Ibland blir formen visuell

Quadrante

Grisbonde
Jag använder sällan bilder, kartor eller sånt när jag spelleder. Det är så mycket mer direkt, så mycket friare och oftast bättre om man använder ord, tal, språk. Men så kommer projekt som främst är visuella. Där man vill kommunicera med bilder, alltså inte det där att teckna medans man spelar eller använda spelplaner att flytta gubbar på. Utan det där att gestalta en visuell stil, värld, stämning. Även under spel. Men det är begränsande, man kan bara skapa så många bilder, orkar bara spotta ut sig en viss mängd. Så man får kompromissa, hinta, antyda, ge några visuella ledtrådar och fylla på med ord.

Mogger

Hipsteranka
Jag använder sällan bilder, kartor eller sånt när jag spelleder. Det är så mycket mer direkt, så mycket friare och oftast bättre om man använder ord, tal, språk. Men så kommer projekt som främst är visuella. Där man vill kommunicera med bilder, alltså inte det där att teckna medans man spelar eller använda spelplaner att flytta gubbar på. Utan det där att gestalta en visuell stil, värld, stämning. Även under spel. Men det är begränsande, man kan bara skapa så många bilder, orkar bara spotta ut sig en viss mängd. Så man får kompromissa, hinta, antyda, ge några visuella ledtrådar och fylla på med ord.
Det här är orsaken till vi i min spelgrupp bara spelar i ett fåtal settings där vi alla kan visualisera omgivningen m.m. Det är så oerhört viktigt för oss. Vi har investerat många år med att bilda oss en uppfattning av hur det ser ut i Hindenburg, Altdorf, Pendon eller Deadwood. Så nu är vi fast där :)

Quadrante

Grisbonde
Ja, en gemensam upplevelse kan vara väldigt stark och sammanbindande, man har upplevt det ihop. När man pratar om det synkas ens samsyn, sen behöver det inte vara att alla ser på det exakt lika, bara man upplever det som att man gör det.

Quadrante

Grisbonde
Ibland är bästa formen andra än de man får ut av att prata. Tänker på sånt som gester. Stå/sitta. Äta mat när man rollspelar en middag. Låta musiken påverka handlingen, eller framföra genom att musicera, eller tala med tydlig styrning (diktformer).