig helt enkelt den friheten.

/Rax, slår ett slag för den individuella blodtörsten

nicole

Warrior
Re: Militära munkordnar i all ära men...

Måste man vara med i en munkorden för att kvalificera sig till yrket krigarpräst? Även en enskild krigiskt lagd kyrkans man borde kunna ha yrket. Välkända historiska exempel kryllar det väl inte precis av men biskop Odo (släkting till Vilhelm Erövraren) lär ha varit med och knockat saxare vid Hastings 1066. Han tillhörde knappast en krigisk munkorden utan tog sig helt enkelt den friheten.
På sid. 65 i regelboken står det:

"Vissa religioner har även en aktiv militär gren av munkväsendet. Dessa kallas för krigarpräster och är i princip stridsträndae munkar som används vid tillexempel korståg, eventuellt tillsammans med riddare. Det är också krigarprästerna som sköter bevakningen och skyddet av de heliga platserna. Om spelledaren tillåter så kan krigarprästen ibland få välja en stridskonst som yrkesfärdighet"

Men jag håller med dig om att en annan organisation också borde vara möjlig. Frågan är var Biskop Odo lärt sig att knacka saxare, hade han gått i krigarskola också?

rax

Swordsman

Inte för att jag är expert på bispens karriär, men som släkting till Vilhelm Erövraren tillhörde han rimligtvis adeln - viss stridsträning torde ha ingått i hans uppväxt. Var han dessutom med och slogs i andra bataljer innan 1066 så kunde han säkert tillgodoräkna sig massor med erfarenhetskryss på Stridsvana och Stridsklubba!

/Rax, som tycker att Monty Python sa det bäst - "Yes! We are all individuals!"

Pendragon

Swashbuckler
Zorianmunkarna har en egen stridskonst t o m, likaså har munkarna från Sung. Rena krigarpräster är det nog annars rätt ont om, men många tempelriddarordnar räknar sina medlemmar som präster, t ex många av de Jargiska ordnarna, främst då Klockringarorden, Avorns Hammare och Herm Nove.

/Joel

Krille

Super Moderator

"Men jag håller med dig om att en annan organisation också borde vara möjlig. Frågan är var Biskop Odo lärt sig att knacka saxare, hade han gått i krigarskola också?"

Detta är faktiskt ett av de fåtal fall där man i ett medeltida samhälle sadlar om och ger sig in på en ny karriär: man börjar sitt liv som vanlig adlig riddare, Skådar Ljuset<sup>TM</sup> och söker sig till kyrkan. Det fanns en hel del munkar som var vanliga krigare innan de gick i kloster, och på grund av celibatlöften så var det det enda sättet som munkar kunde (lagligen) föröka sig på.

Lazaruz

Veteran

citat:
på grund av celibatlöften så var det det enda sättet som munkar kunde (lagligen) föröka sig på.

Jag trodde munkar förökade sig genom cell-delning ?